::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312789 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146402 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120241 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

در کنترل ادرار مشکل دارم و این در نمازم اختلال وارد می کند
شماره فتوى 8806

تعداد بازديد 5951

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-13

 

من مشکلی در ادرار کردن دارم، بگونه ایکه بعد از ادرار کردن، حدود 5 یا 10 دقیقه بعد چند قطره ادرار بیرون می آید، و این امر مرا وادار می کند که نزدیک 15 دقیقه انتظار بکشم تا مطمئن شوم بعد از آن ادراری بیرون نمی آید، و همچنین من نماز را 20 دقیقه به تاخیر می اندازم، و جز در این دو حالت ادراری از من خارج نمی شود، آیا روشی سراغ دارید که من بتوانم نماز را در وقت خود بخوانم، یا آنکه باید انتظار بکشم و مجددا وضوء بگیرم؟ این مشکل زندگیم را تنگ کرده!


الحمدلله،

«شریعت اسلام، شریعتی باگذشت و عفوپذیر است، و سختی را از دوش بندگان برداشته، و کارهایشان را بر آنان آسان گردانیده، الله متعال می فرماید : « وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» (حج 78). «و در دین (اسلام) کار سنگین و سختی بر شما قرار ندارد».

و چیزی که از آن سوال پرسیدی موجب نگرانی و یاس و نا امیدی نیست، زیرا چیزی که به آن مبتلاء هستی در واقع امتحانی از جانب الله متعال است، که اگر بر آن صبر شود، اجر و پاداش خواهی برد، و بدان که دین خداوند در همه چیز آسان است.

اگر این امر به یک روال عادی برای شما تبدیل شده و می دانید که قطع (قطرات) ادرار 5 یا 10 دقیقه طول خواهد کشید، در آنصورت این امر مقتضی آنست که حدودا 10 دقیقه زودتر از وقت (اذان یا نماز) اقدام به قضای حاجت کنید تا در این مدت ادرار قطع شود و بعد از آن وضوء بگیرید (و به جماعت برسید)، اما اگر فرض شود روزی دیر اقدام کردید و نیاز به قضای حاجت داشتید در اینحالت ایرادی ندارد که (در مکان قضای حاجت) منتظر بمانید تا قطرات ادرار کامل قطع شود هرچند که این امر موجب از دست دادن نماز جماعت بشود، زیرا شما در این حالت معذور هستید، چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « لا صلاة بحضرة طعام ولا هو یدافعه الأخبثان » مسلم (560). یعنی : « در هنگام آماده بودن غذا و تحت فشار ادرار و مدفوع، نمازی نیست».

پس بر این اساس می گوئیم : قبل از (فرا رسیدن وقت) زودتر اقدام کنید تا (قبل از برپا شدن جماعت) وقت کافی برای قطع ادرار داشته باشید، اگر این امر برای شما میسر نشد ایرادی ندارد منتظر بمانید (تا ادرار قطع شود) هرچند این انتظار موجب از دست رفتن نماز جماعت شود، مادام که شما برای رفع این مشکل انتظار می کشید (ایرادی ندارد) والله الموفق».

الشیخ ابن عثیمین : فتاوی منار الإسلام ( 1 / 106 ).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com