::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869650 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222923 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا اهانت یا دشنام و یا تحقیر پیامبری غیر از محمد صلی الله علیه وسلم کفر است یا گناه؟
شماره فتوى 8807

تعداد بازديد 5831

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-13

 

اگر مسلمانی به سبب اهانت و توهین کفار به پیامبر صلی الله علیه وسلم خشمگین شود و در پاسخ به آنها – برای اینکه موجب خشمگین شدن مسیحیان شود – الفاظ ناشایست و نالایقی در حق عیسی علیه السلام بگوید، حکم آن چیست؟ 


الحمدلله،

مسلمانان تنها ایمان به تمامی انبیاء را واجب نمی دانند، بلکه علاوه بر آن؛ تکریم و بزرگداشت و اجلال درخور آنها را هم بر خود واجب می دانند، زیرا انبیاء بهترین انسانها و برگزیده آنها هستند، آنها نور هدایت اند که زمین را از تاریکی روشن کرده اند، و راهی برای سعادت و رستگاری جز به سبب آنها نیست.

برای همین تمامی علمای اسلام اجماع دارند که دشنام دادن و تحقیر و استهزای انبیاء حرام است، و هرکس مرتکب آن شود از اسلام خارج می شود، همانگونه که اگر پیامبر صلی الله علیه وسلم را دشنام دهد کافر می شود، پس مسلمانان فرقی بین انبیاء قائل نیستند، چنانکه الله متعال می فرماید : « قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِیَ مُوسَی وَعِیسَی وَالنَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ » (آل عمران 84).

یعنی : « بگو: به خدا ایمان آوردیم؛ و (همچنین) به آنچه بر ما و بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل گردیده؛ و آنچه به موسی و عیسی و (دیگر) پیامبران، از طرف پروردگارشان داده شده است؛ ما در میان هیچ یک از آنان فرقی نمی‏گذاریم؛ و در برابرِ (فرمان) او تسلیم هستیم».

الله عزوجل ما را امر کرده اند که پیامبرمان صلی الله علیه وسلم را ارج نهیم، و حکم سائر انبیاء هم همین گونه باید باشد، می فرماید : « إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا * لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأَصِیلًا » (فتح 8-9).

یعنی : « به یقین ما تو را گواه و بشارت‏دهنده و بیم‏دهنده فرستادیم، تا (شما مردم) به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از او دفاع کنید و او را بزرگ دارید، و خدا را صبح و شام تسبیح گویید».

در اینجا اقوال بعضی از علمای اسلام را درباره تنقیص شخصیت یکی از انبیاء می آوریم :

ابن نجیم حنفی می گوید : «و با بدگوئی از پیامبری کافر می شود» " البحر الرائق " (5/130).

و قاضی عیاض می گوید : «کسی که پیامبر صلی الله علیه وسلم و یا یکی از انبیاء را سبک بشمارد و یا تحقیر کند و یا مورد آزار قرار دهد یا دشمنی کند، به اجماع کافر است» " الشفا بتعریف حقوق المصطفی " (2/284).

و دردیر مالکی می گوید : «کسی که پیامبری را – که بر پیامبری او اجماع است – دشنام دهد .. کافر می شود» " حاشیة الدسوقی علی الشرح الکبیر " (4/309).

و خطیب شربینی شافعی می گوید : «هرکس رسول یا پیامبری را تکذیب کند و یا دشنام دهد و یا شخصیت یا اسمش را سبک بشمار و تحقیر نماید .. کافر خواهد شد» " مغنی المحتاج " (5/429).

و شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید : «از ویژگی انبیاء آنست که هرکس پیامبری از پیامبران را دشنام دهد؛ به اتفاق ائمه مرتد است و کشته می شود، همانگونه که اگر کسی به یکی از انبیاء یا آنچه بر او نازل شده کافر شود (تکذیب کند) مرتد خواهد شد، چرا ایمان (یک مسلمان) کامل نخواهد شد مگر با ایمان آوردن به الله و (تمام) ملائکه و (تمام) کتابهای (نازل شده) و (تمام) انبیای الهی» " الصفدیة " (1/262).

پس هرکس مرتکب چنین جرم بزرگی شود، باید بدون تاخیر و درنگ کردن توبه کند، و با تلفظ شهادتین مجددا داخل اسلام شود، و تمامی انبیاء را بزرگ بدارد و از آنان دفاع کند، و بداند که مسلمانان بر هر انسان دیگری شایسته تر هستند از اینکه تمام انبیاء اقوام و ملل مختلف را به خود نسبت دهند، و بر مسلمان واجب است که جمیع انبیاء را دوست بدارد و از شخصیت آنها دفاع کند، و لازمه دفاع از پیامبر صلی الله علیه وسلم اینست که از تمامی انبیاء دفاع شود، و آنان را از تمام انسانها برتری داد، و رسالت آنها با هم مرتبط است، و همه حاوی یک پیام واحد از خداوند عزوجل هستند، که آخرین آنها پیامبر محمد صلی الله علیه وسلم است، پیامبر صلی الله علیه وسلم درباره انبیاء می فرماید : « إِنَّ مَثَلِی وَمَثَلَ الأَنْبِیَاءِ مِنْ قَبْلِی کَمَثَلِ رَجُلٍ بَنَی بَیْتًا فَأَحْسَنَهُ وَأَجْمَلَهُ ، إِلاَّ مَوْضِعَ لَبِنَةٍ مِنْ زَاوِیَةٍ ، فَجَعَلَ النَّاسُ یَطُوفُونَ بِهِ وَیَعْجَبُونَ لَهُ ، وَیَقُولُونَ هَلاَّ وُضِعَتْ هَذِهِ اللَّبِنَةُ قَالَ فَأَنَا اللَّبِنَةُ ، وَأَنَا خَاتِمُ النَّبِیِّینَ» بخاری (3535) ومسلم (2287).

یعنی : «مثال من و سایر پیامبران قبل از من،‌ مانند مردی است که خانه ای زیبا و کامل بسازد مگر اینکه در گوشه ای، جای یک خشت را خالی بگذارد. مردم، اطراف آن دور می زنند و با تعجب می گویند: آیا این یک خشت، گذاشته نمی‌شود»؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «من همان یک خشت و خاتم پیامبران هستم».

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com