::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

چرا سینه مرد عورت نیست درحالیکه زنان را به فتنه می اندازد؟
شماره فتوى 8923

تعداد بازديد 6035

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-08

 

عورت مرد مابین ناف تا زانویش است، و لذا مرد می تواند سینه اش را ظاهر کند، اما چه بسا سینه مرد بیشتر از بعضی از اعضای بدنش برای جنس مخالف جذابیت داشته باشد، پس چرا سینه جزو عورت مرد نیست؟


الحمدلله،

اینکه عورت مرد مابین ناف تا زانو است بدین معنا نیست که مرد می تواند سینه خود را نزد مردان ظاهر کند چه رسد به اینکه نزد زنان ظاهر نماید، اگر سینه جزو عورت نیست اما ظاهر کردن آن خلاف مروئت و مردانگی است، و از عادت افراد فاسق است.

 باید دانست که : هرگاه شیء مباحی مفسده ای بدنبال داشته باشد، به دلیل آن مفسده انجام آن منع خواهد شد، بنابراین اگر ظاهر کردن سینه مرد سبب فتنه و یا باز کردن باب شر و گناه شود، به دلیل این نتایج منع می شود.

و نگاه کردن زن به مرد بیگانه زمانی جایز است که خوف فتنه درکار نباشد و از روی شهوت نگاه نکند.

و اما لباس برای احکام متعددی تشریع شده است از جمله : سازگاری با فطرت بشر، زینت و آراستگی، حفاظت از جسم در مقابل گرما و سرما، پوشاندن عورت از نگاه دیگران ..

وقتی الله متعال بر بندگانش منت نهاد و لباسی برایشان آفرید تا عورتهایشان را بپوشاند، لباس دیگری را متذکر می شود که مهم تر و ارزشمندتر از این لباس است و آن لباس تقواست؛ می فرماید : « یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشاً وَلِبَاسُ التَّقْوَی ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ * یَا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمْ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنْ الْجَنَّةِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا» (أعراف 26 - 27).

یعنی : « ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می‏پوشاند و مایه زینت شماست؛ اما لباس پرهیزگاری بهتر است! اینها (همه) از آیات خداست، تا متذکّر (نعمتهای او) شوند. ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتهایشان‌ را بر آنان‌ نمایان‌ کند».

علامه عبدالرحمن سعدی در تفسیر آن می گوید : « .. سپس با بیان اینکه دو نوع لباس را برای آنان فراهم نمود؛ لباس ضروری و لباس تجمل و آرایش، و نیز با بیان اینکه دیگر اشیاء را از قبیل غذا و آب و مرکب و نکاح و غیره را برایشان فراهم نمود، و اینکه نعمات لازم و ضروری را برای آنان فراهم کرد، و مکمل آنها را نیز فراهم نمود بر آنان منت گذاشت، و برایشان بیان کرد که این نعمات ذاتا هدف نیستند، بلکه خداوند آنها را آفریده است تا در راستای عبادت و طاعت او از آنها بهره گیرند. بنابراین فرمود: « وَلِبَاسُ التَّقْوَیَ ذَلِکَ خَیْرٌ» و لباس پرهیزگاری از لباس ظاهری برتر است. زیرا لباس پرهیزگاری همواره همراه بنده خواهد بود، و کهنه نمی شود، و از بین نمی رود، و آن لباس زیبایی قلب و روح است ولی لباس ظاهری فقط مدتی عورت را می پوشاند، و یا برای زیبایی انسان است و غیر از این فایده ای دیگر ندارد.

نیز به فرض نبودن این لباس، عورت ظاهری انسان آشکار می شود که ظاهر شدن آن در صورت ناچاری و ضرورت زیانی ندارد، ولی اگر لباس پرهیزگاری وجود نداشته باشد عورت درونی انسان نمایان می گردد و خوار و رسوا می شود» "تفسیر السعدی" ( ص 248 ).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com