::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن تخم پرندگان حرام گوشت مثل قرقی و شاهین
شماره فتوى 9006

تعداد بازديد 6035

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-28

 

آیا تخم پرندگانی مانند قرقی و شاهین و عقاب خورده می شوند، زیرا در بعضی از رستورانهای غیر مسلمان عرضه می شوند؟


الحمدلله،

اگر حیوان حلال گوشت باشد، تخم آن نیز حلال است، و اگر حرام گوشت باشد پس تخم آن نیز حرام است، بنابراین مهم آنست بدانیم که آیا آن حیوان یا پرنده که تخم گذاشته حلال گوشت است یا خیر؟

در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «اگر تخم از حیوان حلال گوشت در هنگام حیاتش خارج شود، و یا بعد از ذبح شرعی بیرون آورده شود، و یا بعد از مرگش بیرون آید البته در مورد حیواناتی که نیاز به ذبح ندارند مثل ماهی، در آنصورت به اجماع تخم آن خورده می شود مگر آنکه فاسد شده باشد» "الموسوعة الفقهیة" (5 /153).

و اما چون پرندگانی مثل عقاب و شاهین و قرقی حرام گوشت هستند، پس تخم آنها نیز حرام است، در حدیث صحیح از ابن عباس رضی الله عنه روایت است که گفت : «نَهَی رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ کُلِّ ذِی نَابٍ مِنَ السِّبَاعِ، وَعَنْ کُلِّ ذِی مِخْلَبٍ مِنَ الطَّیْرِ» مسلم (1934).

یعنی : «پیامبر صلی الله علیه وسلم از گوشت هر درنده‌ای که دندان نیش، و هر پرنده‌ای که چنگال داشته باشد، نهی کرده است».

علامه ابن جبرین می گوید : «باز شکاری (صقر) چون چنگال دارد (گوشتش حرام است)، و پیامبر صلی الله علیه وسلم از خوردن هر پرنده ای که چنگال (برای شکار دارد) نهی فرمودند، یعنی پرنده ای که بوسیله چنگالش غذایش را برداشته و می خورد، و یا بوسیله آن شکار می کند؛ مثل بازشکاری و شاهین و عقاب و قرقی و کرکس و امثال اینها ..».

مجلة « الدعوة » شماره 1885 ص 50 .

و باز گفتند : «تخم (حیوانی) که گوشتش خورده نمی شود؛ مثل تخم کرکس و کلاغ و حدایه (کورکور) و مشابه اینها، و همچنین ادرار و سرگین آن نجس است، و همینطور در مورد هر حیوان حرام گوشت دیگری (صدق می کند)» "شرح أخصر المختصرات".

بنابراین به دلیل آنکه گوشت قرقی و شاهین حرام است، تخم آنها نیز همان حکم را دارند.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com