::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1464542 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

74775336 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2838 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

تمجید علمای معاصر از علامه محمد ناصرالدین البانی رحمه الله بزرگترین محدث قرن
شماره فتوى 7106

تعداد بازديد 6093

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2012-02-05

 

نظر اهل سنت و جماعت در مورد شخصیت محمد ناصر الدین ألبانی چست؟


الحمدلله،

ایشان برجسته ترین و مشهورترین محدث دنیای معاصر هستند که خدمات بسیار زیادی برای مسلمین انجام دادند؛ خصوصا در پالایش و تمییز احادیث صحیح از ضعیف، و کتابهای زیادی را در این زمینه تالیف کردند، خصوصا دو کتاب برجسته: "السلسلة الاحادیث الصحیحة" و "السلسلة الاحادیث الضعیفة" که بر اساس اجتهادات خویش احادیث صحیح و ضعیف مختلف کتابهای حدیثی را در آن دو کتاب گردآوری کردند و اکنون در دسترس ماست.

ایشان علاوه بر اینکه محدث بزرگی بودند، همچنین فقیهی توانا و مجتهد نیز بودند، و حتی علامه عبدالعزیز ابن باز رحمه الله او را "مجدد قرن معاصر" می نامد، همانگونه که شیخ الاسلام ابن تیمیه و محمد ابن عبدالوهاب مجدد قرن خود بودند.

عبدالعزیز ابن باز رحمه الله درباره شخصیت علامه البانی چنین اظهار نظر می کنند:

«در زیر گستره آسمان کسی را در دنیای امروز بمانند علامه محمد ناصرالدین البانی عالم و آگاه به حدیث ندیده ام».

همچنین از جناب عبدالعزیز ابن باز رحمه الله در خصوص این حدیث نبوی صلی الله علیه وسلم سوال شده که فرمودند: « ان الله یبعث لهذه الأمه علی رأس کل مائة سنة من یجدد لها دینها». یعنی: «خداوند متعال در رأس هر یکصد سال مجددی را برای این امت می فرستد تا دین را برایشان تجدید کند». روایت ابوداود. از جناب شیخ (ابن باز) درباره مجدد این قرن سوال شد و ایشان پاسخ دادند: «الشیخ محمد ناصر الدین الألبانی هو مجدد هذا العصر فی ظنی والله أعلم».

یعنی: «به گمان من شیخ محمد ناصرالدین البانی مجدد این عصر است و خدا بهتر می داند».

همچنین علامه محمد بن صالح العثیمین رحمه الله درباره شخصیت علامه البانی چنین اظهار نظر می کند: «آنچه که درباره شیخ در خلال (چند بار) ملاقت (اندکی که) با ایشان کسب کرده ام؛ وی بر عمل به سنت و مبارزه با بدعت بسیار حریص بوده اند، چه در (میدان) عقیده یا در عمل، اما از خلال مطالعاتی که از مولفات ایشان داشتم نیز به این مسئله پی بردم، و ایشان صاحب علم زیادی در حدیث هستند، در روایت و درایت، و خداوند متعال کتابهای ایشان را برای بسیاری از مردم مفید گردانیده است، چه از لحاظ علم و از لحاظ منهاج و رو آوردن به سوی علم الحدیث، و الحمدلله این ثمره ی بزرگی برای مسلمانان است، واز نظر تحقیقات علمی حدیثی قابل ملاحظه است».

همچنین اشخاص برجسته ی دیگری از جمله: مفسر قرآن محمد أمین الشنقیطی، شیخ عبد المحسن العباد، شیخ محمد بن إبراهیم آل الشیخ، علامة حمود بن عبدالله التویجری، و دیگران از علامه البانی تجلیل کرده اند. (مراجعه کنید به سایت رسمی علامه البانی).

برای معلومات بیشتر در مورد شخصیت ایشان به فتوای (5686) مراجعه کنید.

با این وجود جزو مرام اهل سنت نیست که در مورد اشخاص غلو کنند، نه در مورد پیامبران و نه در مورد سایر انسانها، بجز انبیای الهی هیچیک از انسانها معصوم نیستند و لذا هر انسانی ممکن است خطا کند. ولی چون اهل سنت و جماعت مبنای پذیرش اقوال را کتاب و سنت می دانند، از اینرو هرکسی که سخنانش مطابق قرآن و سنت صحیح باشد، مقبول است و اگر نباشد مردود است، حال چه امام شافعی باشد یا ابوحنیفه یا ابن تیمیه یا البانی و یا دیگران..

علمای هیئت دائمی افتاء سعودی درباره شخصیت علامه البانی رحمه الله چنین اظهار نظر می کنند: «ایشان نزد ما بعنوان مردی معروف به علم و فضل هستند که سنت (نبوی) را بزرگ داشته و به آن خدمت نمود، و مذهب اهل سنت و جماعت را در تحذیر از تعصب و تقلید کورکورانه حمایت و تقویت نمودند، و کتابهای ایشان مفید هستند. ولی به هرحال ایشان نیز بمانند دیگر علماء معصوم نیستند، ممکن است خطا کند و یا رأی او به صواب برسد، و ما امید داریم که ایشان در آراء صحیح دو اجر بگیرند و در آراء نادرست خود یک اجر بگیرند؛ چنانکه از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شده که فرمودند: «إذا حکم الحاکم فاجتهد فأصاب فله أجران ، وإذا حکم واجتهد فأخطأ فله أجر واحد» متفق علیه. یعنی: «هرگاه حاکمی اجتهاد کرد؛ چنانکه اجتهادش صحیح (و مورد نظر شارع باشد) پس دو اجر می گیرد، و هرگاه اجتهادش اشتباه باشد (و مورد نظر شارع نباشد) یک اجر (بخاطر تلاش و زحمت او برای کشف حکم شارع) می گیرد»».

" فتاوی اللجنة الدائمة " ( 12 / 324 , 325 ).

شیخ عبد العزیز بن باز، شیخ عبد الرزاق عفیفی، شیخ عبد الله بن غدیان، شیخ عبد الله بن قعود.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com