::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312849 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170147002 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120242 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

اگر دختر مسلمانی با یک مرد نصرانی ازدواج کند آیا از ارث محروم می شود؟
شماره فتوى 8810

تعداد بازديد 5935

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-13

 

اگر دختر مسلمانی با یک مرد نصرانی ازدواج کند، حکم آن دختر چیست؟ آیا از ارث محروم می شود؟


الحمدلله،

ازدواج دختر مسلمان با مرد غیر مسلمان حرام و از گناهان کبیره است، و عقد ازدواج او باطل است، اهل علم بر این اتفاق نظر دارند، چرا که خدای متعال می فرماید : « وَلَا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ » (بقره 221).

یعنی : «و با زنان مشرک و بت‏پرست، تا ایمان نیاورده‏اند، ازدواج نکنید! (اگر چه جز به ازدواج با کنیزان، دسترسی نداشته باشید؛ زیرا) کنیز باایمان، از زن آزاد بت‏پرست، بهتر است؛ هر چند (زیبایی، یا ثروت، یا موقعیت او) شما را به شگفتی آورد ».

و می فرماید : «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِذَا جَاءَکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْکُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ» (ممتحنه 10).

یعنی : «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هنگامی که زنان باایمان بعنوان هجرت نزد شما آیند، آنها را آزمایش کنید -خداوند به ایمانشان آگاهتر است- هرگاه آنان را مؤمن یافتید، آنها را بسوی کفّار بازنگردانید؛ نه آنها برای کفّار حلالند و نه کفّار برای آنها حلال».

از جناب علامه ابن باز سوال شد : مردی با زن مسلمانی ازدواج می کند، بعد روش می شود که آن مرد کافر است، حکم چیست؟

پاسخ دادند : «اگر ثابت شود که مرد مذکور در هنگام عقد نکاح مافر بوده و زن مسلمان، پس عقد آنها باطل است؛ زیرا به اجماع مسلمانان نکاح زن مسلمان با مرد کافر جایز نیست، به دلیل فرموده الله متعال : « وَلَا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا». یعنی : « فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْکُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ». یعنی : «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هنگامی که زنان باایمان بعنوان هجرت نزد شما آیند، آنها را آزمایش کنید -خداوند به ایمانشان آگاهتر است- هرگاه آنان را مؤمن یافتید، آنها را بسوی کفّار بازنگردانید؛ نه آنها برای کفّار حلالند و نه کفّار برای آنها حلال»»." فتاوی إسلامیة " ( 3 / 230 ) .

و در فتوای " المجمع الفقهی الإسلامی " آمده : «ازدواج مرد کافر با زن مسلمان حرام است و به اتفاق اهل علم جایز نیست، و شکی در این وجود ندارد؛ زیرا نصوص شرعی بر این حکم اقتضاء می کند..» "فتاوی إسلامیة" ( 3 / 231 ) .

پس هر زن مسلمانی به این حکم آگاه باشد و با مرد کافری ازدواج کند، او گناهکار است و مستحق حد زنا است، اگر هم بدان آگاه نباشد، گناهی بر او نیست اما برای او جایز نیست که با آن مرد بماند، زیرا نکاح آنها از اول هم باطل بوده و منعقد نشده است

اما در هر دو حالت فوق او از ارث محروم نمی شود، زیرا اسباب منع ارث سه چیز اند :

1- قتل، 2- بردگی، 3- اختلاف دین.

وقتی زن مسلمان با مرد کافر ازدواج کند، کافر نمی شود، بلکه گناهکار است و لذا از ارث هم محروم نمی شود، اما اگر بعد از اطلاع یافتن از حکم شرعی این ازدواج مدعی جواز و حلال بودن آن شود، به دلیل آنکه حرام خدا را حلال کرده، کافر می شود و دیگر مستحق ارث نخواهد بود مگر توبه کند و باز گردد و از عقیده حلیت نکاح با کفار باز گردد.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com