::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1447101 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

74208052 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2835 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

منظور از موافقات عمر رضی الله عنه چیست؟
شماره فتوى 6928

تعداد بازديد 5204

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-10-19

 

منظور از موافقات عمر رضی الله عنه چیست؟


الحمدلله،

منظور از موافقات عمر؛ یعنی آندسته از آراء و نظرات او که در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وسلم  ابراز می داشت و سپس در تایید نظر او آیاتی از قرآن نازل می شد، بعبارتی مراد از موافقات، آیات و احکامی است که مطابق پیشنهادهای عمر رضی الله عنه نازل می شد.

مثلا در قضیه اسیران بدر که او مخالف آزاد کردن اسیران در قبال گرفتن فدیه بود؛ عمر رضی الله عنه می‌گوید: روز بدر، خداوند متعال، مشرکان را شکست داد و هفتاد نفر از آنان کشته و هفتاد تن اسیر شدند؛ رسول خدا صلی الله علیه وسلم از ابوبکر، عثمان و علی در مورد اسیران مشورت گرفت و رو به من کرد و فرمود: ای پسر خطاب! نظر تو چیست؟ گفتم: به نظر من فلانی (یکی از خویشاوندان عمر) را به من بده تا گردنش را بزنم و عقیل را به علی بسپار تا گردنش را بزند و فلانی را به حمزه بسپار تا خداوند بداند که در دل ما هیچ علاقه‌ای نسبت به مشرکان وجود ندارد. اینها سرکردگان و پیشوایان و رهبران آن‌ها هستند.

عمر رضی الله عنه می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه وسلم پیشنهاد مرا نپذیرفت و از آنان فدیه گرفت (و آزادشان کرد).. صبح روز بعد بر پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم آیه زیر نازل شد:

« مَا کَانَ لِنَبِیٍّ أَن یَکُونَ لَهُ أَسْرَی حَتَّی یُثْخِنَ فِی الأَرْضِ تُرِیدُونَ عَرَضَ الدُّنْیَا وَاللّهُ یُرِیدُ الآخِرَةَ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» الأنفال: 67.

یعنی: «هیچ پیغمبری حق ندارد که اسیران جنگی داشته باشد. مگر آن‌گاه که کاملاً بر دشمن پیروز گردد و بر منطقه سیطره و قدرت یابد (در غیر این صورت باید با ضربات قاطع و کوبنده و پیاپی، نیروی دشمن را از کار بیندازد. امّا به محض حصول اطمینان از پیروزی خود و شکست دشمن دست از کشتار بردارد و به اسیرکردن قناعت کند . ای مؤمنان!) شما (تنها به فکر جنبه‌های مادی هستید و ) متاع ناپایدار دنیا را می‌خواهید، در صورتی که خداوند سرای (جاویدان) آخرت (و سعادت همیشگی) را (برای شما) می‌خواهد، و خداوند عزیز و حکیم است (و این است که کارهایش سراسر از روی حکمت و تدبیر، و متوجّه عزّت و پیروزی است)». ‏

نگاه کنید به: مسند أحمد (1/250) ش 221 أحمد شاکر آنرا صحیح قلمداد کرده‌، مسلم (1763).‏

 

و یا آنکه در ماجرای افک (تهمت به عایشه رضی الله عنها) او به شدت بر پاکدامنی و صداقت عایشه پافشاری می کرد و بر این مسئله اعتقاد داشت و نظر داشت که پیامبر خدا چون خودش پاک است پس همسرش نیز پاک است، بعدا آیاتی در سوره نور نازل شد در تایید نظر عمر رضی الله عنه و ..

 

باز عمر رضی الله عنه در جایی دیگر می‌گوید: در سه مورد نظر من با وحی پروردگار موافق گردید:

یکی این که می‌گوید: به رسول خدا صلی الله علیه وسلم پیشنهاد دادم که در مقام ابراهیم نماز بخواند؛ خداوند متعال نیز َآیه‌ای را نازل فرمود و به رسول خدا صلی الله علیه وسلم  دستور داد که چنین نماید.

دوم این که گفتم: ای رسول خدا! چقدر خوب بود که شما به همسرانتان دستور می‌دادید تا خود را کاملاً بپوشانند. چرا که انسان‌های خوب و بد نزد تو می آیند. آنگاه خداوند آیه‌ی حجاب را نازل فرمود.

و باری به من خبر رسید که رسول خدا صلی الله علیه وسلم از دست همسرانش ناراحت است. من نزد آن‌ها رفتم و گفتم: رسول خدا صلی الله علیه وسلم را ناراحت نکنید وگرنه خداوند متعال، به او همسرانی بهتر از شما عنایت خواهد کرد. تا اینکه یکی از همسران پیامبر صلی الله علیه وسلم به عمر گفت: ای عمر! آیا شخص رسول خدا صلی الله علیه وسلم نمی‌تواند همسرانش را نصیحت نماید، تا اینکه شما به نصیحت آنان بپردازی؟! آنگاه خداوند این آیه را نازل فرمود:

« عَسَی رَبُّهُ إِن طَلَّقَکُنَّ أَن یُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَیْرًا مِّنکُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا» التحریم: 5.

یعنی: «اگر پیغمبر، شما را طلاق دهد، چه بسا پروردگارش به جای شما همسرانی را نصیب او بگرداند که بهتر از شما باشند. زنان دوشیزه یا غیر دوشیزه ی فرمانبردار، با ایمان، فروتن، توبه کار، عبادتگزار و روزه دار». ‏ بخاری، ک التفسیر ش 4213.‏

 

و در جایی دیگر عمر رضی الله عنه می‌گوید: هنگامی که عبدالله بن اُبی درگذشت، از رسول خدا صلی الله علیه وسلم درخواست نمودند که بر وی نماز جنازه بخواند. زمانی که پیامبر صلی الله علیه وسلم در مقابل جنازه او ایستاد و خواست بر او نماز بگزارد، من در برابر رسول خدا صلی الله علیه وسلم ایستادم و گفتم: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم شما بر جنازه‌ی دشمن خدا (عبدالله) نماز می‌خوانید که چنین و چنان می‌گفت؟! در آن اثنا سخنان و موضعگیری‌های او علیه اسلام را یادآور شدم. رسول خدا صلی الله علیه وسلم به سخنان من گوش می‌داد وتبسم می‌نمود. هنگامی که پافشاری و اصرارم زیاد شد، فرمود: عمر! برو کنار؛ به من در این مورد اختیار داده شده و خداوند، فرموده است:

«اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لاَ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَن یَغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ» التوبة: 80

یعنی: «چه برای آنان طلب آمرزش نمایی و چه ننمایی، و حتی اگر هفتاد مرتبه برای آنان طلب آمرزش کنی، خداوند، آن‌ها را نمی‌بخشد؛ چرا که آنان به خدا و پیامبرش کفر ورزیده اند و خدا فاسقان را هدایت نمی‌کند».

رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: (لو اعلم أنی ان زدت علی السبعین؛ غفر له‌، لزدت).

«اگر من میدانستم که چنانچه بیش از هفتاد مرتبه برای او طلب آمرزش نمایم، بخشیده می‌شود، این کار را می‌کردم». آنگاه رسول خدا صلی الله علیه وسلم بر او نماز جنازه خواند و در خاکسپاری وی شرکت نمود. من از این که در برابر رسول خدا صلی الله علیه وسلم چنین جسارتی کرده بودم، سخت متعجب بودم تا این که دیری نگذشت و این دو آیه نازل گردید:

«وَلاَ تُصَلِّ عَلَی أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلاَ تَقُمْ عَلَیَ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُواْ وَهُمْ فَاسِقُونَ» التوبة: 84

«هرگز بر مرده هیچ یک از آنان، نماز نخوان! و بر کنار قبرش، (برای دعا و طلب آمرزش) نایست! چرا که آنها به خدا و رسولش کافر شدند؛ و در حالی که فاسق بودند از دنیا رفتند!».

از این رو رسول خدا صلی الله علیه وسلم بعد از آن، تا پایان حیاتش بر هیچ منافقی نماز نخواند و در خاک سپاری شرکت ننمود. ‏ترمذی ( 3096).

 

همچنین عمر رضی الله عنه آرزو می کرد که شراب بطور کلی حرام شود، هم در وقت نماز و هم در خارج آن و برای آن دعا می کرد تا آنکه سرانجام خداوند متعال آیه تحریم شراب را نازل فرمود. ‏نگاه کنید به: مسند احمد ش378 و احمد شاکر آنرا صحیح دانسته است.‏

و باز موافقت قرآن با عمر رضی الله عنه در مسأله استیذان (اجازه خواستن)..

بعضی از علما، کتاب مستقلی در این زمینه (موافقات عمر) تالیف کرده اند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com