::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1518114 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142757225 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2842 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

اگر در کشوری حدودات اسلامی اجراء نشود آیا جایز است مردم مجرمین را مجازات کنند؟
شماره فتوى 8781

تعداد بازديد 4846

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-08

 

متاسفانه در کشور ما ساحری و جادوگری رواج یافته و بوسیله آن مردم را مورد آزار قرار می دهند، حکومت هم نه تنها حد شرعی را بر آنان جاری نمی سازد بلکه به آنها اجازه فعالیت می دهد و در عوض از آنان مالیات می گیرد! آیا کشتن این ساحران جایز است تا مردم را از شر آنها خلاص کنیم؟


الحمدلله،

اگر ثابت شود شخصی ساحری می کند، کشتن او واجب است، تا شر او را از مردم کم کرد، ائمه ثلاثه (ابوحنیفه، مالک و شافعی) و نیز جمهور علماء به کیفر ساحر اتفاق دارند که باید کشته شود، قبلا در فتوای (5505) درباره حکم ساحر مطالبی نقل کردیم.

و بر حکام واجب است که بر طبق احکام و قوانین خدای متعال حکم کنند، و از تبعیت کردن از هوی و هوس یا قوانین وضعی پرهیز کنند، الله متعال می فرماید : « وَأَنِ احْکُم بَیْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن یَفْتِنُوکَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللّهُ إِلَیْکَ » (مائده 49). یعنی : « و در میان آنها طبق آنچه خداوند نازل کرده، داوری کن! و از هوسهای آنان پیروی مکن! و از آنها برحذر باش، مبادا تو را از بعض احکامی که خدا بر تو نازل کرده، منحرف سازند».

ساقط کردن حد شرعی جایز نیست، و قبیح تر از آن اینست که به مجرم در قبال پرداخت مالیات اجازه انجام جرائمش داده شود!! این خیانت در امانت است و حکام در روز قیامت مورد بازخواست قرار می گیرند، روزی که ندامت سودی ندارد، «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً * یَا وَیْلَتِی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً * لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنْ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلإِنسَانِ خَذُولاً» (فرقان 27-29).

یعنی : «و (به خاطر آور) روزی را که ستمکار دست خود را (از شدّت حسرت) به دندان می‏گزد و می‏گوید: «ای کاش با رسول (خدا) راهی برگزیده بودم! ای وای بر من، کاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نکرده بودم! او مرا از یادآوری (حق) گمراه ساخت بعد از آنکه (یاد حق) به سراغ من آمده بود!» و شیطان همیشه خوارکننده انسان بوده است».

 

اما اگر حاکم واجبات و وظایف خود از جمله اجرای عقوبات شرعی را انجام ندهد، یا ناقص انجام دهید، در چنین جامعه ای برای عامه ی مسلمانان جایز نیست که بخواهند شخصا یا گروهی حدودات را اجراء کنند، زیرا اجرای عقوبات ابتدا نیاز به اثبات جرم دارد که فلان شخص شرعا مستحق این عقوبت است، بعد از اثبات این بار نیاز به نیرو و قوه ای است تا حدود و عقوبت را تنفیذ و اجراء کند، و اگر قرار باشد اجرای حدود توسط مردم عادی جایز باشد در آنصورت هرج و مرج و آشوب جامعه را فرا خواهد گرفت، و دیگر کسی از مال و جانش در امان نمی ماند و سوء استفاده بسیار خواهد شد، چیزی که مطلقا شریعت آنرا نپسندیده و بلکه احکامش را در جلوگیری از این امر وضع کرده است.

در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «فقهای (اسلام) اتفاق نظر دارند که احدی جز امام یا نائب او حق اجرای حدود را ندارد، و این برای مصلحت مردم است، یعنی مصلحت حفظ جان و مال و ناموس آنها..» "الموسوعة الفقهیة" (17/145) .

و در فتوای هیئت دائمی افتاء آمده : «کسی جز حاکم مسلمان یا کسی که در جایگاه اوست حدود را اقامه نخواهد کرد، و برای افراد مسلمان جایز نیست حدود را (شخصا) اجراء کنند، چرا که این امر منجر به فتنه و آشوب می شود» "فتاوی اللجنة الدائمة" (21/7).

و باز گفتند : «کسی که متولی اثبات (اتهام) سحر و انجام عقوبت است؛ همان حاکمی است که متولی شؤون مسلمانان است، و این برای دور کردن مفسده و جلوگیری از برپا شدن آشوب (در جامعه) است» " فتاوی اللجنة الدائمة " ( 1 / 552 ).

و شیخ سلیمان علوان می گوید : «هنگامی که عمل جادوگری بر شخصی ثابت می شود، قتل او اجب است، و این حکم از گروهی از صحابه ثابت شده است، اما برای آحاد مردم روا نیست که بدون امر سلطان یا نماینده او حدود را اقامه کند، زیرا این امر موجب فساد و از بین رفتن امنیت و نماندن هیبت سلطان است».

لذا بر شما لازمست که مردم را از ساحرین تحذیر کنید تا مبادا نزد آنها بروند، پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «مَنْ رَأَی مِنْکُمْ مُنْکَرًا فَلْیُغَیِّرْهُ بِیَدِهِ فَإِنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِکَ أَضْعَفُ الْإِیمَانِ» مسلم (49). «هر کسی از شما منکری دید آن را با دستش تغییر دهد و اگر نتوانست آن را با زبانش آن را تغییر دهد و اگر نتوانست با قلبش، و این از همه ایمانش ضعیف تر است» . و مردم را روشن کنید که این عمل ممکن است انسان را از اسلام خارج کند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « مَنْ أَتَی عَرَّافًا أوکَاهِنًا فَصَدَّقَهُ بِمَا یَقُولُ فَقَدْ کَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَی مُحَمَّدٍ». یعنی : «هر کسی نزد کاهنی آمد و او را در آنچه می گوید تصدیق کرد به آنچه بر محمد نازل شده کفر ورزیده است» مسند أحمد (2/429).

خداوند مسلمانان را در قرآنکریم آگاه نموده می‌فرماید : « هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلَی مَن تَنَزَّلُ الشَّیَاطِینُ * تَنَزَّلُ عَلَی کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ * یُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَکْثَرُهُمْ کَاذِبُونَ» [الشعراء: 221 – 223].

«آیا به شما خبر بدهم شیاطین بر چه کسی نازل می‌شوند؟ بر کسانی نازل می‌گردند که کذاب و بس گناهکار باشند (زیرا کاهنان و غیب‌گویان دروغ‌ و و دروغ‌ساز هستند) (به شیاطین) گوش فرا می‌دهند و بیشترشان دروغگویند)».

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com