::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7117465 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169319664 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119369 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا نابود کردن تصاویر داخل کتابها و مجلات لازمست؟
شماره فتوى 8971

تعداد بازديد 5837

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-21

 

آیا ضرورت دارد که تصاویر روی جلد کتابها را پاک و محو کرد تا مانع دخول ملائکه به منزل نشود؟ و آیا تصاویر روی سطل و جعبه نیز مانع دخول ملائکه می شوند؟


الحمدلله،

تنها وجود تصاویر انسان و حیوان است که مانع ورود ملائکه رحمت به منزل هستند، چنانکه در حدیث صحیح از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود : « أَنَّ الْمَلَائِکَةَ لَا تَدْخُلُ بَیْتًا فِیهِ تَمَاثِیلُ، أَوْ صُورَةٌ» مسند احمد (11858).

یعنی : «ملائکه به خانه ای که در آن تمثال (مجسمه) یا تصویر باشد داخل نخواهند شد».

در عوض می توان تصاویر غیر ذی روح مثل درختان و کوهها و دریا و مناظر طبیعی و یا دیگر رسوم را نگهداری یا آویزان نمود، البته بشرطیکه در آن اسراف نباشد.

و اما رواج تصویر در داخل کتب و مجلات و قوطی و جعبه ها و امثال اینها از اموراتی هستند که متاسفانه دامنگیر زندگی شده اند، و البته مسلمان ملزم نیست که آن تصاویر را یکی یکی محو و نابود کند، زیرا موجب مشقت بزرگی است و چنین چیزی در دین خدا برداشته شده است.

علامه عبدالرحمن سعدی – مفسر معاصر – می گوید : «اشیای ضروری که وارد (زندگی) مردم شده و فراگیر شده اند، مانند تصاویر روی پول ها و (قوطی) کبریت و امثال اینها، بنظر من این نوع از باب اضطرار هستند، و امید می رود که احوال اضطراری و بلایایی که فراگیر شده اند مورد عفو و گذشت قرار گیرند، و مورد چشم پوشی قرار می گیرند».

" الأجوبة النافعة عن المسائل الواقعة " ص 83 .

همچنین علامه ابن عثیمین می گوید : «انسان ملزم نیست که هرآنچه در مجلات و جراید دید محو کند، چن مشقت آور است، و الله متعال می فرماید : « وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» (حج 78). یعنی : « و در دین (اسلام) کار سنگین و سختی بر شما قرار نداد».

وانگهی؛ انسان که این مجلات و جراید را بخاطر تصاویر آن نمی خرد، بلکه بخاطر اخبار و آگاهی های آن می خرد» "جلسات رمضانیة" ص103.

ضمنا تصاویر روی سطل زباله و امثال آن مانع دخول ملائکه نیستند، زیرا این تصاویر مورد اهانت و بی احترامی قرار می گیرند.

همچنین از جناب علامه ابن باز درباره تصاویر روی پتو و قوطی شیر و امثال این موارد سوال شد، ایشان پاسخ دادند : «اینها مورد گذشت قرار می گیرند، زیرا تصاویر آن مورد اهانت و بی حرمتی قرار می گیرند، همچنین (تصاویر روی) فرش و بالش و پشتی، و یا تصویر روی قوطی سس که به سطل زباله انداخته می شود، تصاویر روی آنها ان شاء الله زیانی نمی رساند، زیرا همگی مورد اهانت قرار می گیرند» " فتاوی نور علی الدرب " (1 / 310) .

برای توضیحات بیشتر به فتوای (8554) و (8570) مراجعه کنید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com