::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7131851 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169341114 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119380 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

بسیار دعا کردم اما اجابت نشد، من هم از خشم گفتم : اصلا خدا وجود ندارد!
شماره فتوى 8796

تعداد بازديد 5867

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-11

 

چند سال پیش از خدا طلب کردم که چیزی را برایم برآورده کند، اما برآورده نشد، من هم خشمگین شده و گفتم : خدا وجود ندارد. اکنون پشیمانم چون می دانم آنچه گفتم کفر گوئی بود، آیا این امکان هست که توبه کنم و شهادتین بگویم و از نو مسلمان شوم؟ اصلا این سخن می تواند کفر باشد چونکه من از شدت خشم آنرا بر زبان جاری کردم .


الحمدلله،

واجب است که در وقت خشم و عصبانیت خویشتنداری نمود و آنرا فروبرد تا مبادا انسان را به کفر بکشاند، چراکه آنچه شما گفته اید عین کفر است.

لذا ما می گوئیم که شما بایستی مجددا شهادتین بگوئید و نیت داخل شدن به اسلام را داشته باشید، زیرا خشم و عصبانیت عذر نیست مگر آنکه به حدی برسد که عقل و هوش آدمی را ببرد تاجائیکه نداند چه می گوید.

پیامبر صلی الله علیه وسلم بیان فرمودند که چه بسا آدمی سخنی بر زبان جاری کند و چنین بپندارد که سخنش چیزی نبوده حال آنکه موجب عقاب و عذاب الهی بشود.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « إِنَّ الْعَبْدَ لَیَتَکَلَّمُ بِالْکَلِمَةِ مَا یَتَبَیَّنُ فِیهَا، یَزِلُّ بِهَا فِی النَّارِ أَبْعَدَ مِمَّا بَیْنَ الْمَشْرِقِ» بخاری (6477) ومسلم (2988).

یعنی : « گاهی بنده خدا حرفی می‌زند که درباره آن فکر و دقّت نمی‌کند، ولی این حرف باعث می‌شود به دوزخ بلغزد (و به قدری در آتش فرو می‌رود) که از فاصله‌ی مشرق و مغرب بیشتر است».

بعد از آنکه با گفتن شهادتین مجددا داخل اسلام شدید، و از آنچه گفته اید نادم و پشیمان شدید، پس امید می رود که آنچه از اعمال صالحه در دوران اسلام خود انجام داده اید هدر نرود.

و بدانید که : هرکس پروردگار تبارک و تعالی را به دعا بخواند، در هر حال بالاخره دعایش را اجابت می کند، اما استجابت دعا تنها برآورده کردن آنچه می خواهد نیست، بلکه اجابت دعا دو وجه دیگر هم دارد : اول دور کردن شر و بدی از دعا کننده بقدر دعایش، و دوم ذخیره کردن اجر و ثواب اخروی به دلیل دعایش، چرا که دعا عبادت است و هر عبادتی که با اخلاص برای خدا انجام شود بدون اجر و ثواب نمی ماند. بنابراین هر دعائی که به درگاه الهی شود بوسیله یکی از این سه طریق اجابت می شود : 1- یا خواسته او برآورده می شود، 2- یا بقدر دعایش شر و بدی از او دور خواهد شد، و 3- یا اجر و ثواب اخروی برای او درنظر گرفته می شود و در قیامت آنرا خواهد یافت.

خدای متعال خود به این امر وعده داده، چنانکه رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند : «مَا مِنْ مُسْلِمٍ یَدْعُو بِدَعْوَةٍ لَیْسَ فِیهَا إِثْمٌ، وَلَا قَطِیعَةُ رَحِمٍ، إِلَّا أَعْطَاهُ اللهُ بِهَا إِحْدَی ثَلَاثٍ: إِمَّا أَنْ تُعَجَّلَ لَهُ دَعْوَتُهُ، وَإِمَّا أَنْ یَدَّخِرَهَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ، وَإِمَّا أَنْ یَصْرِفَ عَنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهَا، قَالُوا: إِذًا نُکْثِرُ، قَالَ: اللهُ أَکْثَرُ» مسند احمد (11133) و حافظ ابن حجر در "فتح الباری" آنرا صحیح دانسته است.

یعنی : «هیچ مسلمانی دعایی عاری از گناه و قطع صله رحم نمی‌کند، مگر اینکه خداوند یکی از سه نیکی را به او ارزانی می‌فرماید: یا دعایش را برآورده می‌سازد، یا برآورده ساختن آن را برای قیامت نگه می‌دارد، و یا اینکه به همان اندازه بدی را از او دور می‌سازد» گفتند : پس ما زیاد دعا می کنیم، فرمودند: «فضل خدا از دعای شما زیادتر است».

و تمام اینها در واقع معنی این فرموده باری تعالی است : «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ» (غافر 60). یعنی : «پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر می‏ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‏شوند». «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» (بقره 186). «و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‏خواند، پاسخ می‏گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)».

و بدان ای مسلمان! گاهی خیر و نیکی آن چیزی نیست که دعا کننده می خواهد، چه بسا آنچه می خواهد اگر حاصل شود منجر به شر و فتنه گردد، درحالیکه او بدان آگاه نباشد، چنانکه الله متعال می فرماید : «َعَسَی أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَی أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (بقره 216).

یعنی: چه بسا شما چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می‏داند، و شما نمی‏دانید.

پس الله متعال دعایش را به صورتی دیگر اجابت کرده و یا شر و بدی را از او دور کند و یا برای قیامتش اندوخته نماید، پس در هر حال دعا کننده باید خیر و نیکی را برای دنیا و آخرتش از خدا بخواهد.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com