::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم نگاه کردن به دختران نابالغ و مصافحه با آنها
شماره فتوى 8912

تعداد بازديد 5983

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-06

 

در مورد دخترانی که هنوز به بلوغ جسمی نرسیده اند؛ چه وقت نباید به آنها نگاه کرد و دست داد؟ در کدام سن ؟


الحمدلله،

اولا : اهل علم اتفاق نظر دارند که نگاه کردن به دختران خردسال و مصافحه با آنان اگر همراه با شهوت و لذت باشد، حرام است.

دوما : اما اگر توأم با شهوت و لذت نباشد؛ در آنصورت : بعضی از فقهاء حدی را بیان کرده اند که معمولا دختر در آن حد موجب تحریک شهوت می شود، هرگاه به این حد رسید پس نگاه کردن به وی و مصاحفه با او جایز نیست، و اگر به این حد نرسیده باشد – که موجب برانگیخته شدن شهوت شود – ایرادی ندارد به او نگاه کرد و یا دست داد، و آنچه گفتیم مذهب مالکیه و رأی صحیح تر نزد شافعیه است.

ولی حنفیه و حنابله گفتند : هرگاه دختر خردسال به سن ده سالگی رسید، پس عورت او بمانند عورت زن بالغ است که هم باید خود را بپوشاند و هم نگاه کردن و لمس و مصافحه او جایز نیست.

در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «حنفیه معتقدند که تا ده سالگی عورت کودک – چه دختر باشد یا پسر –  مغلظه است، و عورت او بعد از ده سالگی بمانند عورت افراد بالغ است (هرچند بالغ نشده باشد) ..

و رأی صحیح تر نزد شافعیه : جواز نگاه کردن به دختر خردسالی است که برانگیزاننده شهوت نیست، زیرا او در این حد مظنه شهوت نیست، بجز نگاه کردن به فرج که جایز نیست.

و حنابله گفتند : اگر دختر خردسال در سن ده سالگی باشدف عورت او در نزد مردهای بیگانه تمام بدنش است» "الموسوعة الفقهیة الکویتیة" (31/52).

و نگاه کنید به : "حاشیة ابن عابدین" (1/407، 408) ، "البحر الرائق" ابن نجیم حنفی (1/285) ، "مغنی المحتاج" (3/130) ، "حاشیة العدوی" (1/185، 336) ، "کشاف القناع" (1/266) ، "المغنی" (7/462) .

علامه ابن عثیمین – از فقهای معاصر – رأی شوافع را برگزیده، ایشان گفتند : «عورت دختر خردسال حکمی ندارد، و بر او واجب نیست که صورت و گردن و دست و پایش را بپوشاند، و لازم هم نیست او را به آن ملزم ساخت، لیکن هرگاه به حدی رسید که شهوت مردان را تحریک کند پس برای دفع فتنه و شر حجاب کند، و البته این (حد) در مورد افراد مختلف متفاوت است، بعضی از آنها زودتر (از بقیه) رشد می کنند و بعضی بلعکس».

برای توضیحات بیشتر به فتوای (5242) مراجعه کنید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com