::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7092476 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169313688 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119360 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم سقط جنینی که مرده باشد (نبضش کار نکند)
شماره فتوى 8852

تعداد بازديد 5918

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-23

 

وقتی نزد پزشک مراجعه کردم و مرا معاینه کرد به من گفت : جنین نبض ندارد و باید آنرا سقط کنی چون مرده است، عمر آنهم دو ماه و نیم است، آیا جایز است دوایی بخورم تا سقط شود؟ و آیا گناهی بر من هست؟ و آیا دفن جنین بعد از سقط واجب است؟


الحمدلله،

اگر بر طبق اظهارات پزشکان معتمد و متخصص ثابت شود که جنین در شکم مادر مرده است و حیات ندارد، و مجرد شک و گمان نباشد، در آنصورت ایرادی ندارد که سقط شود، و گناهی بر مادر نیست.

اما اگر جنین به چهار ماه کامل نرسیده باشد، نیازی به اسم نهادن و یا عقیقه و غسل و نماز ندارد، و اگر سقط شد در هر مکانی از زمین که باشد می توان دفن نمود، چون تا قبل از چهارماه کامل بدون روح است.

از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : خدمت شما عرض کنم که همسری دارم و الله متعال تاکنون شش فرزند را به ما عطا کرده، بعد از آن پنج بار دیگر حامله شد ولی هربار در ماه دوم یا سوم در بیمارستان سقط می شد، هرگاه خونی از او می آمد (خونریزی می کرد) با او به بیمارستان می رفتم و بستری می شد و اقدام به پاک کردن او می کردند ولی نمی دانم چکار با جنین می کردند. آیا دفن جنین واجب است یا خیر؟ و اگر چیزی در این مورد لازمست لطفا مرا راهنمایی کنید، و آیا نامگذاری جنین سقط شده و عقیقه کردن برای آنها واجب است؟

پاسخ دادند : «اگر عمر جنین به چهار ماه کامل نرسد، نیازی به غسل یا نماز خواندن بر آن و یا اسم نهادن و یا عقیقه نیست، زیرا روح در کالبدش دمیده نشده است».

"فتاوی اللجنة الدائمة" (8/ 408) .

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com