::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869675 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169223132 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

کدام یک افضلتر هستند: اویس قرنی یا سعید ابن مسیب
شماره فتوى 6961

تعداد بازديد 5694

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-11-10

 

کدام یک از این دو شخصیت افضل است؟(اویس قرنی یا سعید ابن مسیب (رضی الله عنهما))


الحمدلله،

نخست باید توجه داشته باشیم که این دو شخصیت یعنی اویس قرنی و سعید ابن مسیب رضی الله عنهما جزو طبقه «تابعین» می باشند.

و تابعی کسی است که صحابی را ملاقات کرده باشد و به پیامبر صلی الله علیه وسلم ایمان آورده و بر ایمان نیز وفات کرده است، پس تابعی کسی است که پیامبر صلی الله علیه وسلم را ملاقات نکرده و در زمان حیات ایشان متولد نشده است.

و سعید ابن مسیب و اویس قرنی هر دو جزو کبار تابعین هستند، و بزرگان تابعی کسانی هستند که بیشتر روایتشان از صحابی است، مثل: سعید بن مسیب، وعروة بن زبیر، وعلقمة بن قیس و ابوسلمة بن عبدالرحمن، عبیدالله بن عتبة و سلمان بن یسار..

اما در مورد فضیلت اویس قرنی و سعید بن مسیب رحمهما الله باید گفت که بدون شک هر دوی آنها جزو سلف صالح امت هستند و از فضل و کرم بزرگی برخوردار هستند، اما علما در تعین افضل تابعین اقوال گوناگونی دارند، و قول مشهور آنست که افضل آنها سعید بن مسیب است. و ابوعبدالله محمد بن خفیف شیرازی گفته:

اهل مدینه می گویند: سعید ابن مسیب.

اهل کوفه می گویند: اویس قرنی.

و اهل بصره می گویند: حسن بصری افضل تابعین است.

و ابوبکر بن ابی داود گفته: سیده ی تابعیات «حفصة بنت سیرین» و «عمرة بنت عبدالرحمن» هستند که مادر آنها أم درداء صغری (که اسم او هجیمة یا جهیمة زن أبی درداء صحابی) است. (مراجعه کنید به کتاب: تیسیر مصطلح الحدیث؛ دکتر محمود الطحان، ص 180).

پس در مورد اینکه چه کسی بهترین تابعی است اختلاف استگفته می شود: سعید بن مسیب افضل تابعین است، و گفته شده اویس قرنی است و گفته شده: حسن بصری.

اما صحیح‌تر آن است که وی اویس قرنی می‌باشد، زیرا مسلم در صحیح خود از عمر بن خطاب رضی الله عنه روایت می‌کند که ایشان فرمودند: «إِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ إِنَّ خَیْرَ التَّابِعِینَ رَجُلٌ یُقَالُ لَهُ أُوَیْسٌ وَلَهُ وَالِدَةٌ وَکَانَ بِهِ بَیَاضٌ فَمُرُوهُ فَلْیَسْتَغْفِرْ لَکُمْ».[مسلم: 5646]

یعنی: شنیدم که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمود: بهترین تابعین مردی است که به او اویس می‌گویند و او مادری دارد و قبلا دچار برص بود پس از او بخواهید تا برایتان از خداوند آمرزش بخواهد.

برخی دیگر از علما گفته‌اند که عالم‌ترین تابعین سعید بن مسیب است و زاهدترین و عابدترین آنان اویس است. امام ذهبی در مورد اویس قرنی گوید: «او شخصی زاهد و جزو سید تابعین در زمان خود بوده است و از اولیاءالله متقین و جزو "عباده المخلصین" است»." سیر أعلام النبلاء " (4/19).

در مورد فضایل اویس قرنی رحمه الله به فتوای (6301) مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com