::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7313002 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170148480 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120245 تعداد كل فتاواى ارسال شده

مقاله هاي
<
  نقش وبلاگها و وبلاگ نویسها در دعوت اسلام و نشر توحید
 

نويسنده:سايت جامع فتاوي اهل سنت و جماعت

تعداد بازديد 41608

فرستادن به دوست 

  چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-10-02

 

نقش وبلاگها و وبلاگ نویسها در دعوت اسلامي

 

بسم الله الرحمن الرحيم

خوشبختانه در دنياي امروز با گسترش امکانات و پيشرفت علوم، روشهاي دعوت و تبليغ دين نيز گسترش يافته و بنظر مي رسد که هر مسلمان متعهدي مي تواند با بکار بردن يکي از اين امکانات، دين و پيام توحيدي آنرا به انسانها برساند، و يا ديگر مسلمانان را تذکر دهد.

يکي از اين امکانات با ارزش همان دنياي مجازي يا اينترنت مي باشد، که امروزه بسياري از جوانان ما به اين محيط مجازي دسترسي دارند، از اينرو فرصت خوبي است تا جوانان متعهد براي دعوت و تبليغ دين و توحيد و نفي خرافات و شرک و مبارزه با بدعتهاي رايج در بين مسلمانان، از اين ابزار مفيد استفاده کنند، و انشاءالله اگر نيت خالصانه اي در اين راه وجود داشته باشد، از اجر و پاداش بي نصيب نخواهد ماند.

بنابراين راه اندازي يک وبلاگ که هزينه اي جز صرف وقت دربر ندارد، مي تواند ايده و فکر خوبي باشد براي آندسته از جواناني که فرصت و امکانهاي بزرگتري را ندارند، تا هرکس بتواند به اندازه توانايي خويش در اين راه وقت صرف کند و به ترويج و نشر توحيد و مبارزه با شبهات ديني و ملحدين بپردازد، و علاوه بر آن توشه اي را براي آخرتش ذخيره کرده باشد.

و ما اکنون شاهد اين امر هستيم و وبلاگهاي بسياري را در اين راستا مشاهده مي کنيم که بعضي از آنها به موفقيتهاي چشم گيري رسيده اند، و سود و منفعت آن وبلاگها گاهاً از بسياري سايتها و يا حتي کانالها نيز بيشتر است!

 

با اين وجود لازم است که چندين نکته مهم را متذکر شد، تا با در نظر گرفتن اين نکات، مسير راه دچار انحراف نشود:

1- نويسندگان وبلاگهاي ديني بايد مراقب باشند مطالبي که منتشر مي کنند، مطالبي صحيح و سالم و بر اساس منهج اهل سنت و جماعت باشد، تا مبادا نشر مطالب نادرست باعث مسمويت اذهان مخاطبين شود و بجاي آنکه موجب روشنگري و هدايت ديگران شود، سبب انحراف مخاطبان شود، پس لازمست که در انتخاب موضوعات و نوشتن مطالب نهايت دقت و حوصله را بکار بست.

2- لازمه ي رعايت نکته اول اينست که نويسنده وبلاگ از علم کافي برخوردار باشد، اگر صاحب وبلاگ خودش مقاله مي نويسد و مطالب نوشته شده خود را منتشر مي کند، بايد علم کافي داشته و عقيده صحيح را آموخته باشد، وگرنه اگر علم کافي نداشته باشد و يا عقيده درست و صحيح نداند، آنوقت ممکن است با نوشتن مقالات اشتباه، ديگران را نيز به اشتباه عقيدتي سوق دهد.

و اگر از مقالات ديگر سايتها استفاده مي کند، لازمست تا مطالب و مقالات وبلاگش را از سايتهايي با عقايد سالم و منهج درست تهيه کند. متاسفانه بيشتر وبلاگها مطالبي را منتشر مي کنند که بر خلاف منهج اهل سنت و جماعت هستند که اکثرا از ديگر سايتها و يا وبلاگها اخذ کرده اند و بدون آنکه مطالب آنرا سبک و سنگين کنند و تعهد ديني خود را لحاظ کنند، آنها را در وبلاگ خود منتشر مي کنند، و اين يا بخاطر آنست که او عقيده صحيح را نياموخته و بنظر خودش آن مقاله درست است و يا بخاطر عدم تعهد وي براي نشر عقيده صحيح است.

در آنصورت وبلاگ او مکاني براي ترويج بدعت و گمراهي تبديل خواهد شد.

 

3- نکته بعد اينکه: نبايد وبلاگها را مکاني براي مجادله تبديل نمود، زيرا هيچ خيري در مجادله نيست، بلکه مايه شر است! چنانکه پيامبر صلي الله عليه وسلم مي فرمايند: «من طلب العلم؛ ليجاري به العلماء، أو ليماري به السفهاء، أو يصرف به وجوه الناس إليه؛ أدخله الله النار». ترمذي (2654) و‎ ‎ألباني آنرا در «صحيح الترمذي» (2654) به مجموع طرق حسن دانسته است. ‏

يعني: كسي كه علم بياموزد تا به وسيله‌ي آن با علما مناقشه كند يا بر افراد ساده و سفيه‌ بتازد، و يا آنرا وسيله جلب نظر مردم به خويش قرار دهد، خداي تعالي او را به آتش دوزخ داخل مي‌كند.

هيثم بن جميل گويد: «قلت لمالك رحمه الله يا أبا عبد الله الرجل يكون عالماً بالسنن ‏يجادل عنها ؟ قال: لا، ولكن يخبر بالسنة فإن قبلت منه وإلا سكت» "جامع العلوم والحكم" (ص : 102)‏.

يعني: « به مالک بن انس رحمه الله گفتم: اي ابا عبدالله اگر مردي به سنت آگاه باشد بوسيله آن با مردم مجادله مي کند؟ فرمود: خير، بلکه سنت را به مردم مي رساند، اگر قبول کرد چه بهتر وگرنه ساکت شود».

و عبدالله بن وهب فرمود: «سمعت مالكاً رحمه الله يقول : المراء في العلم يقسي القلب، ‏ويورث الضغن» "جامع العلوم والحكم" (ص : 102)‏.

يعني: «شنيدم که امام مالک رحمه الله مي فرمود: مجادله در علم موجب قساوت قلب و ايجاد کينه مي شود».

بنابراين شايسته است که نويسندگان وبلاگ وقت و انرژي خود را صرف نوشتن يا يافتن مطالب صحيح و سالم کنند، و اگر کساني سوالاتي داشتند در حد توان خود پاسخ دهند و اگر نتوانستند بهترين کار همان سکوت است، و نبايد وبلاگ را محلي براي مجادله تبديل نمود چرا که اين کار خير را مي برد و شر را جايگزين مي کند.

 

4- گاها بعضي از مخاطبين مطالبي را در قسمت نظرات مي نويسند که يا نادرست است و يا موجب انحراف ديگران است، و با اين وجود صاحب وبلاگ آن نظرات را حذف نمي کند و مي گذارند تا آن سخنان زشت يا باطل همچنان در قسمت نظراتش باقي بماند!

و يا متاسفانه آدرس بعضي از سايتها و وبلاگهاي منحرف که حتي ادعاي اهل سنت بودن را هم مي کنند- را در وبلاگش لينک مي کنند که در آنصورت وبلاگش دروازه اي براي ورود مخاطبين به آن سايتهاي منحرف تبديل مي شود، و اين يعني همکاري در باطل و بدعت، و قطعا کسي که در ترويج باطل کمک کند او نيز سهمي از گناه باطل خواهد داشت.

خداي متعال مي فرمايد: « وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» (مائده 2). يعني: (هرگز) در راه گناه و تعدّى همکارى ننماييد! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد که مجازات خدا شديد است!

و يا گاها ديده شده که در بعضي از وبلاگها موسيقي و يا تصاوير موجودات زنده گذاشته مي شود، درحاليکه شريعت اسلام موسيقي و تصاوير موجودات ذي روح را حرام کرده است.

پس تنها ساختن يک وبلاگ موجب دعوت و تبليغ صحيح و پاداش نيست، بلکه نحوه اداره وبلاگ تعيين کننده است، چه بسا کسي نيتي صادقانه داشته باشد و به قصد اجر و ثواب در اين راه گام بر مي دارد، اما جز شر و گناه چيزي نصيبش نخواهد شد!

اميد است با در نظر داشت اين نکات مهم، وبلاگ را محلي براي نشر اسلام و توحيد و نفي خرافات و بدعتها تبديل نمود، و ضمن آن توشه ي مناسبي براي آخرت خويش مهيا ساخت، هرکس در حد توانش..

 

وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com