::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

دختر تهدید کرده که حجاب نمی پوشد وگرنه به خودش صدمه می زند!
شماره فتوى 8914

تعداد بازديد 5986

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-06

 

من و شوهرم افرادی پایبند به احکام ئین هستیم، دخترمان 14 سال سن دارد که از دوسال پیش حجاب می پوشد، اما اکنون حجاب نمی پوشد و ما را تهدید کرده که اگر او را به حجاب ملزم کنیم به خودش صدمه می زند! این درحالیست که من و پدرش همیشه از طریق گفتگو و توجیه با او رفتار کردیم و از خشونت یا جدل استفاده نکرده ایم.


الحمدلله،

از الله متعال مسئلت داریم که دخترتان را هدایت فرماید و احوالش را اصلاح کند و او را از شر وسوسه نفسانی و شیطانی در درگاه خود پناه دهد. بدون تردید آنچه بیان کردید مصیبت بزرگی است که ممکن است بر اولاد مسلمان وارد شود، مصیبتی که البته نیاز به صبر و علاج نیکو دارد، خدای متعال شما را در این راه یاری دهد.

بر پدر واجب است که دخترش را به پوشش حجاب امر کند، پوشش حجاب بر دختر بالغ واجب است، و نباید بدون اجازه پدرش از خانه بیرون رود، پدر قبال اعضای خانواده مسئول است، الله متعال می فرماید : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ» (تحریم 6). یعنی : « ای مومنان! خود و فرزندان تان را از آتشی که مواد سوختی آن، انسانها و سنگ ها هستند، برهانید».

و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند : « کُلُّکُمْ رَاعٍ وَکُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ .... وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِی أَهْلِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ وَالْمَرْأَةُ رَاعِیَةٌ فِی بَیْتِ زَوْجِهَا وَمَسْئُولَةٌ عَنْ رَعِیَّتِهَا» بخاری (893) ومسلم (1829).

یعنی : «هر کدام از شما نگهبانید و مسئول افراد تحت فرمان خویش هستید .. مرد بر خانواده خود و زن در خانه شوهر (و فرزندش) مسئول است».

بر پدر لازمست که در این مورد جدی باشد و سهل انگاری ننماید، زیرا حجاب واجب است و نبایستی در امر واجب تساهل نمود، و بایستی مانع از آن شود که دخترش بدون حجاب از خانه بیرون رود.

اما اگر دختر تهدید کند که در صورت اجبار بر آن به خود آسیب می رساند، و این تهدید حقیقی باشد بگونه ایکه گمان غالب بر آن باشد که او آسب جدی به خود وارد می کند و یا بفکر فرار از خانه و ترک منزل است، در اینحالت بر والدین کافیست که او را توجیه و نصیحت کنند، و با او رفتار خوبی داشته باشند و وی را بر انجام اعمال صالحه ترغیب کنند و اسباب تقویت ایمانش را فراهم سازند و محبت خدا و پیامبرش صلی الله علیه وسلم را در قلب دختر خود بکارند، امید است که اینها موجب شوند که او حجاب بپوشد.

و شایسته است که رفقای صالح و درستکاری در اطراف دختر باشند، چرا که گاهی تاثیر رفقاء و دوستان از والدین هم بیشتر است، همچنین می توان از افرادی که با او رابطه خوب و نزدیکی دارند خواست تا وی را نصیحت کنند، شاید شبهه ای در ذهنش ایجاد شده که نیاز داشته باشد فرد دانایی به آن پاسخ گوید و شبهه را از ذهن و رفع کند، و یا از خطیر بودن بی حجابی و تبرج غافل مانده است، در هرحال او مرتکب دو گناه بزرگ شده است : عقوق والدین، و ترک حجاب.

ضمنا برای ایشان دعا کنید، خصوصا در اوقاتی که اجابت دعا نزدیکتر است، و بدانید که هدایت در دست او تعالی است..

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com