::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم رفتن زن به بازار بتنهایی و بدون محرم
شماره فتوى 8919

تعداد بازديد 6187

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-07

 

من ازدواج کردم و و چون شوهرم وقت محدودی دارد نمی تواند به بازار رود و مایحتاج خانه را تهیه کند، آیا من می توانم خودم و یا بهمراه زنان دیگر به بازار بروم و خرید کنم؟


الحمدلله،

اگر بازار در داخل شهر باشد در آنصورت وجود محرم همراه زن لازم نیست، چون رفتن به بازار داخل شهر سفر محسوب نمی شود که وجود محرم لازم باشد، زنان در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم بدون محرم به بازار می رفتند، و پیامبر صلی الله علیه وسلم به آنها اجازه می داد که در صورتی که نیازهایشان مبرم بود بیرون روند، و می فرمود : «إِنَّهُ قَدْ أُذِنَ لَکُنَّ أَنْ تَخْرُجْنَ لِحَاجَتِکُنَّ». یعنی : «همانا به شما اجازه داده شده است که برای نیازهای خود، بیرون بروید» بخاری (4795).

اما لازمست که با اجازه و رضایت شوهرش بیرون رود، هرچند برای زن مسلمان بهتر آنست که بقدر امکان بیرون رفتن خود را بکاهد، و هرگاه بازار از وجود افراد منحرف و بی اخلاق در امان نبود کسانی که مزاحم زنان می شوند، در اینحالت بدون محرم بیرون نروند.

علامه ابن عثیمین می گوید : «بر انسان واجب است بر محارم خود غیرت داشته باشد، بر زنان و دختران و خواهرانش و حتی مادرش، و بسیار حریص باشد که زن بتنهایی بیرون نرود، خصوصا اگر جوان باشد و قصد بازار کند که مملو از مردان است، این بر خود زن و بقیه نیز خطر دارد، چرا که زن هم به فتنه می افتد و هم دیگران را بفتنه می اندازد، لذا در اینحال بایستی همراهی داشته باشد» "اللقاء الشهری" (48/20).

و از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : حکم رفتن زن به بازار برای رفع حاجاتش با وجود حجاب کامل چیست؟ چون کسی وجود ندارد حاجات او را فراهم کند بجز مرد (خانه) ولی او نمی داند که نیاز خانه و زنان چیست، و اگر بدون رضایت شوهر بیرون رود حکم آن چیست؟

پاسخ دادند : «اگر امر آنگنه باشد که بیان شد، و شوهر به زن اجازه دهد تا نیازهایش را تهیه کند، و غیر از او (یعنی زن) کسی نبود که آنها را برآورده کند، پس ایرادی ندارد، وگرنه بهت آنست که در منزل بماند و برای کارهای غیر ضروری بیرون نرود» "فتاوی اللجنة الدائمة" (19/370).

البته زن در هنگام بیرون رفتن از خانه بایستی حجاب کامل داشته باشد و از معطر ساختن خود پرهیز کند، و توصیه می کنیم بهمراه شوهر خود به بازار روید، یعنی هرگاه ایشان وقت فراغت داشت - مثلا در آخر هفته - با او بیرون روید و نیازمندیهای خود و خانه را تهیه کنید، و اگر احیانا در طول هفته نیاز ضروری به چیزی ایجاد شد که امکان تاخیر آن وجود نداشت بشرطیکه شوهرتان اجازه داد می توانید با رعایت شروط سابق بیرون رفته و بازگردید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com