::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869637 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222835 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم کشیدن چرس و دیگر مواد مخدر، و آیا غسل را واجب می کنند؟
شماره فتوى 6449

تعداد بازديد 7090

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-06-14

 

آیا با کشیدن چرس بر انسان غسل واجب میگردد یاخیر لطفاً معلومات دهید.


الحمدلله،

چرس همان حشیش است که از رزین آماده شده از سر شاخه‏ های گلدار و با میوه نشسته گیاه بالغ شاهدانه تهیه می‏شود و از انواع دیگر آن مرغوبتر است.

از طرفی عوارض مصرف حشیش (که چرس هم جزوی از آن است) عبارتست از:

- حواس عقلی انسانها کم قوت و حتی زایل میگردد.

- بیماریهای تنفسی مزمن و سرطان ریه

- نازایی در زن و عقیمی در مرد

- از بین رفتن سلولهای مغزی (پوک شدن مغز)

- التهاب و انسداد مزمن مجاری تنفسی

- اختلال روانی شدید و پیدار

- کم شدن علاقه و انگیزه برای زندگی، شغل و روابط اجتماعی و خانوادگی

- سندرم بی‏ انگیزگی (ناامیدی، بی ‏تفاوتی و بی ‏مسئولیتی در مقابل امور جاری زندگی)

- تشنج

شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید: « چرس شخص معتاد را نشه نموده وی را مست و بی هوش می نماید، نامردی،‌ زن صفتی و دیوثی را در نفس معتاد جا می دهد حتی بر مزاج تأثیر نموده انسان بزرگ وقوی را چون اسفنج ضعیف و ناتوان گردانیده در مقابل پرخور گردیده، وباعث دیوانگی انسان میشود، چنانکه سرنوشت اکثر معتادین به این مواد به دیوانگی پیوسته است». مجموع فتاوی جلد 34 ص205‏.

و امام زرکشی می گوید: «بعضی مردم با استعمال این مواد به مرحله رسیده اند که عقل و هوش خود را از دست داده حتی منجر به مرگ شان شده است». زهر العریش ص 102‏.

خلاصه اینکه چرس نوعی از مواد مخدر است، و قطعا زیانهای جسمانی مواد مخدر بسیار زیاد است، درحالیکه اسلام و شریعت خداوند متعال هر چیزی را که برای سلامتی بدن زیان آور باشد؛ یعنی زیان و ضرر آن از نفع جسمانیش بیشتر باشد، آنرا حرام کرده است.

و چرس و حشیش و تریاک و هروئین و سیگار و دیگر مواد مخدر موجب زیان رساندن جدی به جسم و بدن می شوند و به مرور زمان موجب هلاکت انسان خواهند شد، در حالیکه خداوند متعال می فرمایند: « وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ » (بقره 195). یعنی: خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید.

و می فرماید: « وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ إِنَّ اللّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا » (نساء 29).

یعنی: و خود را نکشید! خداوند نسبت به شما مهربان است.

و پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز فرمودند: «لا ضرر و لا ضرار» (صحیح – روایت ابن ماجة)، یعنی: نه به خود ضرر برسانید و نه به دیگران.

و می فرماید: «کل مسکر خمر و کل خمر حرام» روایت مسلم

یعنی: هر چیز مستی‌آوری‌ شراب‌ است‌ وهر مستی‌آوری‌ حرام‌ است‌.

 

همچنین خرج کردن پول در اینگونه موارد مضر جایز نیست، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «ان الله کره لکم ثلاثا قیل و قال و اضاعة المال وکثرة السوال»( مسلم).

 یعنی: خداوند سه چیز را برای شما ناپسند می داند: قیل و قال، هدر دادن مال خود و پرسیدن سوال زیاد.

و قطعا مصرف کردن پول در راه خرید موارد مخدر در حقیقت هدر دادن مال است که خداوند آنرا ناپسند می داند.

با توجه به این آیات و احادیث، موارد مخدر و از جمله چرس حرام است و کشیدن آن گناه می باشد و همچنین خرید و فروش آن نیز جایز نیست.

شیخ الإسلام ابن تیمیه می فرماید: «استعمال مقدار کمی چرس نزد اغلب علماء‌ مانند باقی مواد نشه حرام است وفرقی بین اشیای نشه آور از لحاظ اینکه خوردنی یا نوشیدنی جامد و یا مایع باشد وجود ندارد». مجموع فتاوی جلد 34 صفحه 254‏.

ابن حجر در فتح الباری چنین می فرماید: «بدون قید، علما از فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم ( هرنشه آورحرام است) استنباط نموده اند که هرآنچه نشه آور است، اگر چه آشامیدنی هم نباشد، حرام است، پس چرس و غیره درین حکم داخل است». فتح الباری 10/38‏.

عظیم آبادی  قول طیبی  را درعون المعبود چنین نقل می کند:‌ «بعید نخواهد بود که در حرام بودن چرس و بنگ و هر آنچه که باعث سستی و زوال عقل می شود، از این حدیث دلیل گرفت چون سبب وعلت - بی هوشی- در همه یکی است». عون المعبود 10/127‏.

ابن عابدین حنفی می فرماید: « و در مورد فروش چرس از ابن نجیم - که از علمای معروف حنفی است- پرسیده شد که آیا جایز است؟ در جواب نوشت: جایز نیست،‌ لذا از این جواب فهمیده می شود که ناجایز بودنش به معنای حرام بودن است…». حاشیه ابن عابدین 6/454‏.

امام قرافی مالکی می گوید:‌»تناول افیون، ‌بنگ وسیکران [گیاهیست که با خوردن آن  انسان  مست می شود] بقدری که بر عقل و حواس انسان تاثیرمنفی نماید جایز نیست». الفروق 1/ 218‏.

همچنان در تهذیب الفروق می گوید: «علمای اهل این زمان به حرام بودن نبات معروف به چرس که اهل فسق و فجور آنرا استعمال می نمایند متفق اند». تهذیب الفروق 1/214‏.

و هیئت علمای کبار سعودی چنین فتوا داده اند که: «کسیکه مواد مخدر را استعمال نماید در حق وی حکم شرعی شراب خواری جاری میشود ،‌اما اگر معتاد به این مواد شده باشد و قاضی جزای شلاق را بروی کفایت نبیند، پس میتواند در مورد این چنین اشخاص اجتهاد نماید و تلاش به خرج دهد تا جزا و سرزنش مناسب برآنها تعین نماید، اگر چه قتل هم باشد». مجلة البحوث الإسلامیة 12/78.

این توضیحات و فتاوای علمای سرشناس اسلامی بود که بطور واضح وصریح برتحریم مواد مخدر با انواع مختلف آن مانند: چرس، هیروئین، افیون، بنگ، وغیره حکم صادر نمودند.

 

اما با این وجود کشیدن مواد مخدر و از جمله چرس موجب واجب شدن غسل نمی شود، بلکه غسل تنها زمانی واجب می شود که کسی جنب باشد و یا زنی در قاعدگی باشد و پاک شده باشد، که در این مواقع غسل واجب می گردد.

اما چنانچه مصرف مواد مخدر موجب مستی و نشه شدن شخص شود بگونه ایکه شعور شخص را از بین ببرد، وضوی او باطل خواهد شد و لازمست برای نماز خواندن وضو بگیرد.

ابن قدامه در کتاب المغنی می نویسد: «زوال عقل بوسیله ی جنون و اغماء و مستی و هر آنچه مشابه آنها است که توسط ادویه جات زایل کننده ی عقل حاصل می شوند، وضو را باطل می کند حال چه (این زوال عقل) کم باشد یا زیاد، و علما بر این حکم اجماع دارند».‏"المغنی" (1/234)‏.

و امام نووی رحمه الله هم در کتاب المجموع می نویسد: «امت اسلام اجماع دارند که وضو بوسیله ی جنون و إغماء باطل می شود، چنانکه ابن منذر و دیگران این اجماع را نقل کرده اند، و اصحاب ما (شافعیه) اتفاق نظر دارند که هرکسی عقلش بوسیله ی جنون یا اغماء یا مرض یا مست شدن با شراب یا نبیذ یا غیر این دو، و یا نوشیدن دوایی برای درمان که موجب زوال عقلش شود، وضویش باطل می شود. و اصحاب ما گفته اند: مستی زمانی موجب نقض وضوء است که شخص شعورش باقی نماند، و در همان اوایل نشه ای باطل نمی شود، و اصحاب ما گفته اند که: هیچ فرقی بین کسی که نشسته باشد ونشیمـنگاهش چسبیده به زمین  بوده  یا کسی ایستاده باشد وجود ندارد، و فرقی بین (زوال عقل) کم و زیاد نیست». "المجموع" (2/25).

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com