::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7062302 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169304621 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119353 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

بر بدنش نشان صلیب و تصویر مریم را خالکوبی کرده و اکنون بعد از توبه توانایی زدودنش را ندارد
شماره فتوى 8955

تعداد بازديد 5871

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-17

 

برادری اسلام آورده و او در دوران جاهلیت خالکوبی کرده بود، تصویر مریم و صلیب، او اکنون می پرسد که اگر جایز است آنرا با خالکوبی دیگری جایگزین کند، چون قدرت مالی برای ازاله آنرا ندارد، و یا اینکه این اشکال را دست نزند؟ و آیابر نزدیکان و دوستان او لازمست پولی جمع آری کنند تا او بوسیله آن خالکوبیش را پاک کند؟


الحمدلله،

بر مسلمانی که خالکوبی دارد یا خالکوبی انجام داده واجب است آنرا از روی بدنش پاک کند و بردارد، حتی اگر بوسیله عمل جراحی باشد، مگر آنکه برداشتن آن منجر به تلف شدن عضو شود و یا بصورت فاحشی آنرا زشت نما و مشوه کند، هرگاه چنین ترسی درکار بود پس مکلف به پاک کردن آن نیست و توبه کفایت می کند.

امام نووی می فرماید : «خالکوبی بر فاعل که با اختیار خود آنرا انجام می دهد و همینطور بر مفعول که با درخواست وی بر او انجام می شود، حرام است، گاهی ممکن است بر دختری کوچک و نابالغ خالکوبی انجام شود که در اینجا فقط فاعل گناهکار است و گناهی بر دختر نیست، زیرا در آنوقت مکلف نیست.

یاران ما (شافعیه) گفتند : موضعی که خالکوبی شده نجس می شود، پس اگر پاک کردن آن بوسیله علاج ممکن باشد در اینحالت واجب است پاک شود، اما اگر جز با ایجاد جراحت و برش ممکن نبود، در آنصورت : اگر ترس تلف شدن جان یا عضو یا کارایی عضوی درکار بود و یا موجب عیب فاحشی در عضو بیرونی شود، در اینحالت پاک کردن آن واجب نیست و اگر (اثر آن) پیدا بود گناهی بر او نیست، ولی اگر از بروز این احتمالات و مانند آن ترسی نباشد، ملزم به زدودن آنست و اگر تاخیر کند دچار معصیت می شود، و فرقی ندارد که زن باشد یا مرد».

" شرح مسلم " ( 14 / 106 ) .

بنابراین به این برادر که خدای متعال وی را هدایت نموده، گفته می شود : بر او واجب است (که بعد از توبه) خالکوبی های روی بدنش را پاک کند، خصوصا که اشکال خالکوبی او بر دو هیئت محرم نیز هست، یعنی تصویر ذی روح و صلیب که هر دو حرام اند، ابتدا در جستجوی راههای کم هزینه و آسانتر برای این هدف باشد که توانایی تحمل آنرا داشته باشد، و بدون آنکه ضرری به او یا دیگران وارد آید، اگر چنین راهی نیافت و پاک کردن این خالها مستلزم تلف شدن یا ناقص شدن عضوی شود و یا عیب فاحشی ایجاد کند، در آنصورت ملزم به پاک کردن آن نیست، و یا اگر نیاز به انجام عمل جراحی داشت که هزینه مالی آنرا نداشت باز ملزم به برداشت خالها نیست، و ان شاء الله توبه برایش کافی باشد، و در عوض در چوت امکان محل خالکوبی را بپوشاند، (زیرا الله متعال کسی را بیشتر از حد توانش مکلف نمی گرداند).

از علماء هیئت دائمی افتاء درباره زدودن خالکوبی با شکل قلب و تیر سوال شد؛ هرگاه نیاز به انجام عمل جراحی باشد و شخص مجبور باشد که نزدیک به پانزده روز در بیمارستان بستری شود..

پاسخ دادند : «هرگاه برای پاک کردن خالکوبی نیاز به آنچیزی بود که شما ذکر کردید؛ در آنصورت ملزم به پاک کردن خالکوبی مذکور نیست .. و باید نسبت به آنچه انجام داده اند توبه کنند..» " فتاوی اللجنة الدائمة " ( 24 / 102 ، 103 ).

اما اگر مجالی برای پاک سازی خالکوبی باشد، معتقدیم که بر برادران و اطرافیان او لازمست تا وی را برای خلاص شدن از آن منکر و تصاویر روی بدنش مساعدت کنید، پیامبر صلی الله علیه وسلم تصاویر را محو می کرد و صلیب را می شکاند، پس شما برادران هریک به اندازه توانش او را یاری دهد، امید است پاداش و ثواب این همیاری را از دست ندهید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com