::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

در حلال بودن گوشت شک دارد
شماره فتوى 9018

تعداد بازديد 6044

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-30

 

من و همسرم هر دو مسلمان هستیم و تلاش داریم تا جای امکان از گوشت حلال تناول کنیم، اما چون مادرم غیر مسلمان است از جایی گوشت تهیه می کند که گوشت حلال نمی فروشند، آیا خوردن غذایی که مادرم از این گوشت درست می کند بر ما حرام است؟ این درحالیست که مادرم قصد نیک دارد و اگر ما غذای او را نخوریم او آزرده خاطر می شود.


الحمدلله،

اولا : هرگاه یک شخص نصرانی یا یهودی حیوانی را ذبح کند، و بر روش ذبح او آگاه نبودیم، ولی غالب ذبایح آنجا از طریق کشتن حیوان بوسیله برق باشد و یا نام غیر خدا بر آن می بردند، در اینحالت به جهت رعایت اغلبیت خوردن آن ذبایح جایز نیست، و همینطور اگر شک داشتیم آیا حیوان را سربریدند یا با برق کشتند باز خوردن آن جایز نیست، زیرا از عدی بن حاتم رضی الله عنه روایت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم به او چنین فرمود : «إِذَا أَرْسَلْتَ کَلْبَکَ وَسَمَّیْتَ فَأَمْسَکَ وَقَتَلَ فَکُلْ ، وَإِنْ أَکَلَ فَلَا تَأْکُلْ فَإِنَّمَا أَمْسَکَ عَلَی نَفْسِهِ، وَإِذَا خَالَطَ کِلَابًا لَمْ یُذْکَرْ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهَا فَأَمْسَکْنَ وَقَتَلْنَ فَلَا تَأْکُلْ ، فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی أَیُّهَا قَتَلَ؟ وَإِنْ رَمَیْتَ الصَّیْدَ فَوَجَدْتَهُ بَعْدَ یَوْمٍ أَوْ یَوْمَیْنِ لَیْسَ بِهِ إِلَّا أَثَرُ سَهْمِکَ فَکُلْ ، وَإِنْ وَقَعَ فِی الْمَاءِ فَلَا تَأْکُلْ» بخاری (5485). وفی روایة لمسلم (1929) : «إِذَا رَمَیْتَ سَهْمَکَ فَاذْکُرْ اسْمَ اللَّهِ ، فَإِنْ وَجَدْتَهُ قَدْ قَتَلَ فَکُلْ إِلَّا أَنْ تَجِدَهُ قَدْ وَقَعَ فِی مَاءٍ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی الْمَاءُ قَتَلَهُ أَوْ سَهْمُکَ».

یعنی : «هر گاه سگ خود را به سوی شکار روانه کردی و بسم الله هم گفتی؛ اگر سگ شکار را کشت و آن را برایت نگه داشت (و خودش از آن نخورد) از آن بخور، ولی اگر سگ از آن خورد نباید از گوشت آن بخوری، چون این سگ حیوان را برای خوردن خود نگه داشته است نه برای شما، اگر سگ تو با چند سگ دیگر که بسم الله بر آنها خوانده نشده است مختلط گردیدند، و حیوانی را شکار کردند، و بعد از کشتن آنرا نگه داشتند (از آن نخوردند) نباید از گوشت آن بخوری، چون نمی‌دانی کدام یک از آنها این شکار را کشته است. و اگر بسوی شکاری، تیر اندازی کردی و بعد از یک یا دو روز، آنرا یافتی و فقط اثر تیر تو بر آن وجود داشت آنرا بخور، ولی اگر در آب، افتاده بود، آنرا نخور».

و در روایت مسلم اینگونه آمده : «هرگاه تیرت را انداختی، بسم الله بگو، اگر آنرا مرده یافتی، از آن بخور، مگر آنکه در آب افتاده باشد، (در این حالت نخور) زیرا تو نمی دانی در آب خفه شده یا بر اثر جراحت تیرت کشته شده است».

پیامبر صلی الله علیه وسلم خوردن گوشت را در حالتی که شک و تردید در شرعی بودن آن وجود دارد را حرام اعلام کردند، به این دلیل که چندین سگ با سگ شکار مختلط گردیدند و معلوم نیست کدام سگ حیوان را می گیرد، و یا شکار در آب می افتد و این احتمال درکار است که در آن خفه شده باشد.

امام نووی در "شرح صحیح مسلم" گفته : «این فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : (اگر دیدی سگ دیگری همراه سگ تو شده و حیوانی را شکار کردند، از آن نخور، چون نمی‌دانی کدام یک از آنها این شکار را کشته است) یک قاعده مهم را بیان می کند : هرگاه شکی در (نحوه) ذکات (سربریدن یا شکار) حیوان حلال گوشت وجود داشت، گوشت آن حلال نیست، زیرا اصل (در ذبایح) بر تحریم آنست، و خلافی در این نیست».

و حافظ ابن حجر در "فتح الباری" می گوید : «از این فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : (اگر شکار در آب افتاد از آن مخور) سبب منع خوردن معلوم می شود؛ زیرا در اینحالت تردید بوجود می آید که آیا تیر آنرا کشته و یا بر اثر غرق شدن در آب مرده است؟ اگر محقق شود که تیر به شکار اصابت نموده و آنرا کشته و تا بعد از کشته شدن بر اثر تیر در آب نیفتاده باشد، در اینحالت خوردن آن حلال است، نوی در "شرح مسلم" گفته : هرگاه شکار در درون آب بصورت خفه شده یافته شد، به اتفاق حرام است..».

دوما : هرگاه مادر یا غیر او گوشت حرامی آورد، تناول آن جایز نیست، زیرا الله متعال می فرماید : «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ» (مائده 3).

یعنی : «بر شما حرام است (خوردن گوشت) مردار ، خون، گوشت خوک، حیواناتی که به هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شود و به نام دیگران سر بریده شود، حیواناتی که خفه شده‌اند، حیواناتی که با شکنجه و ضربه کشته شده‌اند، آنهائی که از بلندی پرت شده و مرده‌اند، آنهائی که بر اثر شاخ‌زدن حیوانات دیگر مرده‌اند، حیواناتی که درندگان از بدن آنها چیزی خورده و بدان سبب مرده‌اند، مگر این که (قبل از مرگ بدانها رسیده و) آنها را سر بریده باشید، حیواناتی که بر روی نصب (به‌منظور تعظیم‌ و بزرگداشت و نزدیکی به آن‌) ذبح شده‌اند (همه اینها حرام اند)».

شما بایستی با مهربانی و ملاطفت علت امتناع خود از خوردن آنرا بیان کنید، و غذای دیگری از ایشان را بخورید تا او نیز احساس رضایت کند، و یا شخصا گوشت حلال تهیه کنید و به مادر خود بدهید تا از آن غذا درست کند، و سعی نمائید با براهین عقلی و ذکر فوائد گوشت حلال و زیانهای گوشت حرام ایشان را متقاعد کنید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com