::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869637 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222840 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا زن می تواند نزد زنان و محارمش لباس تنگ بپوشد؟
شماره فتوى 8910

تعداد بازديد 5836

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-05

 

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : حکم زنانی که نزد زنان و محارم (خود) لباس تنگ بپوشند چیست؟


الحمدلله،

«پوشیدن لباسهای تنگ که نقاط فتنه برانگیز زن را نمایان و برجسته می کند حرام است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « نْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا: قَوْمٌ مَعَهُمْ سِیَاطٌ کَأَذْنَابِ الْبَقَرِ یَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ؛ وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ، مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ..». یعنی : «دو گروه از اهل دوزخ هستند که (من در زمان خود) آنها را ندیده ام : مردانی که شلاق هایی چون دم گاو در دست دارند و با آن مردم را می زنند، و زنهایی که لباس پوشیده اند اما عریان هستند، دیگران را در فتنه می اندازند و به سوی خود جذب می کنند و به دیگران میل و رغبت نشان می دهند..» روایت مسلم.

این سخن نبوی « کاسیات عاریات : لباس پوشیده اند اما عریان هستند» را اینگونه تفسیر کرده اند: زنانی که لباس کوتاه می پوشند که عورت آنها را نمی پوشاند، و باز تفسیر شده به : زنانی که لباس نازک و شفاف می پوشند که پوست بدن زن پشت آن پیداست، و زنانی که لباس تنگ می پوشند هرچند ساتر است اما نقاط برجسته و فتنه انگیز زن را نمایان می سازد.

بر این اساس برای زن جایز نیست که اینگونه لباسهای تنگ را بپوشد مگر نزد کسی که ظاهر کردن عورت نزد او حلال باشد مثل شوهر، زیرا بین شوهر و همسر عورتی نیست، چنانکه می فرماید : « إِلا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ ». یعنی : « مگر با همسران و کنیزانشان، که در مورد آنان ملامت نمی‏شوند».

و عایشه رضی الله عنها روایت می کند : « کنتُ أغْتَسِلُ أنا ورسولُ الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إناءٍ واحدٍ تَخْتَلفُ أیدینا فیه من الجنابة» متفق علیه . یعنی : « من و پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم ازیک ظرف آب غسل جنابت می کردیم که دستهایمان با هم برخورد می کرد».

پس بین زن و شوهر عورتی نیست، ولی بین زن و (دیگر) محارم بایستی عورتش را بپوشاند، و (پوشیدن لباس) تنگ – اگر آنقدر تنگ باشد که اعضای زن را برجسته سازد - نه در نزد محارم و نه نزد زنان جایز نیست» "فتاوی نسائیة" ص (44).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com