::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن حیوانات و ماهیان بصورت زنده
شماره فتوى 9009

تعداد بازديد 6008

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-28

 

 

آیا خوردن حیوان بصورت زنده جایز است؟ مثل ماهی و یا چهارپایان، لطفا با ذکر دلیل پاسخ دهید.


الحمدلله،

اولا : خوردن و یا پختن ماهی زنده نزد تمامی اهل علم نهی شده است، زیرا این امر موجب تعذیب و شکنجه ماهی است درحالیکه نیازی به آن نیست، و این کار غالبا از اشخاص متنعم و خوشگذران سر می زند که رحم و شفقت در قلوب آنها کم شده و یا اصلا چیزی از آن نمانده است.

حتی بعضی از علماء آنرا حرام می دانند، و بعضی مکروه، ولی همگی اتفاق نظر دارند که این کار مذموم و شرعا مورد نهی است.

و نزد احناف و حنابله اگر ماهی بصورت زنده گرفته شود خوردن آن جایز نیست تا آنکه بمیرد یا کشته شود؛ در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «هرگاه ماهی زنده گرفته شود، آنگونه که حنفیه و حنابله می گویند خوردن آن جایز نیست تا آنکه کشته شود یا بمیرد، همچنین پختن آن بصورت زنده مکروه است، زیرا موجب شکنجه است بدون آنکه نیازی باشد، چرا که ماهی زود می میرد و می توان منظر ماند تا می میرد (بعد طبخ نمود)» "الموسوعة الفقهیة" (5 /131).

 امام نووی می گوید : «و اگر ماهی زنده ای را ببلعد، و یا تکه ای از آنرا بکند و بخورد، و یا ملخی زنده ای را ببلعد و یا تکه از آنرا بکند (و بخورد)؛ در مورد (حکم این کار) دو رأی وارد شده است، رأی صحیح تر کراهیت آنست نه تحریم» "المجموع" (9/81) .

ابن قدامه حنبلی نیز در "المغنی" (9/315) آنرا مکروه دانسته است، زیرا موجب شکنجه ماهی است.

 

دوما : خوردن چهارپایان بصورت زنده حرام است، زیرا اگر عضوی از بدن حیوان زنده جدا شود، خوردن آن حرام است، و در حکم مردار است، به دلیل حدیث ابو واقد لیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم که فرمود : «مَا قُطِعَ مِنَ الْبَهِیمَةِ وَهِیَ حَیَّةٌ، فَهِیَ مَیْتَةٌ» أبو داود (2858).

یعنی : «عضوی که از حیوانی زنده جدا ‌شود، مردار به حساب می‌آید».

شارح سنن ابوداود در " عون المعبود " می گوید : «ابن ملک گفته : یعنی هر عضوی که قطع شود آن عضو حرام است، زیرا به دلیل زوال حیات از آن (عضو) در حکم مردار است، و آنها این عمل را در حال حیات (حیوان) می کردند و از آن نهی شدند».

و امام نووی در "شرح صحیح مسلم" می گوید : «کوهان بریده شده (از شتر) اگر قبلا نحر نشده باشد به اجماع مسلمانان حرام است، زیرا آنچه از حیوان زنده قطع شود (در حکم) مردار است».

و در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «هرگاه شکاری را زد و عضوی از آن قطع شد، و خود شکار زنده ماند و حیات مستقری داشت، آن عضو جدا شده بدون خلاف بین فقهاء حرام است، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «آنچه از حیوان در حال زنده بودنش بریده شود، مردار (و حرام) بشمار می رود»» "الموسوعة الفقهیة" (28 /130).

و علماء هیئت دائمی افتاء گفتند : «عضو قطع شده از حیوان حلال گوشت زنده جایز نیست، مانند خصی (خایه هایش) و دنبه و مانند اینها، زیرا این اعضای قطع شده در حکم مردار هستند، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : « مَا قُطِعَ مِنَ الْبَهیمَة، وهیَ حَیّةٌ، فهُوَ مَیِّتٌ». یعنی : «آنچه از حیوان در حال زنده بودنش بریده شود، مردار (و حرام) بشمار می رود» روایت ترمذی» "فتاوی اللجنة الدائمة" (22 /502) .

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com