::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312794 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146455 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120241 تعداد كل فتاواى ارسال شده

مقاله هاي
<
  آیات واحادیث نبوی درفضل جهاد و مجاهدین
 

نويسنده:سايت جامع فتاوي اهل سنت و جماعت

تعداد بازديد 41874

فرستادن به دوست 

  چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-07-10

 

آيات واحاديث نبوى درفضل جهاد و مجاهدين

 

بسم الله و الحمدلله والصلاة و السلام على رسول الله

آيات و احاديث وارده در فضل جهاد و مجاهدين و در پرهيز از ترك و دورى آن بيشتر از آنست كه حصر شود ولى اندكى از اين احاديث را ذكر نموده تا اينكه شخص مجاهد صادق از منزلت خود نزد خداوند اگاه باشد.

 

خداوند متعال ميگويد:

{"همانا خدا از مؤمنان جان و پولشان را در عوض بهشت خريده است. آنها در راه خدا مى جنگند، پس ميكشند و كشته ميشوند. چنين است وعده حقيقى او در تورات و انجيل و قرآن_ و چه کسى بهتر از خدا به وعده اش وفا مى کند پس بشارت بگيريد به اين داد و ستدى كه انجام داده ايد  و اين بزرگترين رستگارى است." } ( توبة: 111)

و خداوند متعال ميگويد:

"اى کسانى که ايمان آورده ايد، آيا شما را آگاه نسازم از معامله اى که شما را از عذاب دردناک نجات خواهد داد؟

به خدا و رسولش ايمان بياوريد و با پول و جان خود در راه خدا جهاد کنيد. اين براى شما بهترين معامله است، اگر مى دانستيد. در عوض، او گناهانتان را مى بخشد و شما را به بهشتهايى با نهرهاى روان و با قصرهاى زيبا در بهشتهاى عدن (جاويدان) وارد ميكند اين بزرگترين رستگارى است. } ( الصف: 11)

 

 (1)از مقدام بن معدى كرب روايت شده كه: رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: براى شهيد نزد خداوند شش خصلت هست: از اولين قطره خونش كه ميريزد گناهانش سوخت ميشود - و هنگام مرگ جايگاهش را در بهشت ميبيند - و از عذاب قبر نجات داده ميشود - و از ترس بزرگ (روز قيامت هنگام نفخ صور) در امان است - و روى سرش روز قيامت تاجى را ميگذارند كه يك ياقوت آن بهتر است از دنيا و آنچه كه روى آنست - و هفتاد و دو تن از حور عين نصيبش ميشود - و هفتاد تن از اهل بيتش را شفاعت ميكند.

 

 (2) در صحيح بخارى آمده  كه:" ابو هريرة رضي الله عنه گفت: رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: در بهشت صد درجه (مرتبه) وجود دارد كه خداوند آنرا براى مجاهدين در راهش آماده كرده است فاصله هر دو درجه ما بين زمين و آسمان است پس اگر خداوند را دعا كرديد بهشت فردوس را طلب كنيد زيرا كه در وسط و بالاترين نقطه بهشت است و بالاى آن عرش خداوند قرار دارد و از اين بهشت است كه همه رودخانه هاى  ديگر بهشت از آن سرچشمه ميگيرند."

 (3)در صحيح بخارى آمده  كه:" ابو هريرة رضي الله عنه گفت: رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: هر كسى كه بميرد در حالى كه جهاد نكرده باشد و يا در نفس خود فكر و نيت جهاد نداشته باشد در يكى از شعبه هاى نفاق مرده است."

 

 (4)در صحيحين آمده كه:"سهل بن سعد رضي الله عنه گفت: رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: رباط و پيوستگى يك روز در راه خدا بهتر است از دنيا و آنچه كه روى آنست و جايگاه چوب دستى شما در بهشت بهتر است از دنيا و آنچه كه روى آنست و رفتن يك شخص در راه خدا در پاره اى از شب و يا روز بهتر است از دنيا و آنچه كه روى آنست"

 (5)در صحيح مسلم آمده كه:" ابو هريرة رضي الله عنه گفت: مثال مجاهد در راه خدا - و خداوند داناتر است كه چه كسى مجاهد است در راه او - مانند شخص دائم روزه گذار و نماز گذار است و خداوند براى شخص مجاهد در راهش ضمانت داده است كه اگر جان او را گرفت او را وارد بهشت كند و يا او را سالم همراه با غنيمت و پاداش برگرداند."

 

 (6)در صحيحين آمده كه:" ابو هريرة رضي الله عنه گفت: هيچ مجروحى نيست كه در راه خدا زخمى شده باشد مگر اينكه روز قيامت خواهد آمد و از زخمش خون ميريزد - رنگ آن رنگ خون و بوى آن مسك خواهد بود."

 (7)امام احمد و نسائى روايت كرده اند كه:" انس رضي الله عنه گفت: رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: مشركان را جهاد كنيد با مال و نفس و زبانهايتان."

 (8)در صحيحين آمده  كه:"از رسول الله صلى الله عليه و سلم سؤال شد: چه عملى بهترين است؟ گفت: ايمان آوردن به خدا و رسولش - گفته شد سپس چه چيزى؟ گفت: جهاد در راه خدا - گفته شد سپس چه چيزى؟ گفت: حج مقبول."

 (9) در صحيح بخارى آمده  كه:" ابو عبس ابن جبر انصارى گفت: رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: هيچ قدمى نيست كه در راه خدا خاكى شده باشد كه در آتش بسوزد."

 

 (10)امام احمد و ابو داوود روايت كرده اند كه:" ابن عمر رضي الله عنهما گفت: رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: اگر با عينة (نوعى ربا) خريد و فروش كرديد و دم گاو را گرفتيد (دنبال دنيا رفتيد) و از زراعت و كشتكاريتان راضى شديد (از دنيايتان راضى شديد) و جهاد در راه خدا را ترك گفتيد خداوند خوارى و ذلتى را نصيبتان ميكند كه آنرا بر طرف نميكند مگر اينكه به دينتان باز گرديد."

(11) در صحيح بخارى آمده  كه:"  شخصى نزد رسول الله صلى الله عليه و سلم آمد و گفت: اى رسول الله مرا راهنمايى كن به عملى (كه در اجر و پاداش) مساوى با جهاد باشد رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: آنرا نمي يابم (يعنى هيچ عملى معادل آن نيست) سپس رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: آيا ميتوانى از زماني كه شخص مجاهد براى جهاد خروج كرد تو وارد مسجد شوى و شروع به نماز كنى پى در پى بدون استراحت و هر روز روزه بگيرى بدون آنكه روزه ات را بشكنى؟ آن مرد گفت: پس چه كسى ميتواند آنرا انجام دهد  اى رسول خدا!!

امام ابن حجر در اين مورد گفت: و اين يك فضيلت آشكارى است براى شخص مجاهد در راه خدا كه هيج عملى مساوى با جهاد نيست.

 

 (12)در صحيحين آمده  كه:"رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: دوست داشتم كه در راه خدا جهاد كنم و سپس كشته شوم و دوباره جهاد كنم و دوباره كشته شوم و دوباره جهاد كنم و دوباره كشته شوم."

پس اى برادر و اى خواهر آيا مي بينى كه آرزوى رسول الله صلى الله عليه و سلم چه بود؟

 

جهاد زن

 (13) در سنن ابن ماجه آمده كه:" عايشة صديقة رضي الله عنها از رسول الله صلى الله عليه و سلم سؤال كرد كه آيا بر زنان جهادى است؟ رسول الله صلى الله عليه و سلم گفت: جهادى بر آنان هست كه كشت و كشتارى در آن نيست: حج و عمرة.

 (14)و همچنين عايشة صديقة رضي الله عنها از رسول الله صلى الله عليه و سلم اجازه جهاد كردن خواست پس رسول الله صلى الله عليه و سلم به او گفت: جهاد شما حج كردن است.

و انواع جهادهاى ديگر زنان عبارتند از:

 - خدمت كردن به مجاهدين در ميدان جنگ مانند مداوا كردن آنها همانطورى كه زنان صحابه رضي الله عنهن مجروحين را در جنگ مداوا ميكردند و آب را به مجاهدين ميرسانيدند و برخى از امور ديگر.

 - صرف كردن مال در راه خدا همانطور كه شيخ الاسلام ابن تيمية گفته كه زنان ميتوانند با اموالشان در راه خدا جهاد كنند.

 - اطاعت كردن از همسر خود و خوشبرخوردى با شوهر و همكارى كردن با او در راه نيكى و تقوى.

 - ياد گرفتن علم شرعى و حفظ كردن قرآن.

 - دعوت دادن زنان ديگر در محله شان و نشر كردن خير ميان آنها و آنها را از شرها و فتنه ها بازداشتن.

 - امر به معروف ونهى از منكر كردن.

و صلى الله و سلم على نبينا محمد و على آله و اصحابه اجمعين.