::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم اشتراک در عقیقه، آیا ذبح یک گوساله برای نوزاد دوقلو کافیست؟
شماره فتوى 9024

تعداد بازديد 6034

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-31

 

آیا برای نوزاد دوقلو (پسر و دختر) می توان یک گوساله یا یک گاو بجای هر دو نفر بعنوان عقیقه ذبح نمود؟ یعنی بجای ذبح دو یا سه گوسفند یک گوساله ذبح کرد.


الحمدلله،

سنت آنست که برای تولد پسر دو گوسفند و برای دختر یک گوسفند ذبح نمود، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «مَنْ وُلِدَ لَهُ وَلَدٌ فَأَحَبَّ أَنْ یَنْسُکَ عَنْهُ فَلْیَنْسُکْ، عَنْ الْغُلامِ شَاتَانِ مُکَافِئَتَانِ، وَعَنْ الْجَارِیَةِ شَاةٌ» أبو داود (2842) وحسنه الألبانی .

یعنی : «هرکس صاحب بچه ای شد، و دوست داشت برای او ذبح کند؛ پس برای پسر دو گوسفند یکسان و برای دختر یک گوسفند ذبح کند».

جمهور علماء از جمله حنفیه و شافعیه و حنابله و بعضی از مالکیه گفتند : درست است که حیوان عقیقه گوسفند یا گاو یا شتر باشد، اما اختلاف رأی دارند که آیا مثل قربانی می توان در آن اشتراک برقرار نمود؟ مثلا یک گاو برای هفت نفر درست است؟

رأی نزدیک به صواب اینست که : مشارکت در آن صحیح نیست، و این مذهب مالکیه و حنابله است، برخلاف شافعیه که آنرا درست می دانند. نگاه به : "الموسوعة الفقهیة" (30/279).

علامه ابن عثیمین در این باره می گوید : «مشارکت در عقیقه درست نیست، مثلا نمی توان یک شتر یا یک گاو را برای دو (نوزاد به نیت عقیقه) ذبح نمود، و یا برای سه یا چهار (نوزاد) که از باب اولا درست نیست. زیرا :

اولا : (نصی از سنت) درباره شراکت در عقیقه وارد نشده است، حال آنکه مبنای عبادات بر توقیف است (یعنی نیاز به جواز کتاب و سنت دارند).

دوما : عقیقه (در واقع نوعی) فداء است (فداء : چیزی را برای رهایی خود یا دیگری دادن، فدیه)، و فداء قابل تبعیض (یعنی بخش بخش) شدن نیست، پس عقیقه فدیه نفس است، و مادام که فدیه نفس باشد؛ لازمست تنها (برای) یک نفس باشد» " الشرح الممتع " (7/500).

(بنابراین بر طبق قول صحیح تر : نمی توان یک گاو یا یک گوساله را بجای نوزاد دوقلو ذبح نمود، و بلکه برای هرکدام یک گوسفند و یا اگر توانایی دارید برای پسر دو گوسفند و برای دختر یک گوسفند ذبح کنید که مجموعا سه گوسفند خواهد بود).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com