::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

استفاده از دوایی که حاوی روغن خوک است برای مالیدن بر پوست سر
شماره فتوى 9082

تعداد بازديد 6566

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-18

 

زنی بر اثر استعمال یکسری از داروها، بیشتر موی سرش ریخته، دارویی وجود دارد که برای رشد مو بکار برده می شود اما حاوی روغن خوک و حتی مقداری از خون آنست، آیا استعمال چنین داروئی بصورت مالیدن بر پوست جایز است؟


الحمدلله،

علامه ابن عثیمین اینگونه پاسخ می دهند :

«استعمال این دواء که حاوی روغن خوک است در وقت نیاز بلا مانع است، زیرا آنچه از خوک حرام است خوردن اجزای بدنش است، چنانکه الله متعال می فرماید : «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخَنزِیرِ» (نحل 115). یعنی: «خداوند، مردار، خون، گوشت خوک را بر شما حرام کرده است». و خطاب به پیامبرش صلی الله علیه وسلم می فرماید : «قُل لاَّ أَجِدُ فِی مَا أُوْحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَی طَاعِمٍ یَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن یَکُونَ مَیْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِیرٍ» (انعام 145). یعنی : «بگو در آنچه بر من وحی شده، هیچ غذای حرامی نمی‏یابم؛ بجز اینکه مردار باشد، یا خونی که (از بدن حیوان) بیرون ریخته، یا گوشت خوک».

و از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شده که فرمودند : « إنَّمَا حَرُمَ مِنْ الْمَیْتَةِ أَکْلُهَا ». یعنی : «تنها خوردن اجزای مردار حرام شده است» به روایت دارقطنی . و ایشان اجازه دادند که از پوست مردار بعد از دباغی کردنش استفاده شود، همچنین ثابت شده که فرمودند : «إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَیْعَ الخَمْرِ، وَالمَیْتَةِ وَالخِنْزِیرِ وَالأَصْنَامِ» ، فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَأَیْتَ شُحُومَ المَیْتَةِ، فَإِنَّهَا یُطْلَی بِهَا السُّفُنُ، وَیُدْهَنُ بِهَا الجُلُودُ، وَیَسْتَصْبِحُ بِهَا النَّاسُ؟ فَقَالَ: «لاَ، هُوَ حَرَامٌ». یعنی : «خدا و رسولش، خرید و فروش شراب، بت، مردار، و خوک را حرام کرده اند» مردم پرسیدند: ای رسول خدا! در مورد چربی مردار چه می‌فرمایید؟ مردم برای چرب کردن چوب کشتیها، پوستها و برای روشنایی چراغ، از آنها استفاده می کنند. فرمود: خیر، حرام است». متفق علیه . یعنی خرید و فروش آن (چربی ها) حرام است، زیرا موضوع حدیث درباره بیع است، و صحابه رضی الله عنهم این سوال را کردند نه به این علت که حکم این چیزها را بدانند بلکه بخاطر آن پرسیدند تا ببینند که این اشیاء برای خرید و فروش جواز دارد یا خیر؟ گفتند : مردم از چربی مردار برای این کارها بهره می برند آیا فروش این (چربی ها) هم جایز نیست؟ که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : خیر، حرام است.

بر این اساس استفاده از این دواء برای مالیدن بر پوست سر – چنانکه واقعا مفیدبخش باشد – در آنصورت نیاز آنرا می طلبد، و هرگاه آنرا مرد استفاده قرار داد در وقت نماز آنرا بشوید چن چربی خوک نجس است». شیخ ابن عثیمین رحمه الله "فتاوی نور علی الدرب" .

 

نکته : لازم به توضیح است در مذهب امام شافعی فروختن پیه مردار و استفاده از بهای آن حرام است ولی به کار بردن پیه مردار برای چرب نمودن کشتیها و نرم ساختن پوست حیوانات و روشن کردن شمع و سایر مواد صنعتی جایز است، ولی جمهور علماء عقیده دارند، هرگونه استفاده از آن حرام است. امام نووی در "شرح مسلم" در توضیح حدیث فوق گفته : ضمیر هو در (لَا هُوَ حَرَام) به بیع بازمی گردد، پس معنی آن اینست : آن (چربی ها) را نفروشید که خرید و فروش آن حرام است، پس ضمیر (هو) به (انتفاع) بازنمی گردد، و این رأی شافعی و عطاء بن ابی رباح و محمد بن جریر طبری است.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com