::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا می تواند باقیمانده غذای کارکنان را با خود به خانه بیاورد؟
شماره فتوى 9008

تعداد بازديد 6029

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-28

 

شوهرم در یکی از شرکتها مسئول تقدیم وعده های غذایی آماده به کارکنان آنجاست، گاهی اوقات بعد از آنکه همه غذا خوردند مقداری از این وعده های غذایی بطور سالم باقی می ماند، او نیز آنها را با خود به خانه می آورد، آیا برای ما اعضای خانواده جایز است از این غذاها که شوهرم با خودش می آورد بخوریم؟


الحمدلله،

برای شوهر شما جایز نیست که از این وعده های غذایی با خود به منزل بیاورد، زیرا او در شرکت مسئولیت دارد و در قبال کاری که انجام می دهد  حقوق دریافت می کند، و نمی تواند بیشتر از آنچیزی که با شرکت قرارداد دارد بگیرد مگر آنکه مالک شرکت به او اجازه دهد.

و این وعده های باقی مانده از آن شرکت است، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «لَا یَحِلُّ مَالُ امْرِئٍ إِلَّا بِطِیبِ نَفْسٍ مِنْهُ» أحمد (20172) وصححه الألبانی.

یعنی : «مال هیچ کسی حلال نیست مگر با رضایت خاطر او».

سوالی از هیئت دائمی افتاء شد : پدرم در رستوران کار می کند، صاحب آنجا انسان بخیلی است، برای همین پدرم با مشارکت بقیه مستخدمین آنجا مقداری غذا بدون اطلاع صاحب رستوران برمی دارند، تا جائیکه پدرم در هر هفته حدود 3 کیلو گوشت بدون اطلاع با خود می آورد، من هم به پدرم گفتم : چرا اینکار را می کنید؟ به من گفت : چون صاحب رستوران آدم بخیلی است، و در حق ما کَرَم ندارد، من هم دانش آمور هستم و همچنان درس می خوانم، آیا از این غذای حرام می توانم بخورم؟

پاسخ دادند : «برای شما جایز نیست از این غذا که پدرتان بطور پنهانی و بدون اطلاع صاحب محل از رستوران برمی دارد بخورید، هرچند که مالک آنجا فرد بخیلی باشد، زیرا کارگر حقی ندارد جز دستمزدش و یا چیزی که قرارداد بسته است» "فتاوی اللجنة الدائمة" (22/336-337) .

و از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : بعد از پایان پرواز مقداری غذای اضافه از مسافرین بجا می ماند و غالبا تلف می شوند، آیا برای خدمه پرواز جایز است این غذاها را بعد از پایان پرواز (بای خود) بردارند؟ و آیا می توانم از آب و غذایی که سهم خودم است نخورم (و باخود بیاورم)؟

پاسخ دادند : «از نظر من نبایستی چیزی بردارید، زیرا بین تملیک و بین اباحه فرق است، آنها (یعنی مدیران پرواز) به شما اجازه دادند هر چه خواستید بخورید و بنوشید، اما نه اینکه به تملک خود دربیاورید، و برای همین شارع به کسی که در نخلستانی عبور می کند رخصت داده از میوه آن بخورد ولی حق ندارد با خود چیزی بیاورد، اما اگر تلف می شوند می توانید آنرا بردارید و بخورید و یا صدقه دهید» "مجموع فتاوی ورسائل ابن عثیمین" (13/825) .

اما همانطور که در ابتدا ذکر شد؛ اگر شرکت به کاری که شهرتان می کند آگاه باشد و مخالفتی نداشته باشد، ایرادی ندارد که از این وعده های غذایی با خود بیاورد.

همچنین اگر قرار باشد این وعده های غذای دور انداخته شوند و یا بنوعی تلف شوند، در این هنگام ایرادی ندارد که شوهر شما یا سایر کارمندان از این وعده های در آستانه ضایع شدن با خود بیاورند تا هدر نرود.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com