::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6868901 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169220025 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا مدد خواستن از غیر خدا کفر است؟
شماره فتوى 5408

تعداد بازديد 5867

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-09-26

 

 

ایا اگر کسی بگوید:

خدا بود یارت

قران نگهدارت

سخی مدد کارت

سخی یکی از مساجد در افغانستان میباشد.

کافر میشود؟

 


الحمدلله،

مدد جستن و کمک خواستن جز از الله تعالی جایز نیست و بلکه شرک می باشد، مگر آنکه دو ‏شرط زیر وجود داشته باشد:‏

‏1- اولا کسی که از او کمک می شود قادر بر کمک باشد.‏

‏2- شخصی که از او کمک می شود زنده باشد و همچنین حضور داشته باشد.‏

مثلا فردی را در نظر بگیرید که ناگهان از یک ساختمان بلند در حال سقوط است، در این حالت ‏اگر از غیر الله تعالی مدد جوید او مشرک خواهد شد، زیرا فقط الله تعالی است که در این شرایط ‏اضطراری می تواند به مدد او بیاید و مثلا اگر از دوستش که در پایین ساختمان است مدد جوید، ‏چون دوست او در این حالت شرط اول را ندارد (یعنی قادر بر کمک نیست) باز مشرک خواهد ‏شد زیرا او در حقیقت گمان کرده که دوستش بمانند الله تعالی می تواند در این موقعیت او را از ‏مرگ نجات دهد.‏

اما اگر همین شخص که در حال سقوط است به زمین بیافتد و زنده بماند و بعد اطراف او را ‏مردم بگیرند، برای او جایز است که از مردم کمک بخواهد، زیرا هر دو شرط فوق موجود ‏هستند (یعنی هم قادر به کمک هستند و می توانند او را مداوا کرده یا به بیمارستان منتقل کنند، ‏و هم زنده و حاضر هستند) اما در این حالت اگر از یک فرد مرده (مانند پیامبر صلی الله علیه ‏وسلم یا اولیاءالله) کمک جوید، مشرک خواهد شد، زیرا فرد مرده نه قادر به کمک است (یعنی ‏شرط اول را ندارد) و نه حاضر است (یعنی شرط دوم را ندارد)، و کسی که از فرد مرده مدد ‏می جوید، در حقیقت او صفتی را که فقط مختص الله تعالی است را به آن فرد مرده داده است ‏بعبارتی شریکی برای الله تعالی در آن صفت قرار داده و لذا مشرک شده است، و آن صفت، ‏شنیدن صدای بندگان در هر حالت است، و این فقط الله تعالی است که همواره و در هر حالتی ‏صدای بندگانش را می شنود و اگر همزمان کل موجودات دنیا خداوند را صدا بزنند او صدای ‏همه را همزمان می شنود در حالیکه دیگران بجز الله دارای این صفت نیستند و اگر کسی این ‏صفت را به دیگران دهد برای خدا شریکی یافته است.‏

حتی اگر فرد مرده صدای شخص را نیز بشنود، قادر بر کمک نیست، زیرا فرد مرده نمی تواند ‏به فریاد کسی برسد چنانکه الله تعالی می فرماید:‏

‏« إِن تَدْعُوهُمْ لَا یَسْمَعُوا دُعَاءَکُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَکُمْ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ وَلَا ‏یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ»(فاطر 14)‏

یعنی: اگر آنها (معبودان) را بخوانید صدای شما را نمی‏شنوند، و اگر (بر فرض‌ و تقدیر) ‏بشنوند (باز) به شما پاسخ نمی‏گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر می‏شوند، و هیچ کس ‏مانند (خداوند آگاه و) خبیر تو را (از حقایق) با خبر نمی‏سازد!‏

و مردگان صدای زندگان را نمی شنودند، چنانکه الله تعالی می فرماید:« إِنَّکَ لَا تُسْمِعُ ‏الْمَوْتَی»(نمل 80) یعنی: بدن شک تو نمی توانی مردگان را شنوا سازی.‏

لذا فریاد و مدد خواستن فقط از الله صورت می گیرد (و اگر برای غیر خدا بود باید حتما دو ‏شرط فوق در آن بوجود آمده باشد)، قرآن می فرماید:‏

‏« وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا»‏ (جن/ 18)‏.

‏ یعنی: و مساجد از آن الله است پس همراه با الله کسی را (به فریاد و دعا) نخوانید.

و می‌فرماید:« وَمَنْ یَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ»‏

‏ یعنی: و هر کس معبود دیگری با الله (به فریاد یا دعا) بخواند، مسلماً هیچ دلیلی بر آن نخواهد ‏داشت؛ حساب او نزد پروردگارش خواهد بود، به یقین که کافران رستگار نخواهند شد. ‏‏(مؤمنون/ 117)‏

و می فرماید: « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» (فاتحه 5). ‏

‏«تنها تو را می‌پرستیم‌ و تنها از تو یاری‌ می‌خواهیم‌» یعنی‌: فقط تو را به‌ عبادت‌ واستعانت‌ ‏مخصوص‌ می‌گردانیم‌، نه‌ غیر از تو را نمی‌پرستیم‌ و نه‌ از غیر تو یاری ‌می‌خواهیم

در حدیثی پیامبر صلی الله علیه وسلّم  فرموده اند: «إِذَا سَأَلْتَ فَسَأَلِ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ ‏بِاللَّهِ»

‏یعنی: هنگام سؤال کردن از الله سؤال بکن و هنگام کمک خواستن از الله کمک بخواه. احمد (1/307،303،293) ترمذی(2516) و قال حسن صحیح.‏

 

بنابراین با توجه به مطالب فوق، صدا زدن و به کمک خواستن افراد مرده یا پیامبر صَلَّی اللَّهُ ‏عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بعد از مرگ ایشان در مشکلات و مصیبت‌ها، یا دار و درخت و سنگ، یا کسی که ‏ناتوان در مدد رسانی است، شرک اکبراست و شخص را از دین خارج می‌کند، مانند این‌که ‏بگوید: ای رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مرا شفا بده، گم شده ی مرا برگردان و یا ای فلان ‏سنگ یا درخت به مدد من بیا... و امثال این‌ها.

و بر همین اساس بکاربردن "سخی مدد کارت" شرک اکبر است، زیرا مسجد نه تنها قادر بر ‏مدد نیست بلکه صدای کسی را نمی شنود!‏

الله تعالی فرموده: « وَلا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا یَنْفَعُکَ وَلا یَضُرُّکَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّکَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِینَ ‏‏* وَإِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَإِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ ‏یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» [یونس:106-107]     ‏

‏( و به جای الله کسی و چیزی را پرستش مکن و صدا نزن که به تو نه سودی می رساند و نه ‏ضرری اگر چنین کنی از ستمکاران و مشرکان خواهی شد، و اگر الله زیانی به تو برساند هیچ ‏کس جز او نمی تواند آن را بر طرف گرداند، و اگر بخواهد خیری به تو برساند، هیچ کس نمی ‏تواند فضل و لطف او را از تو برگرداند، الله تعالی فضل و لطف خود را شامل هر کس از ‏بندگانش که بخواهد می کند و او دارای مغفرت و مهر فراوان است).‏

 

بطور خلاصه: به فریاد خواستن و مدد خواهی در حالت سختی وشدت را استغاثه گویند، و ‏استغاثه از مخلوقات و انسانها همیشه شرک نیست، ولی گاهی شرک است: ‏

الف : استغاثه در عالم اسباب: استغاثه درعالم اسباب اینست که مثلا انسان در حالت سختی ‏قرار دارد، بناء از مخلوقات در چیزی کمک میخواهد، که آنان توانایی دارند، مثل اینکه منزل ‏کسی حریق شده باشد، او از مردم برای خاموش کردن آن کمک میخواهد، یا کودک کسی ‏تصادف کرده باشد و او از مردم اطراف طلب کمک و یاری می خواهد تا هرچه زودتر وی را ‏به بیمارستان منتقل کنند، و یا در منزل کسی دزد آمده است و او ازهمسایه ها کمک میخواهد.‏

و این نوع کمک و فریاد طلبی تنها از انسانهای زنده است، و دلیل جایز بودن این نوع استغاثه؛ ‏ماجرای کمک خواستن آن مرد بنی اسرائیلی از موسی علیه السلام بود: « وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَی ‏حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن ‏شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَی فَقَضَی عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ ‏مُّبِینٌ» (قصص 15).‏

یعنی: موسی به هنگامی که اهل شهر (مصر) در غفلت بودند وارد شهر شد؛ ناگهان دو مرد را ‏دید که به جنگ و نزاع مشغولند؛ یکی از آن دو از پیروان او بود (و از بنی اسرائیل)، و ‏دیگری از دشمنانش (از پیروان فرعون)، آنکه از پیروان او بود در برابر دشمنش از وی ‏تقاضای کمک و یاری طلبید؛ موسی مشت محکمی بر سینه او زد و کار او را ساخت (و بر ‏زمین افتاد و مرد)؛ موسی گفت: «این (نزاع شما) از عمل شیطان بود، که او دشمن و ‏گمراه‏کننده آشکاری است».‏

ثانیا: اینگونه استغاثه از قبیل کمک وهمکاری است، چنانچه الله جل جلاله فرموده است: ‏‏«وتعاونوا علی البرّ والتّقوی» (مائده 2). یعنی: با یکدیگر در نیکی وتقوا همکاری کنید. ‏

 

ب : استغاثه در عالم مافوق اسباب: استغاثه در عالم مافوق اسباب اینست که انسانها در آن کار ‏توانایی نداشته باشند، بناء انسان مؤمن و موحد آنرا تنها از الله جل جلاله درخواست میکند، ‏چنانچه رسول گرامی اسلام، درعالم اسباب لشکری را تهیه نموده و به جنگ بدر فرستاد، اما ‏ازینکه تعداد شان کم بود، بناء به بارگاه الهی استغاثه نمود، تا لشکرش را پیروزی ونصرت ‏نماید:‏

‏«إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُرْدِفِینَ» (انفال 9).‏

یعنی: هنگامیکه شما به پروردگار تان استغاثه نمودید، او دعای شما را اجابت نمود، و گفت: ‏من شما را با یکهزار از فرشتگان، که پشت سر هم فرود می‏آیند، یاری می‏کنم.‏

و مسلم در صحیح خود از عمربن خطاب رضی الله عنه روایت میکند: که در روز بدر رسول ‏الله صلی الله علیه وسلم به مشرکین نظر نمود که تعداد شان به هزار تن میرسید، و اصحاب وی ‏‏313 نفر بودند، رسول الله صلی الله علیه وسلم رو به قبله نموده، سپس دستانش را دراز نموده ‏به پروردگار خویش دعا سرداد: « اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی اللَّهُمَّ آتِ مَا وَعَدْتَنِی اللَّهُمَّ إِنْ تَهْلِکْ ‏هَذِهِ الْعِصَابَةُ مِنْ أَهْلِ الإِسْلاَمِ لاَ تُعْبَدْ فِی الأَرْضِ». مسلم (4687).‏

در اینجا تنها ذات احدی که توانایی کمک رساندن به آنها را داشت، جز ذات پاک و واحد باری ‏تعالی کسی نبود، بنابراین پیامبر صلی الله علیه وسلم نه از شهداء و نه از انبیای قبل خود و نه ‏از هیچ مخلوقی طلب یاری و مدد خواهی نکرد، زیرا آنها از انجام آن کار ناتوان بودند، ‏بنابراین کاری را که تنها از عهده ی الله تعالی برمی آید را باید از او خواست، نه از هیچ انسان ‏زنده یا مرده ای حتی اگر از اولیای الهی باشد.‏

بنابراین کمک و یاری طلبیدن از انسان زنده حرام و یا شرک نیست، بلکه نوعی تعاون و ‏همکاری است که خداوند متعال در قرآن آنرا تشویق نموده است؛ اما هرگاه از چیزی کمک و ‏یاری خواسته شود که تنها خدا بر آن توانا باشد، در آنصورت یاری طلبیدن از انسان زنده جایز ‏نیست و بلکه باید تنها از خداوند قادر و توانا یاری طلبید، مانند کسی که از یک ساختمان مرتفع ‏در حال سقوط است که در این شرایط تنها خداوند قادر مطلق است که شایسته است از او مدد و ‏یاری خواست، و مدد خواستن از هر انسان زنده و مرده ای در این شرایط؛ شرک است. چنانکه ‏خداوند متعال می فرماید:‏‎ ‎‏« إِن تَدْعُوهُمْ لَا یَسْمَعُوا دُعَاءَکُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَکُمْ وَیَوْمَ ‏الْقِیَامَةِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ وَلَا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ» (فاطر 14).‏

یعنی: اگر آنها را بخوانید صدای شما را نمی‏شنوند، و اگر (بر فرض‌ و تقدیر) بشنوند (باز) به ‏شما پاسخ نمی‏گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر می‏شوند، و هیچ کس مانند (خداوند آگاه ‏و) خبیر تو را (از حقایق) با خبر نمی‏سازد!‏

و می فرماید: « وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَکُمْ وَلآ أَنفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ» (اعراف ‏‏197). یعنی: و آنهایی را که غیر از خدا می‏خوانید، نمی‏توانند یاریتان کنند، و نه (حتی) ‏خودشان را یاری دهند.‏

در این آیه به صراحت ذکر شده که غیر خدا (حال چه شهید باشد یا اولیاء الله یا پیامبران و ‏غیره) نمی توانند کسی را یاری رسانند، و از عبارات « مِن دُونِهِ » به معنای غیر خدا بکار ‏برده است و این عبارت عام است و شامل شهداء و انبیاء و اولیاء نیز می شود.‏

 

اما در مورد لفظ "قرآن نگهدارت":‏

قرآن کلام الله است و کلام صفت باری تعالی است و برطبق عقیده ی اهل سنت و جماعت ‏صفت از ذات باری تعالی جدا و منفصل نیست، یعنی کسی که خدا را با صفتش بخواند بمانند ‏آنست که او را با ذاتش خوانده باشد، مثلا گفتن "یا الله" با "یا رحمن" و "یا رحیم" تفاوتی ‏ندارد، زیرا "رحمن" و "رحیم" جزو اسماء و صفات الله تعالی هستند و برهمین مبناست که ‏صداکردن اشخاص با نام "رحمن" یا "رحیم" یا دیگر صفات خدا بدون اضافه کردن کلمه "عبد" ‏جایز نیست، یعنی جایز نیست کسی اسم "رحمن" را بر فرزندش بگذارد ولی گذاشتن اسم ‏‏"عبدالرحمن" جایز است.‏

اما همانطو که گفته شد، قرآن صفت الله تعالی است، بنابراین اگر کسی که با گفتن "قرآن مدد ‏کارت" چنین مرادی دارد که "خدا نگهدارت"، پس گفتن این لفظ شرک نیست، اما اگر منظور ‏فرد از لفظ "قرآن نگهدارت" خود الفاظ عربی یا خود کتاب یا ورقات کتاب قرآن باشد، پس این ‏شرک است زیرا آن لفظ عربی یا ورقات کتاب غیر خدا هستند و مدد از غیر خدا جایز نیست.‏

در کل بهتر است جهت پرهیز از شبهه و از باب احتیاط از بکار بردن این لفظ خودداری نمود ‏و دیده نشده که صحابه رضی الله عنهم چنین الفاظی بکار برده باشند.‏

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com