::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1446589 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

74197975 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2835 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

عقاید محی الدین ابن عربی و ابوبکر ابن العربی
شماره فتوى 7113

تعداد بازديد 5445

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2012-02-06

 

درمورد عقاید ابن عربی توضیح دهید.


الحمدلله،

اگر منظور محی الدین ابن عربی باشد؛ باید گفت که او یک صوفیه ی غالی و زندیق است که علمای اسلام وی را تکفیر نمودند، زیرا به حلول و وحدت وجود و کفریات دیگری معتقد بود، و جالب اینکه بعضی از نظریات او مورد پسند روافض و صوفیه کنونی نیز است!

‏- بسیاری از صوفیان غالی معتقد به وحدت وجودند ‏و خالق و مخلوق نزد آنان فرقی ندارد، به شیوه ‏ای که می گویند: خداوند در کالبد بندگان خود ‏تجلی می یابد پس همه خالقند و همه مخلوق! و ‏خدا نیز هم خالق و هم مخلوق است. ‏رهبر آنان محی الدین ابن عربی در کتاب " الفتوحات المکیه" می گوید:

العبد ‏رب و الرب عبد * یا لیت شعری من المکلف

یعنی: «بنده، رب هست، و رب نیز بنده هست! ای کاش می دانستم مکلف کدامیک است؟»

می بینیم که شخص زندیق، خدا و بنده را از هم ‏نمی شناسد و نمی داند عبادت و پرستش، وظیفه ‏خداست یا وظیفه بنده نسبت به خدا.‏

- خالق را مخلوق و مخلوق را خالق می داند، و می گوید هر کدام از پروردگار و بنده، همدیگر را ‏پرستش می کنند. ابن عربی در کتاب "فصوص الحکم" می گوید: «فیحمدنی و أحمده و یعبدنی و أعبده» "او مرا ستایش ‏کرده و من او را ستایش می کنم، او مرا عبادت کرده و من نیز او را پرستش می کنم."‏

- کفر وحدت وجودشان به حدی رسیده، که شیخ ابن عربی در کتاب "فصوص الحکم" می گوید: «ان ‏الرجل حینما یضاجع زوجته انما یضاجع الحق». "وقتی مردی با همسرش جماع می کند، با پروردگار ‏خود همبستری کرده است." شیخ عبدالغنی نابلسی در تأیید گفته ابن عربی آن را شرح داده و می ‏گوید: «ای انما یناکح الحق» "منظور ابن عربی از یضاجع الحق این بوده که آن مرد، پروردگار را به ‏نکاح خود در می آورد."نعوذ بالله و تعالی الله عمّا یقولون علوّا کبیرا.‏

- ابن عربی قائل و معتقد به کفر صریح وحدت ادیان بوده و یهودیت، مسیحیت و بت پرستی را همانند ‏اسلام به عنوان دین حق معرفی کرده و در کتاب "فتوحات المکیه" می گوید: «و قد کنت قبل الیوم انکر صاحبی، اذا لم یکن دینه ‏الی دینی دانی، فاصبح قلبی قابلا کل حالة، فمرعی لغزلان و دیر لرهبان، و بیت لاوثان و کعبة ‏طائف، و الواح توراة و مصحف قرآن». یعنی: "قبلاً کار دوستم را که دین خود را به دین من تغییر نمی ‏داد، انکار می کردم اما امروز دلم هر حالتی را قبول دارد پس در حال حاضر دل من چراگاهی برای ‏غزلان، عبادتگاهی برای راهبان، خانه ای برای بتها، کعبة عربستان و لوحه هایی برای نوشتن تورات ‏یهودیان و مصحفی جهت کتابت قرآن است!"‏

این در حالی است که الله تعالی وی را تکذیب کرده و می فرماید: «وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ ‏وَهُوَ فِی الْآَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ» ‏

یعنی: «و کسیکه غیر از اسلام، آئینی را برگزیند از او پذیرفته نمی شود و در ‏آخرت از جملة زیانکاران خواهد بود»‏.

- بعضی از اهل تصوف می گویند: ما مستقیماً و بدون واسطه پیامبر صلی الله علیه وسلم، از خداوند دین را می آموزیم و در گفته های ‏بزرگانشان جملة "حدثنی قلبی عن ربی" بسیار دیده می شود. یعنی دلم از پروردگارم به من خبر داد ‏که…! ابن عربی در کتاب "فصوص الحکم" ادعا می کند که بعضی از آنها از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم و بعضی ‏مستقیماً از ذات پروردگار نقل می کنند. او می گوید: «فمنا الخلیفة عن الرسول الذی یأخذ الحکم عنه ‏او بالاجتهاد الذی اصله ایضا، و فینا من یأخذ عن الله فیکون خلیفة الله». یعنی: " بعضی از ما خلیفه ‏رسول است و حکم را از او می گیرد، بعضی اجتهاد می کند و در بین ما کسانی هستند که مستقیماً ‏حکم را از الله می گیرند و خلیفه الله تعالی هستند." در حالیکه مأمور ابلاغ پیام الهی، پیامبر امت ‏است و هیچ کس نمی تواند بدون واسطة پیامبر، دین را دریافت کند. «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ ‏إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» «ای فرستاده خدا، هر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است، ابلاغ کن»‏.

برای آشنایی بیشتر و سخنان علمای اسلام درباره او به فتوای (836) مراجعه کنید.

 

ولی شخصیت دیگری بنام "محمد ابن ابی‌بکر بن العربی اندلسی (468-543هـ)‏" هست که ایشان از علمای جلیل القدر تابع سلف بودند که آثار ارزشمندی بجای گذاشتند، بویژه کتاب مشهور "العواصم من القواصم" که در مورد تاریخ تحلیلی دوران صحابه و پاسخ به شبهات رافضیان است.

قاضی ابوبکر بن العربی، مؤلف کتاب العواصم من القواصم، امامی از ائمه مسلمانان بوده که فقهای مذهب امام مالک، او را از ائمه خویش می‌دانند و به احکام او اقتدا می‌شود. او از شیوخ «قاضی عیاض» مؤلف کتاب «الشفاء فی تعریف بحقوق المصطفی» بوده است.

پدر ابن العربی از بزرگان اصحاب امام ابن حزم ظاهری بود و برعکس او پسرش ابوبکر از منتقدان ابن حزم بوده وردیه های فراوانی بر افکار و آراء وی نوشته است.

ابن العربی تصانیف سودمند فراوانی از خود باقی گذاشت. از مشهورترین تصانیف او تفسیر با ارزش وی بنام "احکام القرآن" است که امام قرطبی تفسیر مشهورش را براساس آن نگاشت. کتاب دیگر وی «عارضه الاحوذی» در شرح سنن ترمذی نام دارد.

ابوبکر با حکومت موحدین (یکی از حکومتهای شمال آفریقا) نیز مخالف بود وآرائ واندیشه های اعتزالی موحدین رامردود می دانست. لذا او رابه مرکز کشور مغرب که درآن زمان شهر فاس بود؛بردندتا اورابرای گرفتن بیعت وتأییدحکومت تحت فشاربگذارند،بویژه که او از علمای بزرگ اندلس محسوب می شد.درشهر فاس بود که اجلش در6ربیع الأول سال543 ه رسیدودرهمانجا به خاک سپرده شد.رحمتهای بی کران خداوند بر او بادوپاداش فراوان به او دهد!

 

نکته: هرگاه در متون مختلف ابن عربی (بدون ال) نوشته شود، منظور محی الدین ابن عربی زندیق است، و هرگاه ابن العربی (با ال) بیاید، منظور قاضی ابوبکر بن العربی رحمه الله است.

برای آشنایی بیشتر با ایشان به مقاله "  قاضی ابوبکر بن العربی" از سایت نوار اسلام مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com