::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312791 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146446 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120241 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

کیفیت و چگونگی شلاق زدن بر زناکار
شماره فتوى 8818

تعداد بازديد 5944

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-15

 

بر طبق آیه 2 از سوره نور، حد زنای غیر محصن (ازدواج نکرده) 100 ضربه شلاق است، البته برای اینکه این مجازات بر شخص متهم اجراء شود لازمست شروط اجرای حد را کسب کند، از جمله  وجود چهار شاهد عادل بر انجام زنا، و یا اقرار و اعتراف خود شخص، حال سوال اینجاست : آیا بعد از 100 ضربه شلاق به یک نفر مثلا ضعیف آیا امکان بقای حیاتش هست؟ و شدت این ضربات چقدر باشد؟


الحمدلله،

هدف از شلاق و تازیانه بر زناکار غیر محصن کشتن او نیست، بلکه هدف تادیب و تنبیه او و مهم تر از آن پاک کردن ی از آن گناه است، برای همین بسیاری از فقهاء متذکر شدند که شدت ضربات بایستی متوسط باشد، و شخص مجری حد نباید دستهایش را آنقدر بالا ببرد که زیر نافش ظاهر شود، و تازیانه تازه و نو استفاده نکند، و لباسهای مجرم را از بدنش درنیاورد مگر آنکه جامه ای پوستین و چرمی بر تن داشته باشد که آنرا درآورد، و بر طبق رأی جمهور فقهاء بر فرد مجرم بصورت ایستاده حد زده شود، و باید مراقب باشد که به سر و صورت و عورتش برخورد نکند.

امام ابن قدامه درباره کیفیت اجرای حد بر زناکار می گوید : «بر تمام اعضای بدنش ضربه وارد می شود تا هر عضو بدنش سهمی در آن داشته باشد، و بیشتر در جاهایی که گوشتدار بدن وارد می شود مثل رانها و باسن ها، و باید مراقب باشد که به نقاط حساس و کشنده مثل سر و صورت و عورت ضربه وارد نشود، چه مرد باشد یا زن، ولی امام مالک گفته : بر پشت و اطراف آن زده شود ..».

در ادامه می گوید : «ابن مسعود گفته : در دین ما کشیدن و بند کردن و برهنه کردن نیست. و اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم تازیانه زدند اما از هیچیک از آنان نقل نشده که (مجرم را) کشیده و یا بند و یا برهنه کرده باشند.

و لباسهایش از تن او بیرون آورده نمی شود، بلکه یک یا دو لباس بر تن داشته باشد، و اگر جامه ای پوستین یا چرمی برتن داشت آنرا بیرون آورند؛ زیرا اگر درآورده نشود از شلاق متاثر نمی شود. و امام احمد گفته : اگر لباس زمستانی او بیرون آورده نشود متاثر نخواهد شد.

و امام مالک گفته : برهنه شود، زیرا امر به تازیانه اقتضاء می کند مستقیما به پوست بدن برخورد کند، ولی دلیل ما قول ابن مسعود است، و تاجائیکه می دانم هیچیک از صحابه خلاف آنرا نگفتند، و خدای متعال به برهنه کردن او دستور ندادند، بلکه تنها به تازیانه زدن دستور دادند، و اگر بر روی لباس هم تازیانه شود مقصود حاصل می شود».

و باز ادامه می دهد : «ضربات باید بوسیله تازیانه (شلاق) باشد، و تاجائیکه می دانم اختلافی بر سر این نیست، البته بجز حد شراب، بعضی (از اهل علم) گفتند : بر شارب خمر بوسیله دست و کفش و کناره لباس ضربه زده شود...

شلاق هم باید متوسط و میانه باشد، نه تازه و نو باشد که موجب جراحت شود و نه کهنه و ازکار افتاده باشد که درد ضربات را تقلیل دهد، زیرا روایت شده که مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه وسلم به زنا اعتراف نمود، پیامبر صلی الله علیه وسلم تازیانه ای طلبید، برای ایشان تازیانه ای شکسته آوردند، فرمود : از این بهتر بیاورید، این بار تازیانه ای نو و تازه آوردند، فرمود : یک تازیانه مابین این دو بیاورید. این را مالک از زید بن اسلم بصورت مرسل روایت کرده، و از ابوهریره بصورت متصل روایت شده است...

و همینطور شدت ضربات باید میانه باشد، نه آنقدر شدید باشد که موجب کشتن شود و نه ضعیف و بدون درد باشد، بازوانش را آنقدر بالا نبرد و زیاد هم پایین نباشد که دردی نرساند، امام احمد گفته : در اجرای هیچکدام از حدود نباید (دستها را آنقدر بالا برد که) زیر بغلش ظاهر شود. یعنی نه زیاده روی کند و نه کم روی .

و اگر مجرم زن بود او را نشسته تازیانه زند، و دستهایش را جمع کند تا عورتش ظاهر نشود، این رأی ابوحنیفه و شافعی و مالک است. ولی ابویوسف گفته : ایستاده تازیانه زده شود. ولی دلیل ما روایتی است از علی رضی الله عنه که او گفت : زن را نشسته بزنید و مرد را ایستاده، وانگهی بدن زن عورت است و نشستن او موجب پوشش بیشتر اوست» "المغنی" (9/141- 142).

و امام نووی ‌گفته : «بگفته یاران ما (شافعیه) اگربا شلاق حد را بزنند بایستی متوسط بین شاخه نی وعصا باشد وچنانچه با شاخه درخت بزنند باید سبک و بین خشک و ترباشد و ضربت بایستی متوسط باشد و ضارب دست را بالاتر از سرخود نبرد ودست را پایین هم نیندازد بلکه بازوی خود را بطور معتدل بالا ببرد» بنقل از : "فقه السنة" سید سابق .

با توجه به این توضیحات روشن شد که اجرای درست حد بر زانی و یا زانیه موجب کشتن او نخواهد شد، حتی اگر بدن نه چندان قوی داشته باشد، زیرا هدف از حد تنها تادیب و تنبیه و دیدن آن توسط دیگران است، چنانکه می فرماید : «الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلا تَأْخُذْکُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» (نور 2).

یعنی : « هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند».

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com