::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312776 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146230 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120240 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا این حدیث صحیح است : «مرد و زن زناکار را به فقر و تنگدستی بشارت ده ..».
شماره فتوى 8820

تعداد بازديد 5982

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-15

 

آیا این حدیث صحیح است : « بشر الزانی والزانیة بالفقر ولو بعد حین ». یعنی : «مرد و زن زناکار را به فقر و تنگدستی بشارت ده! هرچند که بعد از مدتی دامنگیرشان شود» .


الحمدلله،

این حدیث با این الفاظ هیچ اصلی ندارد، و هیچیک از اصحاب حدیث آنرا روایت نکردند، و در هیچیک از کتابهای حدیثی معتمد نیامده است.

امام عجلونی در "کشف الخفاء" (1/286) می گوید : «سخاوی در کتاب "مقاصد الحسنه" در مورد حدیث (بشر القاتل بالقتل : قاتل را به کشته شدن مژده بده) گفته : آنرا نمی شناسم . البته آنچه بر سر زبانها مشهور شده - علاوه بر عبارت سابق - این اضافه را هم دارد : (والزانی بالفقر ولو بعد حین : و زناکار را به فقر مژده بده هرچند بعد از گذشت زمانی باشد) که این هم صحت ندارد، هرچند واقع امر بر آن گواهی می دهد».

و شیخ احمد عامری در کتاب "الجد الحثیث" (73) گفته : «اصلا حدیث نیست».

البته احادیث دیگری در همین معنا وارد شده اند، اما آنها نیز صحیح نیستند، مثل حدیث ابن عمر رضی الله عنه که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : « الزنا یورث الفقر». یعنی : «زنا فقر را به ارث می گذارد». این حدیث را ابوحاتم در "العلل" (1/410)، و قضاعی در "مسند الشهاب" (1/73)، و ابن عدی در "الکامل" (6/432)، و بیهقی در "شعب الإیمان" (4/363) از طریق (ماضی بن محمد عن لیث بن أبی سلیم عن مجاهد عن ابن عمر ) روایت کرده اند.

ابوحاتم بعد از روایت حدیث فوق گفته : «این حدیث باطل است، و ماضی بن محمد را نمی شناسم».

و ابن حبان در "المجروحین" (2/237) حدیث لیث بن أبی سلیم را منکر دانسته است.

و ابن عدی در "الکامل" (8/183) گفته : (حدیث) غیر محفوظ است.

و ذهبی در "المیزان" (3/423) گفته : منکر است.

و علامه البانی در "السلسلة الضعیفة" (140) گفته : حدیث باطل است.

احادیث دیگری وارد شده اند در این معنا که زن شر و آفت را به ارث می گذارد که همگی آنها موضوع و منکر اند، برای مشاهده آنها به کتاب "السلسلة الضعیفة" (1/270-274) مراجعه کنید.

البته بدیهی است که گناه و معصیت چیزی جز مصیبت و بلا را بدنبال ندارد، چنانکه الله متعال می فرماید : « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ » (روم 41). یعنی : « فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‏اند آشکار شده است؛ خدا می‏خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق)بازگردند».

و می فرماید : « وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ » (شوری 30).

یعنی : « هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده‏اید، و بسیاری را نیز عفو می‏کند».

و به سبب گناهان و معاصی، انسان از رزق و خیر محروم خواهد شد، حتی زمین نیز به سبب آن از باران محروم خواهد شد، از عبدالله بن عمر رضی الله عنهما روایت شده است که : پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما روی کرد و فرمودند : « یَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِینَ خَمْسٌ إِذَا ابْتُلِیتُمْ بِهِنَّ وَأَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ تُدْرِکُوهُنَّ : لَمْ تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ فِی قَوْمٍ قَطُّ حَتَّی یُعْلِنُوا بِهَا، إِلَّا فَشَا فِیهِمْ الطَّاعُونُ وَالْأَوْجَاعُ الَّتِی لَمْ تَکُنْ مَضَتْ فِی أَسْلَافِهِمْ الَّذِینَ مَضَوْا، وَلَمْ یَنْقُصُوا الْمِکْیَالَ وَالْمِیزَانَ إِلَّا أُخِذُوا بِالسِّنِینَ وَشِدَّةِ الْمَئُونَةِ وَجَوْرِ السُّلْطَانِ عَلَیْهِمْ، وَلَمْ یَمْنَعُوا زَکَاةَ أَمْوَالِهِمْ إِلَّا مُنِعُوا الْقَطْرَ مِنْ السَّمَاءِ وَلَوْلَا الْبَهَائِمُ لَمْ یُمْطَرُوا، وَلَمْ یَنْقُضُوا عَهْدَ اللَّهِ وَعَهْدَ رَسُولِهِ إِلَّا سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ عَدُوًّا مِنْ غَیْرِهِمْ، فَأَخَذُوا بَعْضَ مَا فِی أَیْدِیهِمْ، وَمَا لَمْ تَحْکُمْ أَئِمَّتُهُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَیَتَخَیَّرُوا مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ بَأْسَهُمْ بَیْنَهُمْ » ابن ماجة (4019) وحسنه الألبانی .

یعنی : « ای گروه مهاجرین پنج چیز هست که از خدا می خواهم آن را نبینید و در میانتان شایع نشود و به خدا پناه می برم که آنرا دریابید : اول : هرگاه فحشا در ملتی شایع شد و آنرا آشکار سازند طاعون و قحطی و گرسنگی در میان آن ملت پیش می آید که در گذشتگانشان نبوده، دوم : و چون در پیمانه وزن و ترازو کم کنند دچار گرانی قلت نفقه و ستم سلطان بر خود می شوند، سوم : اگر زکات مال و داراییهایشان را پرداخت نکنند، از نعمت و رحمت باران محروم می گردند و اگر به خاطر حیوانات و چهارپایان نباشد هیچ بارانی در سرزمینشان نخواهد بارید، چهارم : اگر پیمان خدا و پیامبرش را بشکنند، خداوند دشمنی بیگانه را برآنها چیره می سازد تا هرچه داشته باشند از آنها بگیرد، و پنجم  چون پیشوایانشان براساس کتاب خدا عمل نکنند وآن چه را که خدا فرو فرستاده برتر ندانند، خداوند آسیب و زیانشان را در میان خودشان می اندازد».

پس دور از انتظار نیست که خدای متعال انسان زناکار را به فقر مبتلاء کند تا عقوبتی بر گناهش شود.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com