::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869635 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222625 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

وجود چه تصاویری در داخل خانه جایز است؟
شماره فتوى 8970

تعداد بازديد 5842

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-20

 

از جناب علامه عبد العزیز ابن باز سوال شد : وجود کدامیک از انواع تصاویر در خانه جایز نیست؟


الحمدلله،

«تصاویری که بر در و دیوار آویزان شده اند، و یا بر روی پرده های نصب شده بر در و پنجره هستند، یا قاب گرفته شده باشد، این تصاویر جایز نیستند. اما اگر تصویر بر فرش زیر پا باشد، یا بر روی بالش و تختی که روی آن می نشینند باشد، و یا بر پشتی باشد، این تصاویر بلا مانع هستند، زیرا تصاویر آن مورد اهانت و بی احترامی قرار می گیرند، و (در حدیث) ثابت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم پرده ای را (بر در حجره) عایشه دید که بر آن تصاویری وجود داشت، خشمگین شد و دستور داد آنرا بردارد، عایشه رضی الله عنها نیز آن پرده را برکند و از آن دو بالش تهیه کرد که پیامبر علیه الصلاة والسلام بر آن تکیه می داد.

و همچنین از حدیث ابوهریره رضی الله عنه ثابت شده که : جبرئیل علیه الصلاة والسلام به ملاقات پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد، وقتی رسید دید که در خانه مجسمه و پرده ای تصویردار وجود دارد و همینطور سگی که پیامبر صلی الله علیه وسلم از وجود آن آگاه نبود، جبرئیل متوقف شد و داخل خانه نشد و دلیل آنرا به پیامبر صلی الله علیه وسلم اطلاع داد، و به وی فرمود : « فَمُرْ بِرَأْسِ التِّمْثَالِ الَّذِی فِی الْبَیْتِ یُقْطَعُ فَیَصِیرُ کَهَیْئَةِ الشَّجَرَةِ وَمُرْ بِالسِّتْرِ فَلْیُقْطَعْ فَلْیُجْعَلْ مِنْهُ وِسَادَتَیْنِ مَنْبُوذَتَیْنِ تُوطَآَنِ وَمُرْ بِالْکَلْبِ فَلْیُخْرَجْ» أبوداود (4158) وترمذی (2806).

یعنی : «برو سر مجسمه ای که در خانه است را قطع کن تا مثل شکل درخت شود، و پرده را بکن و از آن دو بالش برای نشستن و تکیه دادن بساز، و سگ را هم بیرون کن». پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز بدان امر فرمود و سگ که زیر تخت لباس حسن و حسین بود بیرون رانده شد، و دستور داد که از پرده دو بالش بسازند، و همچنین سر مجسمه را قطع نموده و آنگاه جبرئیل علیه الصلاة والسلام داخل شد» "فتاوی نور علی الدرب" (1/235 ، 236) .

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com