::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6868873 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169219918 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

استعمال شراب در طبخ گوشت
شماره فتوى 8982

تعداد بازديد 5836

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-23

 

بعضی از رستورانها قبل از طبخ گوشت آنرا در مقداری الکل یا شراب می گذارند و بعد از آن گوشت را طبغ می کنند، اینکار موجب طراوت بیشتر گوشت خواهد شد .. حکم اینکار و خوردن آن گوشت چیست؟


الحمدلله،

حرمت شراب و خمر در اسلام بسیار بدیهی است که هر مسلمانی و حتی بیشتر غیر مسلمانان هم از آن آگاهی دارند. و باید بدانیم که تحریم شراب و خمر شامل تمامی اشکال انتفاع از آن می شود، بنابراین استعمال آن در تهیه غذا یا سایر نوشیدنیها جایز نیست، حال با هر روشی که باشد فرقی ندارد.

در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «اگر گوشتی را بوسیله خمر طبخ کند و از عصاره (شوربا) آن بخورد، بر او حد (شراب) جاری می شود، زیرا عین خمر موجود است. و همچنین اگر خمیری را با آن درست کند و از آن بخورد (باز بر او حد جاری می شود)، و این رأی شافعیه و حنابله است» "الموسوعة الفقهیة" (25/95).

و امام سرخسی در کتاب "المبسوط" (24/25) که از کتب احناف است می گوید : «اگر بوسیله خمر، از آرد گندم خمیر درست کند، سپس خمیر را بپزد، خوردن (نان حاصل از آن خمیر پخته شده) مکروه (تحریمی) است، زیرا آرد بوسیله خمر نجس شده، و خمیر نجس شده با پختن پاک نمی شود، لذا خوردن آن حلال نیست».

و باز گفته : «اگر از خمر برای تهیه شوربا استفاده شود، سپس طبخ شود، خوردن آن حلال نیست، و درست کردن این غذا هم حلال نیست، زیرا برای آن از خمر استفاده می شود همانطور که از سرکه استفاده می شود، و بیان کردیم که اینکار مورد نهی قرار گرفته است»  "المبسوط" (24/23).

و این شبیه آنچیزی است که در سوال ذکر شده است، یعنی خمر را بمانند سرکه در تهیه غذا مورد استفاده قرار می دهند. پس خواباندن گوشت درون خمر یا خیس دادن آن جایز نیست، همینطور طبخ گوشت بوسیله خمر نیز مطلقا جایز نیست، و استفاده از مواد حلال ما را از این مواد حرام بی نیاز می گرداند، چرا که مسلمان امر شده که از خمر اجتناب کند، و لازمست تمامی رستورانهایی که از خمر برای پخت و پز استفاده می کنند تحریم نمود، نه از آنها غذا خرید و نه به آنها چیزی فروخت، و باید نصیحت شوند و در صورت اصرار باید مردم را از رفتن به چنین رستورانهایی تحذیر نمود.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com