::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7116880 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169319491 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119368 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

از روی خطا و سهو گربه ای را زیر می گیرد و کشته می شود
شماره فتوى 8869

تعداد بازديد 5926

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-27

 

دوستم که با خودرو در مسیری حرکت می کرد ناگهان با گربه ای برخرد می کند و گربه کشته می شود، آیا گناهکار است و کفاره دارد؟


الحمدلله،

اگر بدون عمد بوده باشد، گناهی بر او نیست، زیرا خدای متعال می فرماید : « وَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ فِیمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ » (احزاب 5). یعنی : « در آنچه‌ اشتباها مرتکب‌ آن‌ شده‌اید گناهی بر شما نیست». و اگر هم از روی عمد بوده باشد، یعنی عمدا او را زیر گرفته باشد، مرتکب گناه شده و باید از خداوند طلب مغفرت کند ولی کفاره ای جز آن ندارد.

از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : در روزی از روزها با ماشینم کارمی کردم که گربه ای در موتور آن بود و موتور آنرا می کشد، آیا بر من گناهی است؟

پاسخ دادند : «ایرادی بر شما نیست، زیرا عمداً گربه را نکشته اید» "فتاوی اللجنة الدائمة" (21 / 280).

و باز از همین هیئت سوال شد : اگر حیواناتی را با ماشین خود بکشم، آیا چیزی بر من لازم می شود؟ خصوصا سگ ها! البته این سگها هیچکدام منفعتی ندارند مثلا برای شکار، و اگر احیانا بعمد آنرا بکشم چی؟ آیا چیزی بر من خواهد بود؟

پاسخ دادند : «کشتن عمدی حیوانات غیر موذی – چه گربه باشند یا سگ و مثل اینها – جایز نیست، پس از خداوند جل وعلا بابت کشتن عمدی آنها طلب استغفار کن» "فتاوی اللجنة الدائمة" (26 / 173) .

و از علامه ابن عثیمین سوال شد : زنی بدون قصد مسبب کشته شدن سه گربه کوچک شد، آنهم در اول صبح روز عرفه، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « عُذِّبَتِ امْرَأَةٌ فی هِرَّةٍ سَجَنَتْهَا حَتی مَاتَتْ فَدَخَلَتْ النّار فِیهَا : لا هِیَ أَطْعَمَتْهَا وَسَقَتْهَا إذْ هیَ حَبَسَتْهَا وَلا هِیَ تَرَکَتْهَا تَأَکُلُ مِنْ خَشَاشِ الأرْضِ». « زنی بخاطر گربه ای که آنرا زندانی کرد تا مرد؛ به آتش داخل گردید، وعذاب شد، او نه خود غذا و آب به گربه داد، ونه رهایش کرد که از حشرات زمین بخورد». متفق علیه. او الان از این امر هراس دارد، آیا گناهی بر او هست؟ و اگر گناهکار است آیا چیزی را صدقه دهد یا خیر؟

پاسخ دادند : «گناهی بر او نیست، زیرا همانگونه که در سوال خود گفتید بدون قصد بود، و الله متعال می فرماید : «وَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ فِیمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَکِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُکُمْ» (احزاب 5). یعنی : « در آنچه‌ اشتباها مرتکب‌ آن‌ شده‌اید گناهی بر شما نیست، ولی‌ گناه‌ در آن‌ چیزی‌ است‌ که‌ دلهایتان‌ قصد آن‌ را کرده ‌است »‌. پس چیزی بر او نیست، و لازم نیست صدقه دهد، و یا خسارتی بپردازد، زیرا این گربه ها ملک کسی نیستند تا لازم شود خسارتی به مالک داده شود، و مجازاتی هم ندارد که بخواهد بجای آن صدقه دهد، و اما حدیثی که در سوال بدان اشاره کردید : آن زن به این علت داخل آتش شد چون گربه را آزار داد  چنانچه آنرا حبس می کند تا از گرسنگی مرد، نه خودش به او غذا داد و نه رهایش کرد که از موجودات روی زمین چیزی بخورد» "فتاوی نور علی الدرب" 13/266) .

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com