::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7117459 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169319662 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119369 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

دلیل ضعیف بودن حدیث بستن دست زیر ناف چیست؟
شماره فتوى 4879

تعداد بازديد 5928

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-06-18

 

دلیل ضعیف بودن حدیث بستن دست زیر ناف چیست؟


الحمدلله،

رسول ‌الله صلی الله علیه وسلم هنگام خواندن نماز، دست راست خود را بر پشت دست چپ می‌گذاشت. ( مسلم و ابوداود (الارواء، 352))

 و در این مورد فرموده‌اند: «إنّا معشر الأنبیاء أمرنا بتعجیل فطرنا و تأخیر سحورنا و أن نضع أیماننا علی شمائلنا فی الصّلاة» (به ما گروه پیامبران دستور داده شده است که در خوردن افطار، تعجیل نموده و در خوردن سحر تأخیر نماییم و در نماز، دست راست خود را بر روی دست چپ بگذاریم). ابن حبان ـ به سند صحیح.

 

احادیثی وارد شده اند که در آنها مکان بستن دستها را مشخص می کند، در این میان اکثر احادیث یا ضعیف هستند یا اصلا اصلی ندارند اما حدیثی که می گوید محل بستن دستها بر روی سینه است صحیح می باشد:

چنانکه ابن خزیمه از وائل بن حجر رضی الله عنه روایت می کند که گفت: « صلیت مع رسول الله صلی الله علیه وسلم ووضع یده الیمنی علی یده الیسری علی صدره» ابن خزیمة (479)

یعنی: با پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز خواندم درحالیکه ایشان کف دست راست خویش را بر روی کف دست چپ گذاشته و بر روی سینه ی خود قرار داده بود.( شیخ محمد ناصرالدین البانی محدث مشهور قرن معاصر این حدیث را در "تحقیق صحیح ابن خزیمة" صحیح دانسته اند)

همچنین شیخ البانی رحمه الله می نویسد:

آنچه که در سنت نبوی ثابت است اینست که ایشان دستهایشان را بر روی سینه می گذاشتند اما بقیه ی احادیث دیگر که خلاف این امر را می رسانند یا ضعیف هستند یا اصلی ندارند." "صفة صلاة النبی صلی الله علیه وسلم" (ص 69)

 

و السندی در حاشیه ابن ماجه می نویسد:

"و خلاصه آنچه که صحیح است اینست که محل بستن دستها بر روی سینه است نه غیر آن، و اما حدیثی که می گوید:«أَنَّ مِنْ السُّنَّة وَضْع الأَکُفّ عَلَی الأَکُفّ فِی الصَّلاة تَحْت السُّرَّة» علما بر ضعف آن اتفاق کرده اند. (معنی حدیث: سنت آنست که کف دست راست را بر روی کف دست چپ زیر ناف بست) أخرجه أبوداود(1/120)، والدارقطنی (107)، وعنه البیهقی(2/31)، وأحمد(1/110).

اما دلیل ضعیف بودن این حدیث بخاطر وجود شخصی در سلسله ی راویان است بنام" عبد الرحمن بن إسحاق" که او شخصی ضعیف الحدیث است و علما بر ضعف او اتفاق کرده اند.

ابوداود رحمه الله می گوید: "شنیدم که احمد بن حنبل عبدالرحمن بن اسحاق کوفی را تضعیف کرد".

امام بیهقی در مورد حدیث قرار گرفتن دستها زیر ناف می گوید: " در اسناد این حدیث راوی ضعیفی وجود دارد" سپس می گوید: "عبدالرحمن همان راوی ضعیف این حدیث است که احمد بن حنبل او را جرح نموده و یحیی بن معین و امام بخاری نیز وی را جرح کرده اند." و باز می گوید:" عبدالرحمن بن اسحاق متروک الحدیث (یعنی متهم به دروغگویی است) است" . و همچنین حافظ ابن حجر رحمه الله نیز عبدالرحمن را متروک الحدیث می داند. " التلخیص " (3/526) .

امام نووی رحمه الله می گوید: " علمای اسلام بر تضعیف این حدیث اتفاق نظر دارند زیرا در سلسله راویان آن شخصی بنام عبدالرحمن بن اسحاق وجود دارد که به اتفاق علمای متخصص جرح و تعدیل شخصی ضعیف است"." المجموع " (3/313) ، وفی " شرح مسلم " وفی " الخلاصة "

امام بیهقی در "المعرفة" می گوید: اسناد این حدیث ثابت نشده چرا که تنها یک نفر آن حدیث را روایت کرده و آن هم عبدالرحمن بن اسحاق است در حالیکه او متروک الحدیث است".

 

اما علما در محل بستن دستها اختلاف دارند؛ با توجه به اینکه تنها حدیث وائل بن حجر صحیح است لذا برخی علما از متن حدیث چنین برداشت کرده اند که محل بستن دستها بالای ناف و زیر سینه است چنانکه امام نووی رحمه الله می گوید: "جمهور علما چنین گفته اند که محل بستن دستها زیر سینه و بالای ناف است" و باز می گوید: " دلیل علمای شافعیه همان حدیث وائل بن حجر است".

به هر حال در اینکه محل بستن دستها روی سینه است یا اینکه زیر سینه و بالای ناف بین علما اختلاف است اما آنچه که مشخص است اینست که بستن دستها زیر ناف صحیح نیست و علما بر آن اتفاق کرده اند الا اندک کسانی که احتمالا از ضعف حدیث بی اطلاع بوده اند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com