::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1446579 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

74197824 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2835 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

اسلوب تبلیغ وشیوه دعوت پیامبر صلی الله علیه وسلم در دوران 23 سال بعثت ایشان چگونه بوده است
شماره فتوى 3279

تعداد بازديد 4371

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-23

 

اسلوب تبلیغ وشیوه دعوت  پیامبر صلی الله علیه وسلم در دوران 23 سال بعثت ایشان چگونه بوده است و آیاتی از قرآن که بر تبلیغ ایشان و چگونگی آن دلالت دارد کدامند و همچنین منابع و کتابهای موجود در این زمینه کدامها  هستند ؟  با تشکر  


الحمدلله،

-         قبل از نبوت  پیامبر صلی الله علیه وسلم  به غار حراء می رود و به عبادت خدا می پردازد و بعد از بعثت نیز خداوند او را امر می کند که شب برخیزد و به عبادت مشغول شود:

«‏ یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ‏‏ قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلاً ‏‏ نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً ‏‏ أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً ‏‏ إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً ‏».مزمل:5 – 1

یعنی: ‏ ای جامه به خود پیچیده ! ‏‏ شب ، جز اندکی ( از آن ) بیدار بمان . ‏ نیمی از شب ، یا کمی از نیمه بکاه ( تا به یک سوم شب می‌رسد ) . ‏ یا بر نیمه آن بیفزا ( تا به دو سوم شب می‌رسد ) و قرآن را بخوان خواندنی ( همراه با دقّت و تأمّل ، و در ضمن شمرده و روشن ) . ‏‏ ما سخن ( پر مسؤولیّت و پر دردسر و لبریز از تکالیف و وظائف ) سنگینی را بر تو نازل خواهیم کرد ( که قرآن است ) . ‏

-         رسول الله صلی الله علیه وسلم در برابر آزار دشمنان صبور است و ما را نیز به صبر و بردباری در این راه، دعوت می کند. شهادت یاسر و سمیه در زیر شکنجه های دردناک و ثبات و استقامت بلال بهترین نمونه و الگو برای پایداری نسل های آینده و عصرهای ما، در راه حق است.

 

-         به هنگام عرضه شدن سلطنت و پادشاهی به وی، فرموده ایشان تأثیر فراوانی بر دل ها گذاشته است، آن جا که فرمود:

«والله یا عم لو «وضعوا» الشمس فی یمینی و القمر فی یساری علی ان اترک هذا الامر ما ترکه حتی یظهر الله أو أهلک دونه».

یعنی: ای عمیم به خدا سوگند اگر آفتاب را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند که این دعوت را ترک کنم، هرگز این کار را نخواهم کرد، تا اینکه خداوند این دین را غالب گرداند یا بواسطه ی آن هلاک گردم.

این سخن کوبنده ی باطل و خوار کننده متاع دنیوی است. زمانی که پیامبر صلی الله علیه وسلم را به سحر و جنون و دروغ گویی متهم کردند، صبر کرد و خشمگین نشد ولی واقعیت اعمال و رفتار او بر تمام اتهاماتش خط بطلان کشید.

 

-         تحمل رنج و زحمت فراوان به خاطر دعوت و تبلیغ در ماجرای رفتن رسول الله صلی الله علیه وسلم به طائف و پیمودن مسافت دور و دراز، بهترین توشه برای مبلغین و داعیان الی الله وجود دارد که پس از تمام این رنج و زحمت می گوید:

«ربّ اهد قومی فانّهم لا یعلمون».

یعنی: پروردگارا قوم مرا هدایت کن زیرا آنان نادانند.

این دعایی است که در آن  رسول صلی الله علیه وسلم تحلیلی رفتن توان و تحقیر شدنش را از جانب مردم به خداوند عرضه می دارد. این دعای  دارای معانی عمیقی بوده و بیانگر پناه جستن به خداوند و طلب توفیق دائم از او و نترسیدن از غیر اوست.

«فان لم یکن بک غضب علی فلا ابالی».

یعنی: اگر در این کار غضب تو بر من نباشد پس هراسی نیست.

-         رسول صلی الله علیه وسلم به بنای مساجد، بیانگر ارزش و اهمیت و نقش ارزنده مساجد در بنای دولت اسلامی است و ما را موظف می گرداند که نقش و رسالت مسجد را بدان باز گردانیم و آن را تنها به ادای نماز منحصر ننماییم.

 

-         پرهیز از تعصبات قومی و فامیلی

یکی از ویژگی های پیامبرصلی الله علیه وسلم در تبلیغ دین، این بود که در قیدگرایش های خویشی و گروهی و قومی اسیر نگشت. همین آزادگی ازوابستگی ها باعث شد تا نبی اکرم صلی الله علیه وسلم بتواند حقیقت را آن طور که شایسته است به گوش مخاطبان برساند.

-         پرهیز از شتابزدگی

از اصول مهمی که پیامبرصلی الله علیه وسلم در دوران بیست و سه ساله تبلیغش رعایت می فرمود، این بود که هرگز کاری را بدون طرح و ارزیابی دقیق انجام نمی داد. بلکه با دقت و ژرف اندیشی، موقعیت وامکانات را سنجیده آنگاه به آن کار اقدام می نمود. صلح حدیبیه یکی از این موارد بود که نتایج بسیار پرارزشی را به دنبال داشت.

-         حکمت

قرآن نیز روش دعوت پیامبرصلی الله علیه وسلم رااین چنین معرفی می فرماید:

(هوالذی بعث فی الا میین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین) جمعه 3.

-         موعظه

یکی از راه های دعوت و جلب قلوب، استفاده از موعظه است.

پیامبرصلی الله علیه وسلم برای جذب افرادی که دارای احساسات و عواطفی جوشان بودند و همچنین بیداری عمومی از موعظه بهره می بردند.

مواعظ پیامبرصلی الله علیه وسلم عمدتا در باره تقوا، زهد، دنیا، هوای نفس، عبرت از گذشته، اهوال مرگ و قیامت و... بوده است.

 

این همان روش بود که پیامبرصلی الله علیه وسلم طبق تعالیم وحی در پیش گرفتند و درست طبق شیوه ی نزول تدریجی قرآن بر حسب وقایع و مناسبت ها عمل نمودند، لذا چنانکه معروف است رسول خداصلی الله علیه وسلم به مدت 13 سال در مکه پیوسته به تصحیح عقاید و اصلاح امور عرب فرا می خواند و عقیده ی یکتاپرستی را در قلب هایشان کاشت و آنان را به سوی اخلاص در عبادت خدای تعالی کشاندند و اخلاق رذیله و پست را از وجودشان ریشه کن می نمودند و آداب و رسوم زشت و ناپسند را از جوامعشان محو ساختند و خلق و خوی نیک اسلام و سجایا و مکارم خوب و شایسه اش را جایگزین نمودند.


پیامبرصلی الله علیه وسلم در مدینه، بعد از شکل گیری و تکامل هسته ی اصلی اسلام و تثبیت عقاید در دل گروهی که به پروردگارشان ایمان آورده بودند به تطبیق و عملی نمودن قوانین اسلام پرداخت؛ قوانینی که در دوران مدنی نزول قرآن تشریح گردید و پیامبرصلی الله علیه وسلم اصحابش را به سوی ضرورت التزام به شریعت در قالب قوانین درست و آشکار در عرصه های نختلف زندگی از جمله عبادات و معاملات و صلح و جنگ، امنیت و بزه کاری، ارث و وصیت و احکام خانواده از قبیل ازدواج، طلاق، نسب و فرزندان و دیگر قوانینی که جامعه به آن ها نیاز دارد، متوجه ساخت.

کتابهای فارسی در این زمینه سراخ نداریم ولی می توانید در کتابهای عربی چنین کتابهایی را بدست آورید.

والله تعالی اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com