::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1426974 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

73806327 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2834 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم نگهداری و تربیت کبوتر
شماره فتوى 8880

تعداد بازديد 6201

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-29

 

در مسند امام احمد روایتی نقل شده منسوب به حسن بصری که گفته : « شَهِدْتُ عُثْمَانَ یَأْمُرُ فِی خُطْبَتِهِ بِقَتْلِ الْکِلابِ، وَذَبْحِ الْحَمَامِ ». «در خطبه نماز جمعه عثمان بن عفان رضی الله عنه حضور داشتم که او امر به کشتن سگها و ذبح کبوترها می نمود». آیا معنی این آنست مه بایستی کبوتر را ذبح کنیم و تربیت نکنیم؟ 


الحمدلله،

اولا : اثر منسوب به حسن بصری رحمه الله، دارای ضعف سندی است، چنانکه محققین مسند امام احمد (شعیب الأرنؤوط - عادل مرشد و بقیه) گفتند : اسناد آن ضعیف است (1/543).

و علامه البانی در " ضعیف الأدب المفرد " (213/1301) گفته : ضعیف است.

 

دوما : چندین حدیث از پیامبر صلی الله علیه وسلم در ذم نگهداری و تربیت کبوتر وارد شده است که هیچیک از آن احادیث صحیح نیست جز یک حدیث که به درجه حسن رسیده است.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که : « أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ رَأَی رَجُلًا یَتْبَعُ حَمَامَةً فَقَالَ : شَیْطَانٌ یَتْبَعُ شَیْطَانَةً» أبو داود (4940).

یعنی : «رسول خدا صلی الله علیه وسلم مردی را دید که دنبال کبوتری می رفت، فرمود : شیطانی بدنبال شیطانی می رود».

این حدیث را ابن قیم در "زاد المعاد" (4/351) حسن دانسته، و همینطور علامه البانی در "صحیح أبی داود" و محققین مسند احمد (2/345).

علامه ‏عظیم آبادی در " عون المعبود " گفته : «آن مرد بدین جهت شیطان نامبرده شد چون از حق دور گشته بود، و به چیزی مشغول شده بود که سودی برایش نداشت، و کبوتر نیز شیطان نامیده شد زیرا موجب شده بود که آن مرد از ذکر و یاد خدا غافل شود».

علامه شوکانی می گوید : «این حدیث دلیل بر کراهیت بازی کردن با کبوتر (کفتربازی) است، و جزو سرگرمی هایی است که بدان اجازه داده نشده است، و گروهی از علماء حکم به کراهیت آن داده اند، و البته تحریم آن بعید نیست، زیرا شیطان خواندن فاعل دلیل بر آنست ..» " نیل الأوطار " ( 8 / 106 ) .

هیچ حدیث مرفوعی درباره کبوتر به صحت نرسیده جز همین حدیث که ذکر کردیم.

امام ابن قیم می گوید : «احادیث کبوتر هیچکدام صحیح نیستند» سپس حدیث سابق ابوهریره رضی الله عنه را مستثناء دانسته است. "المنار المنیف" (رقم/119).

و از جمله احادیث دروغین درباره کبوتر، این حدیث است : « عشر خصال عملها قوم لوط بها أهلکوا...وذکر منها : ولعبهم بالحمام ». یعنی : «ده خصلت و ویژگی بودند که قوم لوط به آن مشغول شدند و موجب هلاکت آنها شد : .. یکی از آنها : مشغول بازی با کبوتر بودند (کفتر باز بودند)». در سند این حدیث چند راوی کذاب وجود دارد، نگاه به : "السلسلة الضعیفة" (1233).

 

سوما : از بعضی از سلف صالح از صحابه و تابعین در ذم کبوتربازی نقل هایی وارد شده، از جمله از ابراهیم نخعی و عمر بن عبد العزیز ..

و علماء گفتند که مقصود سلف صالح از ذم کبوتربازی و تربیت آن، ذم حالتهای خاصی از آنست، مثلا :

1- کسی که به بهانه تربیت و پرورش کبوتر بر بام منازل می رود و در پی عورت مردم و خانه هایشان برمی آید.

2- کسی که با کبوترهایش موجبات آزار همسایگانش را فراهم آورد، مثلا کبوترها محصولات همسایه ها را بخورند و یا با سنگ پراکنی به کبوترهایش و افتادن سنگها به خانه همسایه آنان را اذیت کند.

3- کسی که توسط کبوترهایش، کبوتر مردم را برباید و مال خود کند.

4- کسی که با مشغول شدن به کبوترهایش از انجام واجبات و مستحبات دینی غافل شود.

شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید : «بازی کردن با کبوتر مورد نهی است .. کسی که با کبوترهایش بازی کند و (بدین وسیله) بر حریم مردم اشراف یابد، و یا به کبوترهایش سنگ پرتاپ کند و بر (خانه های) همسایه بیافتد، او به سبب این اعمالش تعزیر می شود تا تنبیه شود، و باید مانع او از اینکارش شد، زیرا اینکار ظلم و تجاوز بر همسایه ها است» "مجموع الفتاوی" (32/246).

علامه ابن قیم در "الطرق الحکمیة" می گوید : «بر ولی امر لازمست مانع کسانی شود که بر بام (خانه های) مردم مشغول کفتربازی هستند، زیرا آنها به این وسیله بر خانه های مردم اشراف می یابند و از عورات آنها مطلع می شوند».

بنابراین کسی که اقدام به پرورش و تربیت کبوتر می کند تا تعدادشان افزون شود و بعد آنها را بفروشد، یا گوشتشان را بخورد، یا با آنها مانوس شود، و یا دیگر نیازهای خود و مردم را با آن برطرف کند – و برای مردم مزاحمتی ایجاد نکند و او را از دینش غافل ننماید - این بلامانع است.

علامه بهوتی حنبلی می گوید : «نگهداری از کبوتر بقصد مانوس شدن با آواز آنها، یا تکثیر آنها، یا حمل نامه مباح است» "شرح منتهی الإرادات" (3/592).

امام نووی گفته : «نگهداری از کبوتر بقصد جوجه کشی، و تخم آن، و یا انس گرفتن، یا حمل نامه جایز است و کراهیتی ندارد، اما بازی کردن با کبوتر بقصد تَّطَیُّرِ (فال گرفتن با پرواز پرنده) مکروه است، و اگر بوسیله آن قمار کند شهادتش پذیرفته نیست» بنقل از "عون المعبود".

و علامه کاسانی حنفی می گوید : «کبوتربازی که کبوترهایش را به پرواز درنمی آورد، عدالت او ساقط نمی شود، و اگر چنین کند عدالتش ساقط است، زیرا با اینکارش بر عورت زنان آگاهی می یابد، و او را از انجام نماز و طاعات غافل می کند» " بدائع الصنائع " ( 6 / 269 ).

امام ابن قدامه می گوید : «کفتربازی که کبوترهایش را به پرواز درمی آورد، شهادتش قبول نیست، این قول اصحاب رأی (یعنی حنفیه) است، و شریح (قاضی) گواهی صاحب کبوتر را جایز نمی دانست، زیرا (مشغول شدن به این کار) نوعی از فرومایگی و کمبود مروت است، و با پرواز دادن آنها موجب آزار و اذیت همسایگان می شود، و بر خانه های مردم اشراف می یابد، و سنگ پراکنی می کند .. اما اگر بقصد جوجه آوری یا حمل نامه یا انس گرفتن بدان نگهداری کند بدون آنکه موجبات آزار مردم شود، شهادت او مردود نمی شود» " المغنی " ( 10 / 172 ، 173(.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com