::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا زن مسلمان در نزد زنان کافر باید حجاب داشته باشد؟
شماره فتوى 8915

تعداد بازديد 5967

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-06

 

به من گفتند که زن مسلمان باید در نزد زنان کافر حجاب داشته باشد، آیا من که مادر شوهرم غیر مسلمان هست باید نزد او حجاب داشته باشم؟


الحمدلله،

علماء درباره حکم برداشتن حجاب نزد زن کافر اختلاف رأی دارند؛ و سبب اختلاف آنها، اختلاف در برداشت آنان در این آیه سوره نور است : « َلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ .. أَوْ نِسَائِهِنَّ ..» (نور 31). یعنی : « و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان .. یا زنان هم‏کیششان ..».

سه تفسیر در مورد اینکه منظور از « زنان هم‏کیششان» چه زنانی هستند، وارد شده است :

1- منظور زنان مسلمان است.

2- تمامی زنان چه مسلمان باشند یا غیر مسلمان .

3- در نزد زنان مسلمان واجب نیست حجاب کنند ولی مستحب است.

(جمهور فقها برآنند که‌ بر زن‌ مسلمان‌ نمایان‌ ساختن‌ چیزی‌ از جسمش‌ ـ بجز روی‌ و هردو کف‌ دستش‌ ـ در نزد زن‌ کافر جایز نیست‌ تا زن‌ کافر محاسن‌ و زیبایی‌هایش‌ را برای‌ شوهرش‌ یا دیگران‌ توصیف‌ نکند بنابراین‌، زن‌ کافر نسبت‌ به‌ زن‌ مسلمان ‌همچون‌ مرد بیگانه‌ است‌).

رای راجح – والله اعلم – اینست که زن مسلمان می تواند در نزد زن کافر حجاب نداشته باشد، مگر آنکه بترسد از اینکه آن زن کافر اوصاف و زیبایی های او را نزد شوهرش (یعنی شوهر زن کافر) و یا مرد بیگانه دیگری بازگو کند، در اینحالت بایستی در نزد او حجاب داشته باشد تا مانع آن شود، و در این مورد فرقی بین زن کافر با زن مسلمان فاسق وجود ندارد.

دلیل ترجیح این قول حدیث عایشه رضی الله عنها است که روایت می کند : زنی یهودی نزد من آمد و چیزی خواست و  به من گفت: خداوند تو را از عذاب قبر، نجات دهد...

به روایت بخاری ( 1007 ) ومسلم ( 584 ) .

علامه ابن باز می گوید : «رعایت حجاب نزد زنان غیر مسلمان واجب نیست، آنها نیز مانند سایر زنان هستند» " فتاوی المرأة المسلمة " ( 2 / 582 ).

به فتوای علماء هیئت دائمی افتاء در (2675) هم مراجعه کنید.

البته زن مسلمان به اندازه ای می تواند بدنش را ظاهر کند که در نزد محارمش – غیر شوهر – ظاهر می کند، که عبارتند از : اعضای وضوء و مواضع زینت .

علامه ابن عثیمین می گوید : « زن می تواند در نزد محارم خود : صورت و سر و گردن و دو کف دست و ساعد و پاها و ساق پا را ظاهر کند ولی بقیه بدنش را بپوشاند» " فتاوی المرأة المسلمة " ( 1 / 417 ) .

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com