::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

سه هفته است حامله شده و شوهرش تهدید کرده که اگر سقط نکند او را طلاق می دهد
شماره فتوى 8844

تعداد بازديد 5981

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-21

 

من ازدواج کردم و دو بچه دارم، بتازگی به رغم احتیاط زیاد سه هفته است که دوباره باردار شدم شوهرم از من خواسته بود که مراقب باشم دوباره حامله نشوم، و حال که این اتفاق افتاده او به تندی آنرا رد کرد و مرا تهدید نمود که اگر جنین را سقط نکنم مرا طلاق خواهد داد، لطفا مرا راهنمایی کنید.


الحمدلله،

گروهی از علماء سقط جنین قبل از چهل روزگی آنرا جایز دانستند، چنانکه رملی شافعی می گوید : «راجح آنست که سقط جنین بعد از دمیده شدن روح مطلقا حرام است، اما قبل از آن زمان جایز است» "نهایة المحتاج" (8/443).

و ابن رجب حنبلی در "جامع العلوم والحکم" می گوید : «یاران ما (حنابله) تصریح کردند که هرگاه جنین به مرحله علقه (خون بسته زالوگونه) رسید، دیگر برای زن جایز نیست آنرا سقط کند؛.. برخلاف نطفه (که جایز است)».

و نگاه کنید به "فتح القدیر" (3/401) از کتب حنفیه که مولف موافق این رأی است.

و اما مالکیه گفتند : مطلقا جایز نیست، حتی بعضی از فقهای حنفی و شافعی و حنبلی هم همین رأی را دارند، ولی بعضی از فقهاء جواز سقط جنین را با وجود عذر شرعی جایز دانسته اند.

 نگاه به : "الموسوعة الفقهیة الکویتیة" (2/57).

شورای هیئت علمای بزرگ (سعودی) در این باره چنین گفتند :

«1- اسقاط حمل در مراحل مختلف آن جز با مجوز شرعی و در موقعیت‌های بسیار حساس، جایز نمی‌باشد.

2- اگر جنین در مرحله اول شکل گیری ـ چهل روز اول ـ باشد، و در سقط آن مصلحتی شرعی و یا دفع ضرری نهفته بود، سقط آن جایز است. اما سقط آن در این مدت به دلیل ترس از سخت بودن تربیت وی، یا ترس از بجا آوردن و فراهم نمودن معیشت زندگی و آموزش وی در حال و آینده، یا به خاطر عدم علاقه زن و شوهر به داشتن فرزند بیشتر باشد؛ در همه این صورتها جایز نیست». بنقل از : الفتاوی الجامعة (3/1055).

با توجه به این مطالب؛ اگر ترسیدید که در صورت تداوم بارداری شوهرتان شما را طلاق دهد، و تهدید او جدی باشد، ایرادی ندارد که جنین پایین چهل روز را سقط کنید.

شیخ محمد بن ابراهیم – مفتی اسبق – می گوید : «.. باتوجه به آنچه گفتیم بنظر می رسد که انداختن نطفه (جنین کمتر از چهل روز) جایز باشد، دلیل و علت آنهم واضح است، و اما مدت زمان جواز انداختن نطفه تا چهل روزگی است» "فتاوی الشیخ محمد بن إبراهیم" (11/135).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com