::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6868882 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169219963 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

روایاتی در اثبات رابطه دوستی بین عایشه و فاطمه و سایر اهل بیت رضی الله عنهم
شماره فتوى 7545

تعداد بازديد 5737

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2012-10-14

 

ایا روایات و احادیث صحیحی در منابع اهل سنت و شیعه وجود دارد از ارتباط های خوب و طریق بر خورد و خاطرات خوش و تعریف و تمجید بین حضرت ام ابیها حضرت فاطمه الزهرا رضی الله عنه و ام المومنین عایشه صدیقه رضی الله عنها و سلام الله علیهما؟


الحمدلله،

از این روایتها زیاد در کتب اهل سنت یافت می شود که ما در اینجا به بعضی از این روایتها و به نمونه هایی از آن روابط اشاره می کنیم که به درجه صحت رسیده باشند، ولی از آنجائیکه بر کتب حدیثی شیعیان تحقیق صورت نگرفته لذا ما از صحت روایات تشیع مطمئن نیستیم ولی چون سوال کننده خواستار آن شده ما از باب اطلاع روایتهایی نیز در کتب شیعه ذکر می کنیم:

- امام مسلم در باب فضائل عایشه و امام نسائی در سنن نسائی روایت کرده اند که ح ام المؤمنین عایشه صدیقه نقل می‌کنند که : «یک روز ازواج پیامبر صلی الله علیه وسلم، فاطمه را برای رساندن پیامی نزد ایشان فرستادند، فاطمه تشریف آوردند و اجازه ورود خواستند، پیغمبر اکرم در آن وقت در خانه من استراحت می‌نمودند. بعد از اجازه، فاطمه به داخل خانه آمده، عرض کردند یا رسول الله، همسران شما مرا به خدمت شما فرستاده اند که شما در میان ایشان و دختر صدیق از لحاظ محبت و هدایا مساوات و برابری فرمائید، من در آن وقت ساکت بودم.

پیغمبر فرمودند: «فَقَالَ لَهَا أَیْ بُنَیَّةَ أَلَسْتِ تُحِبّیْنَ مَا أحِبُّ؟ قَالَتْ بَلی، قَالُ فَأَحِبِّی هَذِه».

«ای دختر عزیزم، آیا تو دوست نداری، کسی را که من دوست دارم. فاطمه فرمود: چرا. پیغمبر فرمودند: پس این (عایشه) را دوست بدار».

وقتی که فاطمه این جواب را از پیامبر صلی الله علیه وسلم شنیدند برخاسته، نزد ازواج نبی رفتند و تمام جریان را نقل کردند، ازواج گفتند: شما دوباره به خدمت رسول الله صلی الله علیه وسلم بروید، و به نفع ما صحبت کنید، فاطمه جواب دادند: « وَاللهِ لَا أُکَلِّمُهُ فِیهَا أَبَدًا» من هیچوقت در این باره در نزد رسول خدا صلی الله علیه وسلم گفتگو نخواهم کرد». صحیح مسلم (2442)، و سنن نسائی.

این واقعه نمونه‌ای از اُلفت و احترام میان حضرت فاطمه و حضرت عایشه بود، و اگرچه قبلاً هم به واسطة ام المؤمنین بودن، و احترام عایشه نزد فاطمه بسیار بود، لکن در این واقعه محبت ام المؤمنین بیشتر در دل ایشان جا گرفت و در این که میان این دو بانوی بزرگوار محبت و اعتماد کامل برقرار بوده، هیچگونه شکی نیست، و کسانی که در این اعتماد و موَدت شک کرده اند دشمنان اهل بیت هستند.

 

- و عائشه فاطمه را می‌ستاید و می‌گوید: « مَا رَأَیْتُ أَحَدًا کَانَ أَشْبَهَ سَمْتًا وَهَدْیًا وَدَلًّا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِنْ فَاطِمَةَ کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهَا» ابوداود و ترمذی

یعنی: «هیچکسی را در هیئت و زیبایی و رفتار از فاطمه به پیامبر شبیه‌تر ندیده‌ام». و این حدیث صحیح است در  سنن ابی داود (4540) و صحیح الترمذی (4146).

و در روایت ترمذی چنین آمده: « ما رَأَیْتُ أَحَدًا أَشْبَهَ سَمْتًا وَدَلًّا وَهَدْیًا بِرَسُولِ اللَّهِ فِی قِیَامِهَا وَقُعُودِهَا مِنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ وَکَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَی النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَامَ إِلَیْهَا فَقَبَّلَهَا وَأَجْلَسَهَا فِی مَجْلِسِهِ وَکَانَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ عَلَیْهَا قَامَتْ مِنْ مَجْلِسِهَا فَقَبَّلَتْهُ وَأَجْلَسَتْهُ فِی مَجْلِسِهَا» ترمذی (3807).

یعنی: « هیچکسی را در هیئت و زیبایی و رفتار و در نشستن و بلندشدن از فاطمه به پیامبر شبیه‌تر ندیده‌ام، و عایشه گفت: و هنگامی فاطمه بر پیامبر صلی الله علیه وسلم داخل می شد پیامبر صلی الله علیه وسلم به استقبال ایشان برمی خواست و او را می بوسید و در کنار خود می نشانید، و هرگاه پیامبر صلی الله علیه وسلم بر فاطمه داخل می گشت فاطمه از جایش بلند شده و پیامبر صلی الله علیه وسلم را می بوسید و او را در کنار خود می نشاندند».

در بین تشیع شیخ عباس قمی نیز چنین نقل کرده اند که شیخ طوسی از عایشه روایت کرده است که می‌گفت: من احدی را که در گفتار و سخن شبیه‌ تر از فاطمه به رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد، ندیدم و چون فاطمه به نزد آن حضرت می‌آمد او را مرحبا می‌گفت و دست‌های او را می‌بوسید و در کنار خویش می‌نشاند و چون رسول الله به خانة فاطمه می‌رفت ایشان برمی‌خاست و پدر بزرگوارش را استقبال می‌کرد و خوشآمد می‌گفت و دست‌های آن حضرت را می‌بوسید.

این روایت در کتاب «منتی الامال» جلد اول، صفحة 132 نقل شده است.

و این روایت که در فضائل فاطمه و تمجید ایشان برای ما مسلمین نقل شده، از ام المومنین عایشه رضی الله عنها است که خود دلیل بر محبت عایشه نسبت به فاطمه رضی الله عنهما است، و فضیلت این بانوی گرامی را بازگو و منتشر می کند.

 

- در اینجا روایتی را نقل می‌کنیم که هم علمای اهل سنت و هم علمای اهل تشیع در کتاب‌های خود ذکر کرده اند، اگرچه در الفاظ روایت اختلافات اندکی دیده می‌شود، ولی اصلِ مضمون روایت تقریبا یکسان است.

در کتب حدیث از جمله در ترمذی (3808) و (3807) آمده که یک رازِ مخفی نزد سیده فاطمه رضی الله عنها بوده، و ایشان عایشه را از آن مطلع کرده و بعداً به وسیلة ایشان تمام امت از آن منقبت عُظمی باخبر شدند، ماجرا این است که عایشه رضی الله عنها می‌فرمایند: «یک روز همه ما همسران در خدمت نبی اکرم صلی الله علیه وسلم بودیم که فاطمه تشریف آورد و طرز رفتار ایشان مانند رفتار پیغمبر صلی الله علیه وسلم بود. رسول خدا ایشان را در پهلوی خود جای دادند و سخنانی آهسته در گوش ایشان گفتند، به طوری که فاطمه به گریه افتادند. وقتی پیامبر اکرم گریة ایشان را دیدند، دوباره سخنانی آهسته در گوش ایشان گفتند که فاطمه خندان شدند، وقتی که رسول الله از مجلس تشریف بردند من به فاطمه گفتم که رسول الله در این مجلس اختصاصاً به شما رازی را گفتند و شما گریان شدید، این چه رازی بود؟ فاطمه جواب دادند که رسول الله راضی به اِفشای این راز نیستند، وقتی که پیامبر صلی الله علیه وسلم از این دنیا رحلت نمودند، من دوباره به سیده فاطمه گفتم که شما را به آن حقوقی که بر شما دارم (یعنی حقوق مادری) و می‌پرسم که رسول الله صلی الله علیه وسلم چه چیزی را به شما گفتند، فاطمه جواب دادند که حالا می‌توانم آن را فاش کنم. قضیه از این قرار بود که در مرتبة اول به من فرمودند که جبرئیل به من خبر داده است که وفات من نزدیک است، لذا ای فاطمه صبر داشته باشی و خوفِ خدا بهترین راهنمای تو باشد، وقتی که من این سخنان را شنیدم، همانطور که همه شما دیدید، به گریه افتادم. آن وقت رسول خدا دوباره در گوش من آهسته فرمودند: ای فاطمه تو خوشحال نیستی که در بهشت سرورِ زنان مؤمنه باشی، من هم از این سخنان ایشان خندان شدم».

مشابه همین روایت در : أمالی، شیخ ابوجعفر طوسی (متوفی 460)، جلد دوم، ص 14، و المناقب ابن شهر آشوب، جلد چهارم، ص 25 آمده است.

 بر خوانندگان محترم روشن است که خبر این فضیلت بزرگ برای فاطمه رضی الله عنها به وسیلة ام المؤمنین عایشه به امت اسلامی رسیده است. و در بین تمام مسلمانان فقط ام المؤمنین سیده عایشه بودند که این فضیلت را برای فاطمه رضی الله عنها بیان و تبلیغ نمودند. و این ماجرا دلیل محکمی است بر اینکه همانطور که در زمان حیات نبی اکرم صلی الله علیه وسلم بین دختر و ازواج آن حضرت رفت و آمد بوده، پس از وفات پیامبر نیز این روابط ادامه داشته و این دلیل است بر محبت و مودَّت میان آنها. و خلاصه آن که در زندگی پیغمبر اکرم صلی الله علیه وسلم و نیز بعد از وفات آن حضرت میان این مادر و دختر روابط محکمی برقرار بوده، و دوستدار و غمخوار و همنشین یکدیگر بوده اند.

خلاصه آن که تمجید و تحسین عایشه نسبت به حضرت فاطمه رضی الله عنهما دلیل روشن بر صفا و محبت میان آن دو بانوی عفت است.

و از ملاحظه این اخبار و دیگر روایات بشرط انصاف معلوم می‌شود که میان عایشه و فاطمه از ابتدا روابط دوستی و محبت و دلبستگی برقرار بوده و تا پایان عمر نیز ادامه داشته، لذا میان آن دو بانوی عفت و پاک طینت هیچگونه عداوت و یا خصومت وجود نداشته است و چیزهائی که مخالفان در کتاب‌های خود نوشته اند سراپا دروغ و بی‌اساس است، به علاوه روابط میان این دو سیده طوری بوده که ثابت می‌کند میان آنها علاوه از محبت رازداری نیز وجود داشته و مطالبی که درباره مشاجره و منازعه میان دو خانواده هاشمی و صدیقی نوشته شده است اساس و پایه‌ای ندارد.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com