::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7313003 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170148514 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120245 تعداد كل فتاواى ارسال شده

مقاله هاي
<
  غلو و زیاده روی در دین
 

نويسنده:سايت جامع فتاوي اهل سنت و جماعت

تعداد بازديد 41681

فرستادن به دوست 

  چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-04-29

 

غلو و زياده روي در دین

 

غلو به معني زياده روي در مدح يا ذم چيزي كه مستحق آن نيست، مي باشد. و درشرع منظور تجاوز از حدودي است كه شريعت براي بندگانش در عقيده يا عبادت قرار داده است.

 

حكم آن: غلو کردن حرام است. نصوص بر نهي و برحذر بودن از آن آمده است و بيان مي دارد كه سرانجام بد براي اهل آن در حال و آينده مي باشد. الله تعالي مي فرمايد:{يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَي اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ} ‏ ( نساء 171‏)«اي اهل كتاب در دينتان غلو نكنيد  و بر خداوند جز حق نگوييد».

 و مي فرمايد:{قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَأَضَلُّوا كَثِيرًا وَضَلُّوا عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ}(مائده 77‏) «بگو اي اهل كتاب در دينتان به ناحق غلو و زياده روي نكنيد و به دنبال هوا و آرزوي دسته اي كه پيش از اين گمراه شدند و بسياري را گمراه كردند و از راه راست منحرف شدند نرويد.»

از ابن عباسب روايت است كه رسول الله صلی الله عليه وسلم  فرمودند: «إِيَّاكُمْ وَالْغُلُوَّ فِي الدِّينِ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ الْغُلُوُّ فِي الدِّينِ»«از زياده روي و تجاوز از حد پرهيز نماييد زيرا كساني كه قبل از شما بودند به وسيله زياده روي در دين نابود شدند». مسند (1 / 347) ، و مستدرك (1 / 638) .

از ابن مسعود رضی الله عنه روايت است كه رسول الله صلی الله عليه وسلم  فرمودند:«هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ قَالَهَا ثَلَاثًا» «سه بار فرمودند: متجاوزين از حد نابود شوند». مسلم (2670)

از عمر بن خطاب رضی الله عنه روايت است كه رسول الله صلی الله عليه وسلم  فرمودند:«لَا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَاعَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ»«در حق من آنگونه كه نصاري در حق عيسي بن مريم افراط كردند، افراط ننماييد. جز اين نيست كه من بنده و رسول خداوند هستم». بخاري (3445).

مراد از اين حديث اين است كه در مدح من همانگونه كه نصاري در مدح عيسي كه او را تا حد ربوبيت و الوهيت بالا بردند زياده روي نكنيد و من تنها بنده خدا هستم پس مرا به آنچه پروردگارم مرا به آن وصف نموده، توصيف كنيد و بگوييد: بنده و رسول خدا.

پس گمراه از مخالفت امر او و مرتكب شدن در آنچه از آن نهي نموده پرهيز نمي كند و آن را با بزرگترين نقض كننده، نقض مي‌نمايند كه آن غلو كردن در تمجيد و تمديح اوست و براي او آنچه را كه نصاري در حق عيسي يا نزديك به آن ادعا كردند، ادعا نمودند. از او درخواست بخشش گناهان و گشايش در سختي، شفاي مريضي ها و چيزهاي ديگر كه تنها مختص به الله تعالي است و شريكي براي او نيست نمودند و همه اينها به خاطر غلو و زياده روي در دين است.

متاسفانه بعضی از فرقه های منحرف منتسب به اسلام نیز مدام در حال افراط و زیاده روی در حق اولیاء الله هستند تا جاییکه این غلو کردن آنها به جایی می رسد که دچار شرک می شوند.

در حالیکه اهل سنت و جماعت نه افراط می کند و نه تفریط؛ بعبارتی نه در حق کسی که شایسته ی مدح است جفا می کند، و نه در حق کسی که شایسته است غلو و زیاده روی می کند، نه تفریط و تنقیص شخصیت و جایگاه مومنان را جایز می دانند و نه افراط و زیاده روی در مورد جایگاه آنها را روا می داند، و این همان منهج وسط و اعتدال است که هر مسلمانی باید آنگونه باشد.

اهل سنت و جماعت در حق اصحاب رضی الله عنهم افراط نمی کند، و به آنها صفات خدایی نمی دهند و بلکه آنها را در جایگاه واقیشان قرار می دهد، و بر خلاف اهل بدعت، نسبت به اهل بیت رضی الله عنهم غلو و زیاده روی نمی کنند بلکه آنها را در مکانی که شایسته ی آنهاست قرار می دهند و دوست داشتن اهل بیت را مانند دوستی صحابه واجب می دانند.