::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1426401 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

73790337 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2834 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم پوشیدن لباسهایی که حجاب کامل نیستند در محافل زنان
شماره فتوى 5034

تعداد بازديد 4867

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-07-26

 

ایا پوشیدن لباس های لچ ( قول لچ یخن لچ و تسمه یی ) برای زن در محفل زنانه وجود دارد و

خانم بنده میگوید عورت زن برای زن بین ناف و زانو است چه جوابی بدهم؟


الحمدلله،

اگر زنان در مجلسی حضور داشته باشند که در آن مجلس منکراتی از قبیل موسیقی و مشروب و مواد مخدر و دیگر منکرات دیگر وجود نداشته باشد، در آنصورت زنان می توانند در حضور هم موهای خود یا ساق پایشان را مکشوف سازند، زیرا عورت زن مسلمان در برابر زنان مسلمان دیگر، از ناف تا زانو می باشد.

بر زن حرام است که به زانو بالاتر از زانوی (منظور تا ناف) دختر، خواهر، مادر، دوست یا کنیز خود بنگرد نه در حمام و نه در جای دیگر.

حکمت از این تحریم آن است که از طغیان و برافروختن احساس غریزی زنان جلوگری شود، زیرا گاهی این تحریک شدید جنسی به «سحاق» منجر می‌شود. سحاق نوعی رابطه جنسی زن با زن است که منجر به ارضاء تمایل جنسی و فروکش کردن شدت آن می‌گردد.

 

اما با وجود آنکه زنان مسلمان می توانند بغیر از ناف تا زانو بقیه اعضای بدن همدیگر را ببینند، ولی این جواز برای زنان کافر وجود ندارد. یعنی از در مجلسی زنانه، یک یا چند زن کافر یا مرتد وجود داشت، برای زنان مسلمان جایز نیست که بجز اعضای دست و صورت بدن خود را مکشوف سازند. زیرا عورت زن مسلمان نسبت به زن کافر تمام بدن اوست، به جز صورت و دست‌ها، و بعضی می‌گویند تمام بدن عورت است.

حرام است بر زن مسلمان که در مقابل زن کافر مفاتن جسم خود را ظاهر سازد. بخش‌هایی از بدن باید ظاهر شود که به طور معمول و در هنگام انجام امور روزمره آشکار می‌گردد، مانند صورت، دست‌ها و پاها، زیرا خدای تعالی می‌فرماید:

« وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ »(نور / 31)

از فرموده خداوند سبحان « أَوْ نِسَائِهِنَّ» در می‌یابیم که زن مسلمان مجاز نیست که زینت‌های خود را در حضور زنان غیرمسلمان یا زنان مسلمان گناه‌کار ظاهر سازد، اما ظهور زینت آنان در حضور زنان مسلمان نیکوکار جائز است.

در حاشیه دسوقی درباره حکمت این تحریم این‌چنین آمده است:

«تمام بدن زن مسلمان غیر از صورت و دست‌ها به نسبت زن کافر عورت است، حکمت این کار آن است که زن کافر، بدن زن مسلمان را برای شوهر کافرش وصف نکند، پس تحریم به علت نتیجه‌ای است که عارض می‌گردد، و به دلیل عورت بودن جسم غیر از صورت و دست‌ها نیست».

هم‌چنین بر هر زن مسلمانی حرام است که مفاتن جسم خود را در برابر دیدگان زن مسلمان فاجر آشکار سازد، زیرا امکان دارد جسم او را برای مردان دیگر وصل کند.

در کتاب «هدیۀ العلائیه» نیز آمده است که: «شایسته نیست که زن فاجر به زن مسلمان نظر کند، زیرا او را برای مردان دیگر وصف خواهد کرد پس نباید در حضور زن فاجر پوشش‌هایش را فرو گذارد».

 

بنابراین با توجه به مطالب فوق؛ زنان مومن و با تقوا در مجلس خود که بدور از هر نوع منکراتی است، برایشان جایز است که بغیر از ناف تا زانو، بقیه بدن هم را ببینند، اما چنانکه شوهر به زن خود امر کند که در مجلس زنانه نباید هیچ جای بدنش را مکشوف سازد، در این حالت زن می بایست از همسر خویش اطاعت کند و نباید برخلاف میل شوهرش رفتار نماید.

و اطاعت شوهر توسط زن واجب است مگر در معصیت الله تعالی یا ترک عبادتی واجب، وگرنه حتی در ترک عبادت مستحب نیز زن باید از شوهرش اطاعت کند، مثلا زن نمی تواند بدون رضایت شوهرش روزه ی سنت و مستحب بگیرد، ولی در روزه ی رمضان چون فرض است، نباید در ترک آن از شوهرش اطاعت کند.

 

پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «إِذَا دعَا الرَّجُلُ امْرأَتَهُ إِلَی فِرَاشِهِ فلَمْ تَأْتِهِ فَبَات غَضْبانَ عَلَیْهَا لَعَنتهَا الملائکَةُ حَتَّی تُصْبحَ» (متفقٌ علیه) : "هرگاه شخصی زنش را به بستر خود بطلبد، و او با وی همبستر نشود، و شوهرش با حالتی خشمناک بخوابد، فرشتگان تا صبح او را لعنت می کنند.

وعن أُمِّ سلمةَ رضی اللَّهُ عنها قالت: قال رسول اللَّه صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم: « أَیُّما امرأَةٍ ماتَتْ وزوْجُهَا عنها راضٍ دخَلَتِ الجَنَّةَ » (روایت ترمذی)

از ام سلمه رضی الله عنها روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: "هر زنی که بمیرد و شوهرش از او راضی باشد، به بهشت داخل می گردد.

 

وعن أبی هریرة رضی اللَّه عنه أَیضاً أَن رسول اللَّه صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم قال: «لا یَحلُّ لامْرَأَةٍ أَنْ تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلا بِإِذْنِه، وَلا تَأْذَنْ فی بَیْتِهِ إِلاَّ بِإِذنِهِ » (متفقٌ علیه)

از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: "برای زن روا نیست که با حضور شوهرش روزه بگیرد، مگر با اجازهء او، و یا کسی را بدون اجازه اش به خانه اش راه دهد.

همچنین می توانید به فتوای (3731) نیز مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com