::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1447100 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

74208005 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2835 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا ابوبکر و عمر رضی الله عنهما بدون اجازه پیامبر در خانه ایشان دفن شدند؟
شماره فتوى 6980

تعداد بازديد 4510

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-11-23

 

با توجه به آیه «لا تدخلو بیوت النبی الا ان یوذن لکم» چرا عمر و ابابکر توسط دخترانشان در منزل پیامبر مدفون هستند؟  


الحمدلله،

نخست لازم به ذکر است که این آیه ربطی به اجازه خواستن جهت دفن شدن در خانه پیامبر صلی الله علیه وسلم ندارد، بلکه اگر شما آیه را کاملتر نقل می کردید و عبارت " إِلَی طَعَامٍ ‏" را از آیه حذف نمی کرید، آنگاه مشخص می شد که مراد از این آیه در حقیقت خطاب‌ به‌ کسانی‌است‌ که‌ چشم‌انتظار غذای‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم بودند و به‌ اتاقهایشان‌ داخل‌ شده‌ و منتظر می‌نشستند تا غذا پخته‌ شود.

نقل‌ است‌ که‌ برخی‌ از مردم‌ هنگامی‌ که‌ برای‌ صرف‌ غذا به‌ منزل‌ پیامبر صلی الله علیه وسلم دعوت‌ می‌شدند، منزل‌ را بر پیامبر صلی الله علیه وسلم و خانواده‌ ایشان‌ تنگ‌ نموده‌ و سخنانی ‌در میان‌ می‌آوردند که‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم مطرح ‌کردن‌ آنها را دوست‌ نداشت‌ ولی‌ ایشان از روی‌ کرم‌ و بزرگواری‌ای‌ که‌ داشتند، این‌ سخن‌ ‌ آنان‌ را تحمل‌ کرده‌ پس‌ خدای‌ عزوجل ‌خواست‌ تا به‌ این‌ روند  پایان‌ دهد لذا به‌ کسانی‌ که‌ به‌ محضر پیامبر صلی الله علیه وسلم آمدند، ادب‌ آموخت‌ و این‌ آیه‌ ادب‌آموز آنان‌ و آیندگانشان‌ گردید.

خدای متعال اینگونه یاران پیامبرش را تربیت و پرورش می دهد که: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَی طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنکُمْ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا کَانَ لَکُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِیمًا» (احزاب 53).

یعنی: ای کسانی که ایمان آورده‏اید! در خانه‏های پیامبر داخل نشوید مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود، در حالی که (قبل از موعد نیایید و) در انتظار وقت غذا ننشینید؛ امّا هنگامی که دعوت شدید داخل شوید؛ و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشینید؛ این عمل، پیامبر را ناراحت می‏نماید، ولی از شما شرم می‏کند (و چیزی نمی‏گوید)؛ امّا خداوند از (بیان) حق شرم ندارد! و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (بعنوان عاریت) از آنان [همسران پیامبر] می‏خواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسری خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است.

پس اگر عبارت " إِلَی طَعَامٍ : برای غذا خوردن" از آیه حذف شود، ممکن است معنا و مفهوم آیه اشتباه برداشت شود، و از همین معنای نادرست نتایج نادرست تری گرفته شود!

در حقیقت آیه قصد دارد تا بگوید که: برای خوردن غذا بدون اجازه وارد خانه پیامبر نشوید.

پس این آیه مؤمنان را خطاب قرار داده تا هنگام داخل شدن به منزل پیامبر صلی الله علیه وسلم بدون دعوت و اجازه وارد نشوند، و در حقیقت این آیه عام است و قصد دارد تا همه مسلمانان را ادب بیاموزد که بدون اجازه صاحب خانه وارد نشوند، چه بسا صاحب خانه موقعیت پذیرایی را نداشته باشد و یا نخواهد کسی را بعنوان مهمان بپذیرد.

پس این یک درس اخلاقی و تربیتی برای تمام مسلمین است، و این ادب و آدابی است برای وارد شدن به خانه های پیامبر صلی الله علیه وسلم، و خدای متعال قبل از هرکس یاران رسول خدا صلی الله علیه وسلم را تربیت داد.

 

اما موضوع دفن شدن دو یار باوفای رسول خدا صلی الله علیه وسلم در کنار ایشان، ربطی به آیه فوق ندارد، و اگر کسی بر آن اصرار ورزد می گوئیم:

ابوبکر و عمر رضی الله عنهما در حقیقت در حجره عایشه رضی الله عنها مدفون هستند، یعنی همان مکانی که در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه وسلم محل سکونت عایشه رضی الله عنها بود، و بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز آن حجره متعلق به عایشه رضی الله عنها باقی ماند، و در آنجا زندگی می کردند.

بعدها که ابوبکر رضی الله عنه وفات کردند، ایشان با رضایت عایشه رضی الله عنها در حجره ی خودش – که پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز همانجا مدفون بودند – دفن شدند، و ابوبکر در کنار قبر رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم طوری دفن شد که سرش برابر شانه‌ی پیامبر صلی الله علیه وسلم  قرار گرفت.

همچنین هنگامی که عمر رضی الله عنه شهید شدند، در دوران ضربت خوردنش، او پسرش عبدالله را نزد عایشه رضی الله عنها فرستاد تا از او اجازه بگیرد در صورت مرگ او نیز نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم مدفون شود.

عمر رضی الله عنه در هنگام ضربت خوردن به فرزندش گفت: «قرضهای مرا بپرداز. سپس نزد ام المؤمنین، عایشه، برو و سلام مرا برسان و نگو امیرالمؤمنین، چرا که من امروز امیرمؤمنان نیستم و بگو: عمر اجازه می‌خواهد که در کنار دو رفیق خود دفن شود». عبدالله نزد عائشه رفت و اجازه‌ی ورود خواست و عائشه را در حال گریه دید. سلام کرد و گفت: عمر رضی الله عنه خدمت شما سلام دارد و اجازه می‌خواهد که در کنار دو رفیق خود بیارامد. عائشه رضی الله عنها گفت: دلم می‌خواست خودم در اینجا دفن شوم، ولی امروز عمر رضی الله عنه را بر خود ترجیح می‌دهم. وقتی عبدالله نزد پدر برگشت، گفتند: عبدالله آمد. عمر رضی الله عنه گفت: مرا بنشانید. و از فرزندش پرسید: چه خبر داری؟ گفت: آن‌چه‌ شما دوست داشتید اتفاق افتاد. عمر رضی الله عنه گفت: خدا را شکر. و افزود که هیچ چیزی برایم مهم‌تر از این نبود و گفت: پس از این که جنازه‌ی مرا تا دروازه‌ی حجره‌ی عائشه بردید، دوباره از او اجازه‌ی ورود بخواهید. اگر اجازه داد مرا داخل حجره ببرید و اگر نه مرا به قبرستان مسلمانان منتقل نمایید. راوی می‌گوید: بعد از این که وفات کرد ما جنازه‌اش را بر دوش گذاشته تا دم حجره بردیم و عبدالله سلام کرد و گفت: عمر رضی الله عنه اجازه‌ی ورود می‌خواهد. عائشه گفت: او را وارد کنید. آن‌گاه در کنار دو رفیقش دفن گردید. ‏ "بخاری، فضائل الصحابة ح 3700 ".‏

پس به اتفاق علما و مؤرخین در حجره‌ی عایشه که هم اکنون درون مسجد قرار دارد، رسول خدا صلی الله علیه وسلم همراه با ابوبکر و عمر مدفون هستند. "محض الصواب" (3/847).‏

 

بنابراین ابوبکر و عمر رضی الله عنهما با رضایت و اجازه همسر رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حجره ی او مدفون شدند، و بدون شک اگر مرد یک خانه فوت کند، این همسر اوست که باید از او اجازه بگیرند، و همسر آن مرد است که اختیار اجازه دادن یا ندادن به دیگرانی را دارد که قصد داخل شدن را دارند، زیرا دیگر شوهر فوت کرده او تنها عضو باقی مانده آن خانه است.

و هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وسلم بیمار بودند در حجره عایشه و نزد او بودند و عایشه رضی الله عنها از او مراقبت و پرستاری می کرد و در نهایت هم در هنگام فروبستن چشمهایش سرش بر روی سینه عایشه رضی الله عنها بود، یعنی پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در حجره عایشه وفات کردند و همانجا مدفون شدند، و بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم ، تنها کسی بر آن حجره حق دارد و استحقاق اجازه دادن را دارد که در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه وسلم در آنجا همراه وی سکونت داشته باشد که کسی جز عایشه صدیقه رضی الله عنها نیست، و او نماینده رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حجره اش بود و کسی نمی توانست بر حجره او بدون اذن عایشه رضی الله عنها کاری بکند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com