::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7108243 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169315870 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119365 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا زدن رنگ سیاه به موی سیاه هم حرام است؟
شماره فتوى 8928

تعداد بازديد 5904

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-09

 

دوستی دارم که موی سرش را با رنگ سیاه رنگ کرده درحالیکه نمی دانسته که حرام است، اکنون که فهمیده کار او حرام است از من پرسیده آیا باید رنگ موی سرم را تغییر دهم یا بر همان حال بگذارم؟


الحمدلله،

اگر موی سر او سفید باشد و یا موهای سفید در آن وجود داشته باشد و آنرا رنگ سیاه زده باشد، این حرام است، وگرنه اگر موی سر او سیاه است ایرادی ندارد که آنرا با سیاه رنگ کند.

از علامه ابن باز سوال شد : بعضی از زنان برای تقویت مو از معجونی استفاده می کنند که ترکیبی از حناء و تعدادی از گیاهان است، در بین این گیاهان، گیاهی هست که مو را سیاه می کند، با این شرایط حکم استعمال این معجون چیست؟ باتوجه به اینکه آنها از این معجون برای تقویت مو استفاده می کنند نه بغرض رنگ سیاه آن، و بعضی از آنها خود موی سیاه دارند.

پاسخ دادند : «اگر زنی که از آن معجون استفاده می کند موی سفید ندارد (یعنی موی سرش کلا سیاه است)، ایرادی ندارد که بغرض تقویت مو از آن استفاده کند، اما اگر موی سفید دارد نباید چیزی استفاده کند که موی سفید را سیاه کند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «غیروا هذا الشیب وجنبوه السواد»، «[رنگ] موی سفید را تغییر دهید و آنرا سیاه نکنید» روایت مسلم» " مجموع فتاوی" (10/53).

هر زن یا مردی که از روی آگاهی و عمداً رنگ سفید خود را سیاه می کند، در گناه واقع شده است، چون با فرموده نبوی صلی الله علیه وسلم مخالفت رزیده، باید توبه کند، و دگر بار چنین نکند، و لازمه اتمام توبه او آنست که آن رنگ سیاه را پاک کند، به روشی که زیان آور نباشد، و اگر به حکم آن آگاهی نداشته، ان شاء الله بر او گناهی نیست، اما باز باید آن رنگ را بزداید، شاید در رنگ کردن معذور باشد اما در رها کردن مویش با آنحال معذور نیست و به طریقی مناسب آنرا بزداید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com