::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7313005 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170148539 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120245 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

استفاده از خالکوبی (تاتو) برای برطرف کردن عیب ابرویی که بر اثر حادثه آسیب دیده باشد
شماره فتوى 8951

تعداد بازديد 6045

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-17

 

در سن هفت سالگی دچار حادثه ای شدم که بر اثر آن قسمتی از ابرویم عیب دار شد، یعنی در آن قسمت مویی باقی نمانده و اکنون بدون موست، پزشک متخصص به من گفت که کاشت مو را فقط برای سر انجام می دهند نه ابروها، پزشک دیگری به من پیشنهاد کرد که از تاتوی دائم استفاده کنم، اما می دانم که خالکوبی دائم حرام است، رأی شما در این باره چیست؟ آیا برای علاج عیب نیز حرام است؟


الحمدلله،

اگر خالکوبی بقصد برطرف کردن عیب عارضی بر بدن باشد، عیبی که مثلا بر اثر آتش سوزی یا بیماری یا تصادف و غیره بوجود آمده باشد، بنظر می رسد که بدون ایراد است.

زیرا از رسول خدا صلی الله علیه وسلم روایت است که ایشان : « لَعَنَ الْوَاشِمَةَ وَالْمُوتَشِمَةَ إِلَّا مِنْ دَاءٍ» مسند أحمد (1123) و نسائی (5104) وصححه الألبانی فی صحیح النسائی .

یعنی : «پیامبر صلی الله علیه وسلم زنی که خالکوبی کند و کسی که خواهان آن است را لعن و نفرین کردند، مگر بخاطر (معالجه) بیماری باشد».

و باز امام احمد در مسند خود به شماره (3935) از ابن مسعود رضی الله عنه روایت کرده که گفت : «سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَهَی عَنْ النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ وَالْوَاصِلَةِ وَالْوَاشِمَةِ إِلَّا مِنْ دَاءٍ». یعنی : «شنیدم که رسول خدا صلی الله علیه وسلم از گرفتن ابرو، و باریک کردن دندانها، و پیوند زدن مو، و خالکوبی نهی کردند مگر به دلیل بیماری باشد».

علامه احمد شاکر در تحقیق خود بر مسند احمد گفته : اسناد آن صحیح است. همچنین محققین مسند (شعیب أرنؤوط و همکارانش) گفتند : اسناد آن قوی است.

بنابراین استفاده از خالکوبی دائم یا موقت برای برطرف کردن عیب عارضی بر ابرو جایز است، و یا رنگ مکان آسیب دیده با رنگی مشابه رنگ موی ابرو .. البته به شرطیکه با استعمال مواد شیمیایی ضرری بر شخص وارد نشود، زیرا بسیاری از پزشکان گفتند خالکوبی مسبب امراض پوستی است.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com