::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

647185 تعداد بازديد سايت

16047 تعداد كل فتاوى

9090 تعداد فتاواى متن

4551 تعداد فتاواى صوتى

2406 تعداد فتاواى تصويرى

15392206 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2407 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن گوشت جوجه تیغی چیست؟
شماره فتوى 5994

تعداد بازديد 1220

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-03-16

 

حکم خوردن گوشت جوجه تیغی چیست؟


الحمدلله،

بر طبق قاعده ی شرعی: تمامی حیانات خشکی و دریایی و آبی حلال گوشت هستند، مگر:

1- دلیلی از شریعت برای حرمت گوشت حیوانی وارد شده باشد.

2- برای بدن مضر و زیان آور و هلاک کننده باشد.

در این دو حالت، خوردن گوشت حیوان حرام است. مثلا خداوند متعال آنچه را که بر ما حرام است بطور مفصل و واضح بیان نموده است و می‌فرماید :

) حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ الْمَیْتَةُ وَالدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِیرِ وَ مَا أَهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنَقِةُ وَالْمُؤْقَوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَکَّیْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأزْلاَمِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ (  (مائده : 3)

«ای مؤمنان بر شما حرام شده است (خوردن گوشت) مردار، خون، گوشت خوک، حیواناتی که به هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شود و به نام دیگران سربریده شوند، حیواناتی که خفه شده‌اند، حیواناتی که با شکنجه و کتک کشته شده‌اند، آنهایی که از بلندی پرت شده و مرده‌اند آنهایی که بر اثر شاخ زدن حیوانات دیگر مرده‌اند، حیواناتی که درندگان از بدن آنها چیزی خورده و بدان سبب مرده‌اند، مگر اینکه (قبل از مرگ) آنها را سربریده باشید، و حیواناتی که برای نزدیکی به بتها سربریده شده‌اند، و بر شما حرام است که با چوبه‌های تیر به پیشگویی بپردازید و از غیب سخن گویید همه اینها برای شما گناه بزرگ و خروج از فرمان رحمان است».

و یا بر طبق نصوص دیگر:

- خوردن گوشت خر اهلی حرام است.

- گوشت درندگان نیش‌دار و هر پرنده‌ای که چنگال داشته باشد حرام است.

- خوردن گوشت، نوشیدن شیر، و سوار شدن جلّاله - حیوانی است که بیشتر تغذیه‌اش از نجاست است- حرام است.

حال این آیه خود قاعده ای شرعی است، که می توان آنرا بر هر چیزی تطبیق داد. البته گاهی خود شریعت استثناهایی را خاص کرده است، مثلا از ابن عمر(رضی الله عنه) روایت است : (أحل لنا میتتان و دمان، أما المیتتان فالحوت والجراد، و أما الدمان فالکبد و الطحال) «دو مردار و دو خون برای ما حلال شده‌اند دو مردار ماهی و ملخ مرده، و دو خون کبد و طحال هستند». [الصحیحة 1118].

 

این مختصری از قواعد فقهی در مورد حلال یا حرام بودن گوشت حیوانات بود. حال با توجه به این قواعد مختصر، در مورد گوشت جوجه تیغی بررسی می کنیم تا ببینیم علمای بزرگوار رحمهم الله چگونه آنرا تطبیق داده اند:

بعضی از علما خوردن گوشت جوجه تیغی را حرام می دانند، و دلیل آنها روایت ابوداود  و امام احمد از عبدالله ابن عمر رضی الله عنه است که اؤ او درباره خارپشت سوال  شد، او نیز این  آیه را خواند: «قُلْ لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَی طَاعِمٍ یَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِیرٍ» الأنعام/145. یعنی  حلال  است‌.  

ترجمه ی آیه: بگو: «در آنچه بر من وحی شده، هیچ غذای حرامی نمی‏یابم؛ بجز اینکه مردار باشد، یا خونی که (از بدن حیوان) بیرون ریخته، یا گوشت خوک -که اینها همه پلیدند.

پیرمردی  نزد  او (عبدالله ابن عمر)  بود گفت‌:  از ابوهریره  شنیدم‌ که می‌گفت‌: از آن‌ (گوشت خارپشت)، پیش  پیامبر صلی الله علیه و سلم  نام  بردند او  فرمود: «خبیثة من الخبائث» یعنی: [خارپشت  خبیثی  است  از  خبیثها  یعنی  ناپاک  است‌]‌.  عبدالله‌ گفت  اگر  پیامبر صلی الله علیه و سلم چنین‌گفته باشد سخن، سخن  او است‌.

اما بعضی دیگر از علما خوردن گوشت خارپشت یا همان جوجه تیغی را حلال می دانند، دلیل آنها استفاده از عموم آیه ی «قُلْ لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَی طَاعِمٍ یَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِیرٍ» است که بر طبق این آیه ی مبارکه گوشت هر حیوانی که شریعت آنرا حرام اعلام نکرده باشد، پس خوردنش جایز است، و در مورد حدیثی را که ابوداود و امام احمد از ابن عمر رضی الله عنه روایت کرده اند، می گویند: این  روایت از عیسی  بن نمیله است ‌که ضعیف است، و بعضی دیگر از محدثین از جمله امام بیهقی آنرا بدلیل وجود جهل نسبت به احوال آن (پیرمرد مذکور در حدیث) ضعیف می دانند.

بنابراین چون از نظر این دسته از علما، حدیث فوق ضعیف و غیر قابل حجت است، و از طرفی با استناد به آیه ی 145 انعام حکم به حلال بودن گوشت جوجه تیغی داده اند.

"امام شوکانی ‌گفته‌:  این  حدیث  نمی‌تواند  در‌باره  خارپشت  نص‌،  عام  آیه  فوق  را  تخصیص  دهد،  پس  بنا  بر  رای  شوکانی  خوردنش حلال  است‌. 

مالک  و  ابوثور گفته‌اند  و از شافعی و لیث نیز حکایت  شده  است‌ که  خوردن  آن  اشکال  ندارد، چو‌ن  عربها  از آن  خوششان  می‌آید  و حدیثش ضعیف است  ولی علمای  حنفی آن  را مکروه  می‌دانند." (فقه السنه سیدسابق).

همچنین علامه ابن باز رحمه الله از علمای معاصر خوردن گوشت خارپشت یا جوجه تیغی را جایز و حلال می داند، و گفته: هیچ نصی مبنی بر تحریم خوردن گوشت این حیوان وارد نشده، و از طرفی از نباتات و گیاهان تغذیه می کند و جزو حیوانات دارای (دندان) نیش دارد نیست، و حدیث فوق الذکر را ضعیف می داند. "مجموع فتاوی ابن باز"(23/35) .

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com