::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869682 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169223179 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

اگر کسی مرتد شود و بعد توبه کند آیا حجش را تکرار کند؟
شماره فتوى 8794

تعداد بازديد 5815

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-10

 

کسی که از اسلام خارج شود و سپس بدان بازگردد، آیا اعمالی که از دست داده از جمله ارکان اسلام مثل نماز و حج و روزه را باید دوباره تکرار کند؟ یا اینکه توبه و بازگشتش به اسلام کافیست و از نو شروع کند؟


الحمدلله،

«بر طبق قول صحیح بین اقوال علماء؛ هرگاه مرتد به سوی خدا توبه کند و بار دیگر با توبه و ندامت به اسلام داخل شود، لازم نیست عباداتی که قبل از ارتداد انجام داده را دوباره تکرار کند، زیرا خدای متعال شرط باطل شدن و هدر رفتن اعمال مرتد را منوط به مرگ او در همانحال کرده است، چنانکه می فرماید : « وَمَن یَرْتَدِدْ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» (بقره 217). یعنی : «هر کس از دینش برگردد، و در حال کفر بمیرد، تمام اعمال نیک (گذشته) او، در دنیا و آخرت، برباد می‏رود؛ و آنان اهل دوزخند؛ و همیشه در آن خواهند بود». در این آیه شرط نابود شدن اعمال را در مردن مرتد بر کفر قرار داده است.

پس مفهوم آیه دلالت دارد که اگر مرتد قبل از وفات توبه کند، در آنصورت اعمالی که قبل از ارتداد انجام داده صحیح اند و کافیست، ان شاء الله»."مجموع فتاوی الشیخ صالح الفوزان" (1/61) .

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com