::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم تغییر رنگ پوست با انجام عمل جراحی یا مصرف ادویه
شماره فتوى 8934

تعداد بازديد 5986

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-10

 

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : اخیرا موادی بکاربرده می شود که (رنگ پوست) زن تیره را روشن تر می گرداند، آیا زن آنرا مورد استفاده قرار دهد؟ یا اینکه استفاده از آن مواد حرام و از باب تغییر خلقت است؟


الحمدلله،

«آری، مادام که رنگ پوست را بصورت ثابت و مداوم تغییر دهد استفاده از آن حرام است، زیرا این کار شبیه خالکوبی است، درحالیکه در حدیث (صحیح) آمده که : «لَعَنَ النبی صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ الْوَاشِمَةَ وَالْمُسْتَوْشِمَةَ». یعنی : « پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم زنی را که خالکوبی می کند و یا خواهان آن باشد را لعن کردند» بخاری و مسلم.

اما اگر هدف از آن برای برطرف کردن عیبی باشد، مثلا در پوست او لکه سیاه زشتی باشد، و بخواهد از ماده ای برای زدودن آن استفاده کند، این ایرادی ندارد. پس باید فرق بین استعمال مواد بقصد زیبایی با استفاده از آنرا بقصد ازاله عیب را بدانیم، پیامبر صلی الله علیه وسلم به یکی از اصحاب خود که در جنگ بینی اش را از دست داده بود اجازه داد که بجای آن یک بینی از جنس طلا بگذارد تا عیب بوجود آمده را برطرف کند، در همانحال کسی را که (بقصد زیبایی) بین دندانهایش فاصله می اندازد تا بینشان شکاف ایجاد شود را مورد لعن قرار دادند، اما اگر فرض شود ردیف دندانها نامرتب باشد؛ بعضی از دندانها جلو آمده و بعضی رو به عقب ایستاده باشند بگونه ایکه منظر دندان را زشت و بدترکیب کرده باشد، در اینحالت ایرادی ندارد که راهی را برای مرتب کردن دندانهایش بکار گیرد» "فتاوی نور علی الدرب".

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com