::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7084351 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169312836 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119359 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم بستن دست و پای حیوان در وقت ذبح
شماره فتوى 9014

تعداد بازديد 5822

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-29

 

آیا بستن دست و پای حیوان در وقت ذبح با این حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم منافات ندارد که توصیه به احسان در سربریدن می کند؟


الحمدلله،

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «إنَّ الله کتب الإحسانَ علی کل شیءٍ فإذا قَتَلْتُمْ فأَحسنوا القِتْلةَ وإذا ذبحتُمْ فأحسِنوا الذِّبحة ولْیُحِدَّ أَحدُکُمْ شَفْرَتَهُ ولْیُرحْ ذبیحتَهُ» مسلم (1955).

یعنی: «همانا خداوند خوبی کردن را بر هر چیز فرض کرده است، لذا هرگاه کشتید به بهترین روش بکشید، و هرگاه ذبح کردید به بهترین روش ذبح کنید، و باید یکی از شما (قبل از ذبح) کاردش را تیز کند، و حیوان (و ذبیحه) اش را راحت بگرداند».

در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «فقهاء اتفاق نظر دارند که نیک ذبح کردن حیوان بگونه ایکه منجر به راحت شدن حیوان مذبوح شود مستحب است، به اندازه ای که توانایی دارد (و برایش مقدور است)» "الموسوعة الفقهیة" (10/221).

و از جمله مواردی که بعنوان ذبح نیک محسوب می شود آنست که : ذابح حیوان را بعد از ذبح رها کند تا دست و پا زند و زودتر راحت شود.

علامه ابن عثیمین می گوید : «.. هرگاه حیوان بقصد ذبح خوابانده شد، ذابح پایش را بر گردن او بگذارد – یعنی بر اطراف گردن – و اگر با دست راست ذبح می کند پس با دست چپش سر وی را بگیرد، سپس با ذکر بسم الله با قوت و سرعت شروع به بریدن کند، و مری و حلقوم (و دو رگ خونی اطراف آنرا) قطع نماید، و پاهایش را رها کند و نبندد تا آنرا به آزادی تکان دهد و موجب شود خون بیشتری (با فشار) بیرون آید.

اما اینکه بعضی مردم پاهایش را می بندند و یا بر آن می ایستند تا حرکت نکند؛ این کار هرچند جایز است اما نکردنش بهتر است، زیرا همانطور که اشاره کردیم دو فایده دارد : هم ذبیحه راحت می شود و هم آنکه خون بیشتری با سرعت تخلیه می شود» "فتاوی نور علی الدرب" (11/175).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com